Chiński kompakt Chery Arrizo 5 to kolejne ciekawe auto, które podbija świat. Sprzedawane jest na przykład na wielu rynkach azjatyckich oraz w Ameryce Południowej.
Chińska firma Chery istnieje 20 lat (powstała w 1997 roku). Firma współpracowała ze światowymi koncernami motoryzacyjnymi, między innymi z Fiatem. Nie obyło się też od typowego dla chińskich firm kopiowania. Za przykład niech posłuży Chery Tiggo, który był kopią Toyoty RAV4 drugiej generacji, czy też Chery QQ, czyli skopiowany Daewoo Matiz. Z Matiza wykluło się niezwykle paskudne dziecię o nazwie Chery QQme. Będzie to bohater jednego z artykułów na Motorewii.
Powróćmy do Arrizo 5. To nowe auto w ofercie firmy, produkowane od 2016 roku. I trzeba przyznać, że jest to jeden z najładniejszych kompaktów na świecie, jakie obecnie są oferowane do sprzedaży.
Chery Arrizo 5 z zewnątrz
Auto ma bardzo nowoczesną i dynamiczną sylwetkę. Przód auta od razu kojarzy się z obecnym stylem Forda, reprezentowanym między innymi przez Focusa i Mondeo. Duży, sześcioramienny wlot powietrza, przecięty chromowaną linią z umieszczonym na środku logo – wygląda to świetnie. Tak samo, jak przetłoczenia na masce i nowoczesne reflektory. Na szczęście (koszty, proszę pana, koszty!) firma dalej stosuje standardowe światła, a nie adaptacyjne. I to w ojczyźnie większości lamp LED! Oczywiście, auto posiada lampy do jazdy dziennej LED, umieszczone w dolnej części zderzaka.
Ciekawie prezentuje się linia boczna, z łukowatą linią dachu i z przetłoczeniami na karoserii. Niestety, dach mocno opada ku tyłowi, co oznacza, że z tyłu samochodem mogą co najwyżej wygodnie podróżować Chińczycy. Wyższe osoby mogą rysować głową sufit.
Największą atrakcją tylnego pasa są ładnie uformowane tylne lampy, zdominowane przez kształt trójkąta i zachodzące mocno na boki auta. Ładne!
Samochód jest produkowany w jednej, pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Auto mierzy 4532 mm długości, 1814 mm szerokości i 1487 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2650 mm, a prześwit 129 mm. Pojemność bagażnika wynosi 430 litrów.
Naszą uwagę zwróciła za to bardzo duża masa auta – 1655 kg.
Chery Arrizo 5 w środku
Auto prezentuje się bardzo ładnie także w środku. Bardzo nowoczesne miejsce pracy kierowcy z przebojową deską rozdzielczą. Środkowa konsola w kształcie litery T z dużym ekranem dotykowym. Ładnie wykończone siedzenia i dopracowane elementy wnętrza. Aż chce się usiąść za kierownicą tego pojazdu.
Chery Arrizo 5 – układ napędowy
Pod maską auta montowany jest czterocylindrowy, wolnossący silnik benzynowy (bez turbodoładowania) o pojemności 1.5 litra i mocy 115 KM (maksymalny moment obrotowy 141 Nm). Napęd rozrządu obsługiwany jest przez bezobsługowy łańcuch. Silnik jest wyposażony w wielopunktowy wtrysk elektroniczny oraz układ zmiennych faz rozrządu.
Jednostka napędowa pracuje na oleju syntetycznym o specyfikacji 5W30 i spełnia normy emisji spalin Euro 5.
Silnik jest zestrojony z pięciobiegową przekładnią mechaniczną albo z automatyczną skrzynią 7 – stopniową. Wersja ze skrzynią manualną zużywa ok. 9,5 l/100 km w mieście i ok. 5.7 l/100 km poza miastem. Wersja z automatem zużywa minimalnie mniej paliwa w mieście – różnice są niezauważalne (ok. 0,2 l / 100km).
Chery Arrizo 5 – układ kierowniczy i zawieszenie
Auto posiada hydrauliczny układ wspomagania kierownicy. Szkoda, trochę to archaiczne rozwiązanie i niemiłe w stosunku do typowego EPS / EPAS.
W przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe.
Na przednich kołach pracują standardowe hamulce tarczowe, z tyłu niestety, znów archaizm – hamulce bębnowe.
Chery Arrizo 5– wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa
Zawsze było to największym minusem wielu chińskich aut. Do tej pory zresztą na chińskim rynku spotkać można „golasy”, które nie mają nawet poduszki powietrznej. Ale… Jak już pisaliśmy w jednym z naszych artykułów – Dlaczego Pan FungHu może kupić nowe auto, a Pan Kowalski nie – auta trzeba produkować tak, aby klientów było na nie stać. A na czymś trzeba oszczędzać.
Auto ma w standardzie dwie przednie poduszki powietrzne (dodatkowe dwie boczne i dwie kurtyny powietrzne są oferowane w najbogatszej wersji wyposażenia). W standardzie na liście wyposażenia otrzymuje się ABS i układ wspomagania nagłego hamowania oraz system informujący o niezapięciu pasów bezpieczeństwa. Z kolej topowa wersja ma na pokładzie standardowo montowany układ przeciwpoślizgowy ESP.
Chery Arrizo 5– standardowe wyposażenie kabiny
Spójrzmy jeszcze na standardowe wyposażenie kabiny auta. Producent oferuje komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, skórzaną kierownicę. W topowej wersji można liczyć na tempomat, szyberdach i wyświetlacz dotykowy, zamontowany w konsoli centralnej.
Chery Arrizo 5– ceny
Na koniec sprawdźmy, ile kosztuje nasz Arrizo 5.
Ceny pochodzą z salonów w Chile.
Najtańsza wersja auta kosztuje 6990 USA (ok. 25000 zł), najdroższa, topowa ze skrzynią automatyczną 8490 USD (ok. 30000 zł). Można? Można!
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ