Administracja prezydenta Donalda Trumpa pilnie przygląda się temu, czy import niemieckich, luksusowych Mercedesów Benz, zaszkodził amerykańskiemu przemysłowi samochodowemu. Może to być początek wojny handlowej, nie tylko z Mercedesem, ale ze wszystkimi niemieckimi producentami aut premium. Najcięższy oręż tej wojny, czyli cło, może zostać już niebawem brutalnie użyte.

Niemcy zagarniają niemal 90 procent sprzedaży aut premium na amerykańskim rynku. Pamiętajmy, że pozostałe dziesięć procent też nie należy tylko do Amerykanów, bo przecież mamy jeszcze Lexusy, Acury, Infiniti, Jaguary i każdy chce coś uszczknąć dla siebie z dużego, słodkiego, amerykańskiego tortu.

Niemcy rozpanoszyli się najbardziej. Poza Mercedesami, luksusowe auta sprzedaje tam też Volkswagen (nie słynne „Pejtony”, ale Audi, Bentleye, Bugatti i Porsche) oraz BMW, które posiada również Rolls – Royce.

Prezydent Donald Trump powiedział, że będzie trzymał się swojej polityki handlowej i ma na celu „wyeliminowanie Mercedesów z Piątej Alei w Nowym Jorku”.

Photo on Foter.com

Photo on Foter.com

Z jednej strony zakrzykną zwolennicy wolnego handlu, że jak to można tak ingerować w rynek, że to zaprzeczenie austriackiej szkoły ekonomii i w ogóle. Ale jak widać, Donald Trump nie czytał książek Ludwika Misesa ani Ayn Rand i boli go serce, kiedy patrzy na to, że amerykańscy producenci samochodów dostają w tyłek, a w europejskich salonach aut amerykańskich jest jak na lekarstwo. Albo wcale. Różne są też stawki cła dla aut amerykańskich, sprowadzanych do UE i dla aut z UE, sprzedawanych w USA.

Z drugiej strony warto też pamiętać o tym, że niemieckie firmy nie tylko eksportują swoje auta do USA, ale też produkują je na terenie USA. I stąd eksportują je do Europy. Przykładem mogą być luksusowe terenówki BMW spod znaku X, które są produkowane tylko na terenie USA i stąd trafiają na europejski rynek.
I po piętnastu latach od opuszczenia fabryki polski caboclo kupi niemieckie auto, wyprodukowane w USA, używane przez Francuza, który urodził się na Bliskim Wschodzie i sprzedał pojazd swojemu ciemnolicemu kumplowi w Berlinie, który opchnął go cwaniakowi z Wielkopolski, aby ten, po cofnięciu licznika i innych praktykach odmładzających, sprzedał je polskiemu caboclo jako dzieło sztuki.

 

Niemieccy producenci sprzedali w 2017 roku 804 tys. aut premium na terenie USA, a równocześnie wyeksportowali do siebie (a potem też do innych krajów UE i nie tylko) 607 tys. pojazdów, zbudowanych w swoich fabrykach na terenie USA.

Co może zrobić Donald Trump? Oczywiście, nie zamknie granic i nie zabroni sprzedaży niemieckich aut w salonach. Ale może obłożyć je 25 procentowym cłem. W przypadku auta klasy premium będzie to bardzo duża kwota. Jeśli tylko administracja uzna, że masowy import (i produkcja niemieckich aut premium na terenie USA) zagraża narodowym interesom amerykańskich producentów aut. A trudno, żeby nie uznała tego za fakt.
Jeśli ceny niemieckich aut wzrosną o 1/4, to z pewnością sprawi, że popyt na nie spadnie. Zyskają zatem firmy amerykańskie, ale też i inne, np. dalekowschodnie Lexusy i Infiniti czy inne luksusowe dziecko Hondy, czyli Acura.  

Kto wygra?

Czy zmniejszony popyt na niemieckie auta spowoduje, że np. zmniejszą się zamówienia dla powstającej fabryki silników Mercedesa w Jaworze? Tej fabryki, którą polski rząd tak ochoczo dofinansował z naszych podatków?
Panie premierze, a może jednak warto wspierać swój, rodzimy, a nie zagraniczny biznes? I dbać o polski rynek i polskich przedsiębiorców, tak, jak robi to amerykański prezydent u siebie?

Photo on Foter.com

Photo on Foter.com

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się