Jakie płyny eksploatacyjne stosuje się we współczesnych samochodach? Jak dobierać płyny eksploatacyjne? Co ile wymieniać płyny eksploatacyjne w samochodzie?
Każdy rodzaj samochodu wymaga co najmniej kilku płynów eksploatacyjnych. Każdy z tych płynów pełni bardzo ważne zadanie, albo nawet kilka funkcji. Regularna wymiana płynów eksploatacyjnych utrzymuje auto w dobrym stanie technicznym. Ponadto ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy i niezawodność samochodu.
Płyny eksploatacyjne w samochodzie – olej silnikowy
Zastosowanie oleju silnikowego: silniki spalinowe.
Gdzie występuje olej silnikowy: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi, samochody hybrydowe i elektryczne.
Zadania oleju silnikowego: smarowanie pracujących podzespołów, wyciszanie pracy silnika, chłodzenie, ochrona silnika przed korozją, rozpuszczanie zanieczyszczeń nisko i wysokotemperaturowych, odprowadzanie zanieczyszczeń do filtra oleju, napinanie i smarowanie łańcucha rozrządu, smarowanie turbosprężarki, smarowanie kompresora, wpływ na właściwe działanie układu zmiennych faz rozrządu.
Co ile wymieniać olej silnikowy: co 15 tys. km przebiegu albo co rok, w przypadku aut z LPG i eksploatowanych w mieście: co 10 tys. km przebiegu. Dodatkowo wymieniać filtr oleju, korek oleju i podkładkę. Przed wymianą zastosować płukankę do silnika.
Jak dobierać olej silnikowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta: norma SAE np. 5W30 plus informacja na opakowaniu oleju o tym, że spełnia on normy danego producenta auta.
Olej przekładniowy w skrzyni manualnej
Zastosowanie: manualne (ręczne) skrzynie biegów, zautomatyzowane skrzynie biegów.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi.
Zadania oleju przekładniowego: smarowanie pracujących podzespołów, wyciszanie pracy, chłodzenie, ochrona skrzyni przed korozją, zapewnienie płynnej pracy .
Co ile wymieniać olej przekładniowy: co 100 tys. km przebiegu.
Jak dobierać olej przekładniowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta: norma SAE np. 75W80.
Olej przekładniowy w skrzyni automatycznej
Zastosowanie: automatyczne skrzynie biegów wszystkich typów, w tym hydrauliczne, bezstopniowe CVT, a także skrzynie redukcyjne w samochodach elektrycznych.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi, samochody hybrydowe.
Zadania oleju przekładniowego: smarowanie pracujących podzespołów, wyciszanie pracy, chłodzenie, ochrona skrzyni przed korozją, umożliwienie zmiany biegów, zapewnienie płynnej pracy.
Co ile wymieniać olej przekładniowy: zgodnie z zaleceniami producenta auta, albo co 30 – 40 tys. km przebiegu w trakcie wymiany dynamicznej. Dodatkowo wymienić filtr automatycznej skrzyni biegów.
Jak dobierać olej przekładniowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta: norma SAE np. 75W80.
Olej przekładniowy w skrzyni rozdzielczej
Skrzynie rozdzielcze montuje się w samochodach ze stałym lub dołączanym napędem na obie osie.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi.
Zadania oleju przekładniowego: smarowanie pracujących podzespołów, wyciszanie pracy, chłodzenie, ochrona skrzyni przed korozją, zapewnienie płynnej pracy.
Co ile wymieniać olej przekładniowy: zgodnie z zaleceniami producenta auta, albo co 40 – 50 tys. km przebiegu.
Jak dobierać olej przekładniowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta: norma SAE np. 75W80.
Olej przekładniowy w jednobiegowej skrzyni redukcyjnej
Jednobiegowa skrzynia redukcyjna występuje tylko w samochodach elektrycznych.
Zadania oleju przekładniowego: smarowanie pracujących podzespołów, wyciszanie pracy, chłodzenie, ochrona skrzyni przed korozją, zapewnienie płynnej pracy.
Co ile wymieniać olej przekładniowy: zgodnie z zaleceniami producenta auta, albo co 100 tys. km przebiegu.
Jak dobierać olej przekładniowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta.
Olej przekładniowy w reduktorze
Reduktory stosuje się w samochodach terenowych z napędem 4×4.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi, samochody hybrydowe i elektryczne.
Zadania oleju przekładniowego: smarowanie pracujących podzespołów, wyciszanie pracy, chłodzenie, ochrona skrzyni przed korozją, zapewnienie płynnej pracy.
Co ile wymieniać olej przekładniowy: zgodnie z zaleceniami producenta auta, albo co 40 tys. km w starszych autach, i co 80 – 100 tys. km przebiegu w nowszych.
Jak dobierać olej przekładniowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta: norma SAE np. 80W90.
Olej przekładniowy w tylnym moście
Tylne mosty montowane są w samochodach z napędem na tylną oś, a także w autach z napędem 4×4. Także w tym z dołączanym napędem na tył).
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi.
Zadania oleju przekładniowego: smarowanie pracujących podzespołów, wyciszanie pracy, chłodzenie, ochrona skrzyni przed korozją, zapewnienie płynnej pracy.
Co ile wymieniać olej przekładniowy: zgodnie z zaleceniami producenta auta, albo co 40 tys – 50 tys. km.
Jak dobierać olej przekładniowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta: norma SAE np. 80W90.
Olej przekładniowy w przednim moście
Przednie mosty stosowane są w samochodach z napędem 4×4, w których stale napęd przenoszony jest na tylną oś, a oś przednia jest dołączana (np. w pickupach).
Gdzie występuje: auta z silnikami wysokoprężnymi (w USA i na innych kontynentach także w silnikach benzynowych).
Zadania oleju przekładniowego: smarowanie pracujących podzespołów, wyciszanie pracy, chłodzenie, ochrona skrzyni przed korozją, zapewnienie płynnej pracy.
Co ile wymieniać olej przekładniowy: zgodnie z zaleceniami producenta auta, albo co 40 tys – 50 tys. km.
Jak dobierać olej przekładniowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta: norma SAE np. 80W90.
Olej przekładniowy w sprzęgle Haldex
Sprzęgła Haldex stosuje się w samochodach ze stałym napędem na przednią oś, w których napęd na oś tylną jest dołączany elektronicznie, bez ingerencji kierowcy.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi.
Zadania oleju przekładniowego: smarowanie pracujących podzespołów, wyciszanie pracy, chłodzenie, ochrona sprzęgła przed korozją, umożliwienie załączenia napędu na tylną oś.
Co ile wymieniać olej przekładniowy: zgodnie z zaleceniami producenta auta, albo co 30 tys – 60 tys. km.
Jak dobierać olej przekładniowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta.
Olej przekładniowy w przekładni kątowej
Przekładnie kątowe stosuje się w samochodach z dołączanym napędem na tylną oś.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi.
Zadania oleju przekładniowego: smarowanie pracujących podzespołów, wyciszanie pracy, chłodzenie, ochrona skrzyni przed korozją, zapewnienie płynnej pracy.
Co ile wymieniać olej przekładniowy: zgodnie z zaleceniami producenta auta, albo co 100 tys km.
Jak dobierać olej przekładniowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta
Olej przekładniowy w dyferencjale
Dyferencjały montuje się w każdym współczesnym samochodzie. W samochodach z napędem na przednią oś jest jeden dyferencjał przy skrzyni biegów. W autach z napędem na tył stosuje się dyferencjał w tylnym moście. W samochodach 4×4 stosuje się trzy dyferencjały: przedni, tylny i międzyosiowy.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi, samochody hybrydowe i elektryczne.
Zadania oleju przekładniowego: smarowanie pracujących podzespołów, wyciszanie pracy, chłodzenie, ochrona dyferencjału przed korozją, zapewnienie płynnej pracy.
Co ile wymieniać olej przekładniowy: zgodnie z zaleceniami producenta auta, albo co 40 – 50 tys. km.
Jak dobierać olej przekładniowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta.
Płyn wspomagania układu kierownicy
Płyn wspomagania stosuje się w autach, w których zastosowano hydrauliczny albo elektrohydrauliczny układ wspomagania kierownicy.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi, samochody hybrydowe i elektryczne.
Zadania oleju przekładniowego: umożliwienie właściwej pracy układu, ochrona uszczelek.
Co ile wymieniać olej przekładniowy: zgodnie z zaleceniami producenta auta, albo co 50 tys. km.
Jak dobierać olej przekładniowy: zgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta auta.
Płyn chłodniczy (płyn chłodzenia) w układzie chłodzenia
Płyn chłodniczy stosuje się w układzie chłodzenia silników spalinowych.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi, samochody hybrydowe i elektryczne.
Zadania płynu chłodniczego: utrzymywanie silnika w temperaturze roboczej, zapobieganie przegrzewaniu, ochrona antykorozyjna, ochrona uszczelek, oddawanie ciepła do układu ogrzewania kabiny.
Co ile wymieniać płyn chłodzenia: uniwersalny co 2 lata, o przedłużonej trwałości – co 5 lat. Można zastosować płukankę do układu.
Jak dobierać płyn chłodzenia: uniwersalny, albo zalecany przez producenta auta.
Płyn chłodniczy (płyn chłodzenia) w samochodach elektrycznych i hybrydowych
Płyn chłodzenia stosuje się w układach chłodzenia i ogrzewania baterii a także układach chłodzenia silnika.
Gdzie występuje: samochody hybrydowe i elektryczne.
Zadania płynu chłodniczego: chłodzenie i podgrzewanie baterii, chłodzenie silnika, chłodzenie elektroniki.
Co ile wymieniać płyn chłodzenia: zgodnie z zaleceniami producenta auta.
Jak dobierać płyn chłodzenia: zgodnie z zaleceniami producenta auta.
Płyn w układzie wspomagania sprzęgła
Stosuje się go we wszystkich samochodach z manualnymi i zautomatyzowanymi skrzyniami biegów.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi, samochody hybrydowe.
Zadania płynu do wspomagania sprzęgła: umożliwienie działania wspomagania sprzęgła.
Co ile wymieniać: zaleca się co 2 – 4 lata.
Jak dobierać płyn do sprzęgła: zazwyczaj stosuje się taki sam, jak płyn hamulcowy w danym aucie.
Płyn hamulcowy
Płynna część układu hamulcowego.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi, samochody hybrydowe.
Zadania płynu hamulcowego: przenoszenie ciśnienia z pompy hamulcowej na elementy wykonawcze układu hamulcowego (tarcze, klocki, albo szczęki w bębnach), przenoszenie ciśnienia z pompy układów bezpieczeństwa aktywnego (ABS, ASR, ESP), umożliwienie działania innych aktywnych systemów bezpieczeństwa: kontroli zjazdu, kontroli podjazdu, automatycznego hamowania.
Co ile wymieniać: co 2 lub 3 lata.
Jak dobierać płyn hamulcowy: zgodnie z zaleceniami producenta, np. DOT4, DOT5 itd.
Przeczytaj również:
- > Czy można użyć płynu hamulcowego zamiast płynu wspomagania kierownicy?
Płyn katalityczny
Stosowany w samochodach z mokrymi filtrami cząstek stałych FAP. Gdzie występuje: auta z silnikami wysokoprężnymi, samochody hybrydowe z silnikiem diesla, samochody benzynowe z filtrem FAP, spełniające normę Euro6.
Zadania płynu katalitycznego: obniżenie temperatury samozapłonu sadzy, umożliwienie łatwiejszego oczyszczania filtra FAP.
Co ile wymieniać: niewymienialny. Należy uzupełniać poziom po zapaleniu się kontrolki ostrzegawczej, albo prewencyjnie.
Jak dobierać: zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Przeczytaj również:
- > Co to jest filtr FAP?
Płyn AdBlue
Stosowany w samochodach z układem SCR – selektywnej redukcji katalitycznej. Montuje się go w autach, spełniających normy Euro6 i wyższe.
Gdzie występuje: auta z silnikami wysokoprężnymi.
Zadania płynu AdBlue: redukcja cząstek tlenków azotu do azotu i tlenu.
Co ile wymieniać: niewymienialny. Należy uzupełniać poziom po zapaleniu się kontrolki ostrzegawczej, albo prewencyjnie.
Jak dobierać: nie dobiera się. Każdy płyn AdBlue, niezależnie od producenta ma taki sam skład.
Przeczytaj również:
- > Dlaczego drożeje AdBlue?
- > Ile AdBlue zużywa samochód?
Płyn do spryskiwaczy
Stosowany w układach oczyszczania szyb. Dodatkowo w samochodach z oświetleniem ksenon i biksenon do czyszczenia kloszy przednich reflektorów.
Gdzie występuje: auta z silnikami benzynowymi, auta z silnikami benzynowymi z LPG, auta z silnikami wysokoprężnymi, samochody hybrydowe, samochody elektryczne.
Zadania: oczyszczanie szyb, oczyszczanie kloszy reflektorów.
Co ile wymieniać: sezonowo. W okresie wiosenno – letnim stosować płyn letni, w okresie późnojesienno – zimowym stosować płyn zimowy.
Jak dobierać: nie ma wymagań.
Przeczytaj również
- > Jak uratować letni płyn do spryskiwaczy przed zamarznięciem?
- > Jak dobrać zimowy płyn do spryskiwaczy?
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów