Układ chłodzenia znajduje się w każdym samochodzie: z silnikiem benzynowym, diesla, z napędem hybrydowym i z napędem elektrycznym. Płyn chłodzenia jest płynną częścią układu chłodzenia. Jego wycieki, zbyt niski poziom i nieodpowiednia jakość są powodem wielu problemów technicznych. Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego w samochodzie? Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego samodzielnie?

Rola układu chłodzenia w samochodzie

W samochodach z silnikami benzynowymi i diesla układ chłodzenia ma za zadanie:
– odprowadzać nadmiarowe ciepło z silnika do chłodnicy;
– odprowadzać nadmiarowe ciepło z silnika do nagrzewnicy, jeśli kierowca uruchomił ogrzewanie kabiny;
– utrzymywać temperaturę roboczą jednostki napędowej, która jest optymalna do jej pracy;
– odprowadzać nadmiarowe ciepło z parownika instalacji gazowej, w autach z instalacją LPG;
– obniżać temperaturę zawracanych do silnika spalin w autach z zaworem recyrkulacji spalin, wyposażonym w chłodnicę spalin;
– chronić metalowe części przed korozją;
– chronić gumowe części układu chłodzenia (np. uszczelki pompy cieczy chłodzącej) przed uszkodzeniami i utratą szczelności;
– w niektórych autach płyn chłodzący może być wykorzystany do odbierania nadmiarowego ciepła z oleju silnikowego, w chłodnicy oleju silnikowego.
W samochodach z napędem hybrydowym układ chłodzenia może być wykorzystany dodatkowo do chłodzenia baterii auta (choć często stosuje się inne rozwiązania, jak dodatkowe wloty powietrza, wentylator, albo połączenie z układem klimatyzacji).
W samochodach z napędem elektrycznym układ chłodzenia pełni następujące role:
– odprowadza nadmiarowe ciepło z silnika elektrycznego (jeśli ten jest wyposażony w płaszcz wodny);
– odprowadza nadmiarowe ciepło z elektroniki (np. falownika);
– chłodzi baterie litowo – jonowe, albo je ogrzewa, w zależności od potrzeb. Układ może składać się z dwóch obwodów z dwoma kolorami płynu chłodniczego i dwoma zbiorniczkami wyrównawczymi. Jeden obieg może być wykorzystany do chłodzenia baterii (podczas ładowania i w trakcie gorących dni), drugi do ogrzewania baterii (w trakcie mroźnych dni i podczas ładowania auta w trakcie zimy).

Właściwy poziom płynu chłodniczego ma kluczowe znaczenie dla sprawności pojazdu

Im mniejszy poziom płynu w układzie, tym mniejsza wydajność układu chłodzenia. A zatem układ nie jest w stanie odpowiednio chłodzić silnika spalinowego, albo baterii w aucie elektrycznym.
Czym to się może skończyć? Zatarciem silnika spalinowego (na skutek przegrzania oleju silnikowego), uszkodzeniem uszczelek w silniku spalinowym na skutek zbyt wysokiej temperatury pracy (uszczelki pod głowicą, uszczelki pod pokrywą zaworów, uszczelek wału korbowego i wałka rozrządu), zniszczeniem baterii w aucie elektrycznym, a nawet doprowadzeniem do pożaru w aucie elektrycznym.

Właściwy stan płynu chłodniczego ma kluczowe znaczenie dla sprawności silnika, baterii itd. (zależnie od napędu)

Woda gotuje się w temperaturze poniżej 100 stopni. Płyn chłodniczy w nowoczesnej jednostce napędowej (spalinowej, benzynowej albo dieslowskiej) musi osiągać temperaturę do 125 stopni, bo taka jest optymalna dla jednostki napędowej. Stary płyn nie jest w stanie utrzymać takiej temperatury, poza tym nie chroni gumy, uszczelek przed zniszczeniem i części metalowych przed korozją.
Warto co pewien czas sprawdzać temperaturę zamarzania i zagotowania się płynu chłodniczego, za pomocą prostego aerometru.

Kiedy sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Jak najczęściej – raz w tygodniu, albo zaraz po wystąpieniu objawów awarii lub podejrzeń, że dochodzi do obniżenia lub wycieków płynu chłodniczego.

chłodzenia2

Jak sprawdzić poziom płynu chłodzącego?

Pod maską auta znajduje się zbiorniczek wyrównawczy – wykonany z tworzywa sztucznego. Znajduje się w nim płyn chłodzenia, który ma określoną barwę (w celach ostrzegawczych: zieloną, niebieską, czerwoną, różową). Jak wspomnieliśmy wcześniej, w samochodach elektrycznych mogą być dwa zbiorniczki pod maską (patrz poniższe zdjęcie z elektrycznego auta marki Hyundai).
W niektórych autach spalinowych zbiorniczek płynu chłodniczego zabudowany jest na chłodnicy, od strony wewnętrznej.

Jak sprawdzić płyn w chłodnicy? To popularne określenie, choć tak naprawdę nie sprawdza się płynu w chłodnicy. Na każdym zbiorniczku wyrównawczym znajduje się podziałka. Poziom płynu chłodniczego powinien dochodzić do oznaczenia MAX, może być z nim równy. Nie powinien go przekraczać.

Niski poziom płynu chłodniczego – objawy awarii

Po czym rozpoznać, że w aucie jest niski poziom płynu chłodzącego?
– Po zbyt wysokiej wartości temperatury na wskaźniku temperatury w autach z silnikami benzynowymi, diesla i z napędami hybrydowymi;
– Po zapalonej czerwonej kontrolce ostrzegawczej układu chłodzenia na desce rozdzielczej;
– Po dziwnym zapachu jakby gotowanej wody we wnętrzu auta;
– Po częstym włączaniu się wentylatora chłodnicy w trakcie jazdy;
– Po zapaleniu się kontrolek ostrzegawczych temperatury baterii w autach elektrycznych.
– Po plamach pod komorą silnika, po mokrej chłodnicy.
– Po tłustej szybie od wewnątrz auta i woni płynu chłodzenia wewnątrz pojazdu, po uruchomieniu ogrzewania (uszkodzona, nieszczelna nagrzewnica).

Niski poziom płynu chłodniczego – przyczyny

Co jest najczęstszą przyczyną niskiego poziomu płynu chłodniczego?
– Wycieki na skutek nieszczelności, powodowanych przez nieszczelną chłodnicę (skorodowaną), uszkodzone uszczelnienia pompy cieczy chłodzącej, nieszczelne połączenia na króćcach (miejscach mocowania węży chłodzenia, szwankować mogą obejmy metalowe), uszkodzone uszczelnienie termostatu, uszkodzone przewody z płynem w autach elektrycznych.
– Awarie uszczelki pod głowicą silnika w autach spalinowych, powodującą przedostawanie się płynu chłodzenia do układu smarowania. Poziom oleju silnikowego się wówczas podwyższa, auto traci moc, dymi mocno na biało, pod korkiem wlewu oleju gromadzi się oleista ciecz, przypominająca konsystencją majonez.

Przeczytaj również:
-> Jak zapobiec awarii uszczelki pod głowicą?
-> Uszkodzona uszczelka pod głowicą – objawy awarii.

Photo by EvelynGiggles on Foter

Photo by EvelynGiggles on Foter

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się