Kolekcjonowanie aut klasycznych to bardzo drogie hobby. Co jest największym problemem? Brak części zamiennych, a także ich bardzo wysokie ceny. Z pomocą przyszła technologia druku 3D. Co ciekawe, wykorzystują ją nie tylko małe firmy, produkujące części metodą 3D. Rozwiązaniem tym zainteresowały się także wielkie koncerny samochodowe.

Wartościowe auto klasyczne albo zabytkowe to takie, które ma minimum 75 procent części oryginalnych. Zachowanie oryginalności nie jest łatwe. Do wielu aut części brakuje, a jeśli już jakieś są na rynku, to mogą być wyjątkowo drogie. Jak bardzo drogie? Oryginalny reflektor do jednego z modeli klasycznych Mercedesów kosztował np. 10.000 złotych. Nie wszystko można kupić. W naszym kraju działały firmy, które zajmowały się produkcją części zamiennych do aut klasycznych. Na przykład elementów metalowych do naprawy płyty podłogowej (wymiany części skorodowanych na nowe), progów, miejsc montażu zawieszenia itd. Z czasem na tym rynku coraz częściej zaczynali rozpychać się Turcy.
Odrestaurowywanie samochodu klasycznego nie wygląda tak, jak to często pokazują filmiki na Youtube. Mycie, czyszczenie, kilka prostych czynności i auto gotowe.
Bzdura. Czasami odrestaurowywanie auta kosztuje kilkadziesiąt, a czasami kilkaset tysięcy złotych.
Mocno skorodowanych blach nie da się naprawić. Trzeba w ich miejsce wstawić nowe. Nawet tak proste wydawałoby się rzeczy, jak tkaniny obiciowe. W ich przypadku również jest problem. Samo pranie nie wystarczy.

 

Druk 3D w służbie klasycznej i rzadkiej motoryzacji

Zaczęło się od małych firm, które miały odpowiednie wyposażenie techniczne – czyli skaner przestrzenny 3D i wysokiej klasy drukarkę 3D. Takie firmy były w stanie wykonać kopie oryginalnych elementów wyposażenia auta, które były zniszczone, uszkodzone albo zużyte.
Najlepsza sytuacja była wtedy, gdy kierowca był w posiadaniu oryginalnej części. Czyli np. uszkodzeniu uległa klamka po jednej stronie, albo listwa ozdobna po jednej stronie auta. Druga była w pełni sprawna.
Specjalista od druku 3D skanował sprawną część, dobierał materiały do druku, a potem drukował. Wystarczyło pomalować na odpowiedni kolor – i już pozyskiwało się brakujący element.
Jedna z firm, działających na polskim rynku udowodniła, że możliwe jest wydrukowanie uszczelki pod pokrywę zaworów, której brakowało polskiemu posiadaczowi bardzo rzadkiego auta z Azji.

Oczywiście, wszystkiego nie da się wydrukować. Nie ma tak wytrzymałych materiałów, żeby móc wydrukować kawałek płyty podłogowej, czy element silnika. Ale bez problemu można wydrukować obudowę lusterka, element deski rozdzielczej, element dekoracyjny z tworzywa, oryginalny kapsel do koła, element montażowy reflektora, atrapę chłodnicy, tylną część reflektora, tylną część lampy, całą obudowę lampy, wewnętrzne lusterko, przycisk czy pokrętło, kratkę nawiewów powietrza, boczki drzwi, klamkę wewnętrzną, podszybie, zbiornik płynu eksploatacyjnego. To wszystko, co mi akurat na szybko przyszło do głowy. A z pewnością możliwość produkcji podzespołów metodą druku 3D jest znacznie bardziej rozszerzona.

A co w przypadku, kiedy kierowca nie ma drugiej części, którą można zeskanować? Czy sprawa jest przegrana? Nie, ale drukowanie będzie znacznie droższe. Niezbędne jest posiadanie zdjęcia danego podzespołu w wersji oryginalnej. To już może nie być trudne, bo przecież wystarczy znaleźć zdjęcia w sieci, prasie, książkach, albo poprosić innego posiadacza takiego auta, nawet na drugim końcu świata, o przesłanie zdjęć.
Wtedy specjalista, na podstawie zdjęć, zrobi model w pamięci komputera. I wydrukuje go. Oczywiście, taka metoda będzie wymagać sporej ilości pracy. A co za tym idzie – będzie znacząco droższa.

Producenci samochodów wracają do produkcji części do klasyków

Rynek aut klasycznych rozwijał się w ostatnich latach w szybkim tempie. Trzeba też zdać sobie sprawę z tego, że pozostałe na rynku auta klasyczne robią dobrą reklamę producentom. Pokazują, że pojazdy są trwałe, a ludzie nadal je kochają.
Tylko ktoś, kto nie myśli, nie wykorzystałby takiego okazji.
Tym bardziej, że dzięki niej można zarobić.
To między innymi dlatego trzy firmy motoryzacyjne (na razie wiem o trzech): Mercedes Benz, BMW i Toyota wróciły do produkcji części do aut klasycznych. Oczywiście, nie wszystkich i nie do wszystkich aut. Do tych popularnych i tam, gdzie części brakuje.
Producent auta ma pełną dokumentację każdej części. Nikt nie będzie od nowa giął blach na prasach, bo to kosztowałoby majątek. Ale nie ma problemu, żeby producent aut nie stworzył działu, który będzie drukować części na życzenie klientów.

I wcale nie muszą to być części do aut muzealnych. Przykład? Nie tak dawno na łamach Motorewia.pl ukazał się artykuł o ponad 50 – letnich Toyotach Land Cruiser, które dalej są w czynnym użytkowaniu.
A zatem potrzebują części.

I nie tylko one. W Azji można znaleźć jeszcze 40 letnie Datsuny, które są nadal w użytkowaniu i nadal są sprawne.

By IFCAR - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1638526

By IFCAR – Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1638526

 

Auto z małą ilością części oryginalnych, ale wyglądające jak oryginał

Jak wspomniałem wcześniej, wartościowy klasyk musi mieć minimum 75 – 80 procent oryginalnych części. Wtedy ma wartość.
Ale przecież można mieć też klasyka, który ma 40 procent oryginalnych części, a jest sprawny i wygląda jak oryginalne auto. Do czego taki pojazd może się przydać?
Do filmów, gdzie takie auta są pożądane w scenach historycznych. Do parad, reklam, wesel.
I przede wszystkim do własnej przyjemności.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.