Tarcze hamulcowe to element eksploatacyjny, wchodzący w skład układu hamulcowego samochodu. Kiedy wymienić tarcze hamulcowe? Jak rozpoznać, że tarcze hamulcowe wymagają wymiany?
Nie można jednoznacznie określić żywotności tarcz hamulcowych. Składa się na nią bardzo wiele rzeczy. Na to, jak długo tarcze będą służyć w naszym samochodzie, wpływ mają takie czynniki, jak:
- Jakość tarcz hamulcowych, a dokładnie jakość użytych materiałów do ich produkcji.
- Rodzaj tarcz hamulcowych – zwykłe, albo wentylowane. Wentylowane radzą sobie lepiej, bo są lepiej chronione przed przegrzaniem.
- Współpraca na linii tarcza hamulcowa – klocek hamulcowy. Zbyt twarde klocki hamulcowe mogą niszczyć tarcze, rysując je, albo powodując ich przegrzewanie.
- Sposób eksploatacji samochodu – częsta jazda po mieście i częste hamowania przyspieszają zużycie tarcz hamulcowych.
- Ciężar samochodu – im cięższe auto, tym zużycie elementów układu hamulcowego jest szybsze.
- Sportowa jazda, związana z bardzo ostrym hamowaniem.
- A nawet to, czy auto ma alufelgi, czy kołpaki. Jeśli alufelgi, ciepło powstające podczas hamowania jest znacznie łatwiej odprowadzane.
Objawy zużycia tarcz hamulcowych
Jak rozpoznać, że tarcze hamulcowe wymagają wymiany?
- Ich grubość znalazła się poniżej minimalnej wartości, określonej przez producenta. Grubość tarcz hamulcowych mierzy się za pomocą suwmiarki.
- Podczas hamowania czuć bicie na kierownicy i na pedale hamulca, które oznacza, że tarcze uległy zwichrowaniu. Często dzieje się tak na skutek nagrzania tarcz podczas hamowania i ich nagłego schłodzenia po wjechaniu w kałużę.
Uwaga. Bicie może być spowodowane niewłaściwym montażem tarcz hamulcowych – wystarczy, że mechanik nie oczyścił piasty tarczy z korozji.
- Mocno przegrzane tarcze hamulcowe wywołują drżenie na kierownicy i na pedale hamulca. Bardzo silne przegrzanie powoduje, że na powierzchni roboczej tarczy osadzają się zwęglone kawałki okładziny klocków hamulcowych.
- Na tarczy pojawiło się pęknięcie w części środkowej albo w części roboczej (czyli w tej, w której tarcza styka się z klockami.
- Bardzo mocne porysowanie części roboczej tarczy hamulcowej, które spowodowało powstanie szeregu rowków. Powodem jest najczęściej stosowanie niewłaściwych klocków hamulcowych.
Specjaliści zalecają, aby podczas wymiany tarcz, wymienić także klocki hamulcowe. Zaleca się, aby zastosować klocki hamulcowe i tarcze hamulcowe tego samego producenta, by idealnie ze sobą współpracowały.
My zachęcamy do tego, aby zakupić tarcze i klocki hamulcowe produkowane w Polsce, przez polską firmę.