Sonda lambda to czujnik, wyglądający jak świeca zapłonowa z przewodem elektrycznym. Awaria sondy lambda powoduje szereg problemów z samochodem. Jednym z nich jest gwałtowny wzrost zużycia paliwa. Jaką rolę pełni sonda lambda? Objawy awarii sondy lambda – jak je rozpoznać? Jak samodzielnie wymienić sondę lambda?
Sonda lambda to czujnik, zamontowany w układzie wydechowym. Sonda lambda przesyła dane do sterownika silnika. Na ich podstawie (a także na podstawie danych z szeregu innych czujników), sterownik silnika dobiera odpowiednią dawkę paliwa.

Sonda lambda - awarie, naprawa, wymiana https://www.motorewia.pl

Sonda lambda – awarie, naprawa, wymiana https://www.motorewia.pl

 

Sonda lambda – rola i położenie

W typowym, rzędowym silniku montuje się dwie sondy lambda:
Pierwsza sonda lambda umieszczone jest przed katalizatorem (zaraz za kolektorem wylotowym), jest widoczna po otwarciu maski. Zadaniem pierwszej sondy lambda jest podawanie informacji do sterownika o aktualnym stanie mieszanki paliwa (dokładnie, o ilości powietrza, jaka znajduje się w spalinach). W silnikach z wielopunktowym albo jednopunktowym wtryskiem paliwa stosuje się sondy dwustanowe. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa stosuje się sondy wielopasmowe.
Druga sonda lambda umieszczona jest za katalizatorem. Jest gwint znajduje sie w rurze wydechowej. Ta sonda kontroluje poprawność pracy katalizatora trójdrożnego. Przesyła również dane, na podstawie których dobierana jest tzw. dlugookresowa dawka paliwa. W silnikach benzynowych druga sonda lambda jest dwustanowa. W silnikach diesla druga sonda to zazwyczaj sonda szerokopasmowa. Sondy w silnikach diesla mają wiele zadań. To między innymi one są jednym z elementów nadzorujących poprawną pracę filtra cząstek stałych. Kontrolują one również, na podstawie badania ilości tlenu w spalinach, czy w silniku pojawiły się warunki do powstawania szkodliwych tlenków azotu (to duża ilość tlenu i wysoka temperatura).
Sondy lambda są wyposażone w elektryczne grzałki. Dzięki nim mogą szybko rozpocząć pracę i pomiary.

Sonda lambda - awarie, naprawa, wymiana https://www.motorewia.pl

Sonda lambda – awarie, naprawa, wymiana https://www.motorewia.pl

 

Dlaczego sondy lambda ulegają awariom?

Sondy lambda są narażone na szereg czynników, które powodują ich destrukcję. Pracują w bardzo trudnych warunkach. Są narażone na bardzo wysokie temperatury i wahania temperatur zewnętrznych. Działa na nie wilgoć i błoto. Sonda lambda może „oberwać” kamieniem, wyrzuconym przez koło samochodu. Jej przewód może zostać przerwany. Na skutek działania wilgoci może dojść do skorodowania styków we wtyczce sondy lambda.
Sonda lambda może ulec przegrzaniu, na skutek niewłaściwego działania własnego układu ogrzewania. Może zostać uszkodzona przez zbyt wysoką temperaturę spalin. Na sondzie (na jej elemencie pomiarowym) mogą pojawić się tłuste osady, spowodowane zbyt bogatą mieszanką paliwa, zużyciem eksploatacyjnym wtryskiwaczy wtrysku bezpośredniego (lejące wtryskiwacze Common Rail w dieslach), a także zużyciem elementów silnika (pierścieni tłokowych itd), które powoduje bardzo duże zużycie oleju silnikowego przez jednostkę napędową. Sonda może ulec uszkodzeniom mechanicznym, na przykład uszkodzenia izolacji. We wnętrzu sondy mogą pojawić się zwarcia.
Sondy lambda sie nie naprawia. Wymienia się ją na nową.

Objawy awarii sondy lambda

Awaria sondy lambda powinna zostać odczytana przez najprostsze systemy diagnostyki komputerowej OBD2. Awaria sondy lambda niemal zawsze wywołuje zapalenie kontrolki check engine.
Awarie powodują przesyłanie przez sondę błędnych sygnałów, co powoduje niewłaściwy dobór mieszanki paliwa. Najczęściej efektem tego jest bardzo duży wzrost zużycia paliwa. Zwiększenie zużycia paliwa jest znaczne – nawet o 50 procent. Dodatkowe objawy to spadek mocy jednostki napędowej i nierówna praca silnika na biegu jałowym. Trzeba liczyć się z tym, że silnik emituje więcej spalin.

Sonda lambda z fabrycznym smarem. Sonda lambda - awarie, naprawa, wymiana https://www.motorewia.pl

Sonda lambda z fabrycznym smarem. Sonda lambda – awarie, naprawa, wymiana https://www.motorewia.pl

 

Wymiana sondy lambda

Wymiana sondy lambda nie jest czynnością skomplikowaną. Niezbędny jest odpowiedni dostęp do sondy (najlepiej z kanału, od spodu) a także posiadanie specjalnego klucza do montażu/demontażu sondy. Klucz do sondy lambda charakteryzuje się tym, że ma specjalne wycięcie z boku. Dzięki niemu sondę można odpowiednio dokręcić, bez ryzyka uszkodzenia jej przewodu elektrycznego.
Montaż sondy lambda wymaga zastosowania smaru wysokotemperaturowego, którym smaruje się jej gwint. Może to być smar miedziany, albo ceramiczny. Co ciekawe, niektóre modele sond lambda mają już gwinty pokryte specjalnym smarem. Producent wówczas stosuje kapturki ochronne, aby nie uszkodzić warstwy smaru. Smar jest konieczny, aby zapobiec zapieczeniu się sondy. Przyda się również klucz dynamometryczny oraz informacja o tym, z jakim momentem należy dokręcić sondę lambda. Jeśli nie mamy takich danych – najczęściej sondy dokręca się momentem pomiędzy 40 a 60 Nm.

Narzędzie - klucz do wymiany sondy lambda, Sonda lambda - awarie, naprawa, wymiana https://www.motorewia.pl

Narzędzie – klucz do wymiany sondy lambda, Sonda lambda – awarie, naprawa, wymiana https://www.motorewia.pl

 

Wymiana sondy lambda krok po kroku

1. Odpowiednie ustawienie samochodu na kanale, zabezpieczenie pojazdu przed możliwością ruszenia się (zaciągnięcie hamulca ręcznego, podłożenie zabezpieczenia pod koło).
2. Odczekanie, aż elementy układu wydechowego ostygną. Wymaga to dość długiego czasu. Warto pamiętać, że spaliny mają temperaturę kilkuset stopni Celsjusza. Rury wydechowe i katalizator rozgrzewają się do bardzo wysokich temperatur. Tak samo, jak silnik.
3. Demontaż opasek, które mocują przewody sondy.
4. Odłączenie sondy. Zazwyczaj przewód pierwszej sondy połączony jest za pośrednictwem wtyczki z przewodem, prowadzącym do sterownika silnika. Wystarczy znaleźć odpowiednią kostkę, nacisnąć element blokujący i rozłączyć. (mogą być zastosowane inne rozwiązania). Przewód drugiej sondy lambda prowadzi do gniazdka, ktore jest zazwyczaj umieszczone w okolicach tunelu skrzyni biegów. Trzeba będzie zdemontować tapicerkę, aby dostać się do gniazdka.
5. Wykręcenie sondy za pomocą specjalnego klucza i jej demontaż.
6. Posmarowanie gwintu nowej sondy smarem wysokotemperaturowym – chyba, że gwint został już pokryty smarem przez producenta sondy.
7. Delikatne wkręcenie sondy w gwint ręką. Delikatne, aby nie uszkodzić gwintu. Sondę należy dokręcić ręką do momentu, w którym zacznie stawiać opór.
8. Dokręcenie sondy kluczem dynamometrycznym z wartością, wskazaną przez producenta samochodu (zazwyczaj w przedziale od 40 do 60 Nm).
9. Podłączenie wtyczki elektrycznej sondy. Można wyczyścić gniazdko za pomocą środka typu contact cleaner.
10. Zabezpieczenie przewodu sondy przed uszkodzeniem za pomocą specjalnych opasek. Można zastosować uniwersalne opaski ściągające.
11. Podłączenie urządzenia diagnostycznego i usunięcie błędu z pamięci sterownika.
12. Uruchomienie silnika samochodu. Przez kilka minut praca silnika może być nierównomierna.
13. Wykonanie jazdy testowej. W jej trakcie sonda powinna zostać skalibrowana przez sterownik silnika.

Dobór sondy lambda do określonego silnika

Sonda lambda musi zostać odpowiednio dobrana do konkretnego modelu samochodu i jego silnika. Trzeba przygotować dane, dotyczące posiadanego samochodu. Kupując w sklepach internetowych, warto sprawdzić, jak wygląda wtyczka sondy i czy jest identyczna, jak wtyczka uszkodzonej sondy.
Nowa sonda lambda może kosztować od 90 do 300 zł. Warto unikać najtańszych zamienników, w których nie ma podanej marki producenta. To zazwyczaj produkty bardzo niskiej jakości, które szybko ulegną awarii.

MENU

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się