Świece żarowe to ważny element silników wysokoprężnych. Świece żarowe klasyfikuje się jako urządzenia wspomagające rozruch silnika, a także ułatwiające równomierną pracę diesla na biegu jałowym. Dzięki świecom żarowym, jednostka napędowa powinna uruchomić się bez problemu, nawet przy bardzo silnym mrozie. Stanie się tak, jeśli świece żarowe są sprawne. Po co stosuje się świece żarowe? Jakie są objawy awarii świec żarowych? Ile kosztują świece żarowe?

Świece żarowe to podstawowy element wyposażenia współczesnych silników diesla. Dzięki nim skończyły się typowo zimowe problemy, związane z uruchamianiem jednostek napędowych w niskich temperaturach.

Świece żarowe w silniku benzynowym

Jest jeden wyjątek. Inżynierowie Mazdy zaczęli montować świece żarowe w silnikach benzynowych z rodziny SkyActiv-X i ich najnowszej odmianie e-SkyActiv X.
Ale jak na razie jest to jedyny wyjątek i nic nie wskazuje na to, żeby ktokolwiek inny zaczął montować świece żarowe w silniku benzynowym.

żarowa3

Świece żarowe – podstawowa rola

Zadaniem świec żarowych jest ułatwienie rozruchu silnika diesla dzięki podgrzaniu komór spalania.
Silnik diesla działa na zasadzie samoczynnego zapłonu.
Po otwarciu zaworów dolotowych, do cylindrów trafia skompresowane powietrze (sprężone przez turbosprężarkę i schłodzone przez intercooler).
Do odpowiedniej ilości powietrza, wtryskiwane jest paliwo, po otwarciu wtryskiwaczy wtrysku bezpośredniego Common Rail. Olej napędowy jest sprężony do bardzo wysokiego ciśnienia przez pompę wtryskową. Nie potrzeba iskry zapłonowej, jak w przypadku silników benzynowych. Wybuch powinien nastąpić po wymieszaniu gorącego powietrza z paliwem, podanym pod bardzo dużym ciśnieniem.

Ale przy niskich temperaturach powietrza (nie tylko przy mrozie) jest spory problem. Ścianki komór spalania są zimne. Przez to obniża się temperatura sprężonego powietrza, trafiającego do cylindrów. To powoduje, że zapłon w niskich temperaturach jest bardzo utrudniony.
Jeśli uda się „odpalić” silnik, to powstaje bardzo dużo spalin.

Dlatego właśnie zastosowano świece żarowe, podzespoły, wspomagające rozruch silnika. A także stabilizujące jego pracę na biegu jałowym i nie tylko.

Jak działają świece żarowe? Układ wspomagania rozruchu diesla w starszych silnikach

Układ wspomagania rozruchu diesla składa się z kilku elementów. To sterownik świec żarowych (elektroniczny), świece żarowe (jedna świeca na jeden cylinder), kontrolka żarzenia świec na desce rozdzielczej (spiralka) oraz przewody przyłączeniowe (zasilające) do świec.

Świece żarowe pracują w trzech sytuacjach.

Sytuacja pierwsza – żarzenie wstępne.
Po przekręceniu kluczyka w stacyjce (albo naciśnięciu przycisku start), sterownik świec żarowych uruchamia odpowiedni włącznik i prąd zaczyna płynąć do trzpieni przyłączeniowych świec żarowych.
Na desce rozdzielczej zapala się kontrolka żarzenia świec.
Starsze typy świec żarowych potrzebowały ok. 5 sekund, do osiągnięcia temperatury kilkuset st. C.

Kiedy temperatura płynu chłodzącego jest wyższa, niż 60 st. Celsjusza, żarzenie wstępne nie jest inicjowane.
Czyli np. w sytuacji krótkiego postoju, kiedy kierowca wyłączył silnik na kilka minut.
Albo wtedy, gdy układ start – stop wyłączył silnik po zatrzymaniu się na skrzyżowaniu. Informacja o temperaturze płynu chłodzącego przekazuje czujnik temperatury płynu chłodzenia.

Sytuacja druga – żarzenie rozruchowe.
Świece żarowe dalej podgrzewają komory spalania. Kontrolka na desce rozdzielczej gaśnie. Rozrusznik zaczyna kręcić wałem korbowym.

Sytuacja trzecia – żarzenie podtrzymujące.
Jeśli silnik pracuje na biegu jałowym, kierowca nie rusza, a temperatura płynu chłodzącego nie przekracza 60 st. C, świece żarowe dalej podgrzewają komory spalania. Dzięki temu praca na biegu jałowym jest stabilna, a silnik nie wydziela większych ilości spalin.
Żarzenie podtrzymujące trwa do 3 minut, albo do chwili osiągnięcia temperatury 60 st. C przez płyn chłodzenia. Albo, co oczywiste, do rozpoczęcia jazdy przez kierowcę.

Jak działają świece żarowe? Układ wspomagania rozruchu diesla w nowoczesnych silnikach

W najnowszych silnikach zaczęto stosować świece żarowe piezoelektryczne. Umożliwiające rozgrzanie się do temperatury ok. 1000 st. C w 2 sekundy.
Dzięki temu nowoczesny silnik diesla nie potrzebuje żarzenia wstępnego. Komora spalania musi rozgrzać się do temperatury 232 st. C.
Kierowca przekręca kluczyk, albo naciska przycisk start. Sterownik inicjuje działanie świec żarowych. Do świec żarowych płynie prąd impulsowo – zmienny o napięciu do 11 V (standardowe zasilanie świec to 5 – 8 V). Jak wspomnieliśmy wcześniej, świece rozgrzewają się do 1000 st. 2 sekundy. Komory spalania są szybko rozgrzane.
Po 2 sekundach od przekręcenia kluczyka, albo naciśnięcia przycisku START, rozrusznik uruchamia silnik.
W tym rozwiązaniu wyeliminowano przekaźniki.
Każda świeca żarowa jest diagnozowana, nadzorowana i sterowana indywidualnie przez sterownik.

Świeca żarowa – budowa

Świeca żarowa składa się z:
• Spirali grzewczej, metalowej, zanurzonej w piasku izolacyjnym;
• Obudowy spirali grzewczej, zanurzonej w komorze spalania;
• Trzpienia przyłączeniowego;
• Uszczelnień metalowych;
• Nakrętki izolującej;
• Metalowej obudowy z gwintem.

żarowa3 SCHEMAT BUDOWY

 

Objawy awarii świec żarowych

Diesle składają się z wielu elementów eksploatacyjnych, które zużywają się w trakcie eksploatacji. Jednym z nich są świece żarowe. Objawy awarii świec żarowych są następujące:
• Problemy z uruchomieniem silnika – najpierw należy sprawdzić stan akumulatora i rozrusznika.
• Wypadanie zapłonu – problem może być powodowany także przez uszkodzony wtryskiwacz Common Rail.
• Nierówna praca na biegu jałowym – falowanie obrotów .
• Emisja białego dymu po uruchomieniu silnika (przez pierwsze kilka sekund jest to normalne, gdyż jest spowodowane przez wilgoć)
• Ale też… czarny kolor spalin, na skutek dużej ilości sadzy. Nierozgrzane do odpowiedniej temperatury komory spalania powodują zwiększoną ilość sadzy.
A to może przyspieszyć zapychanie filtra cząstek stałych. Pamiętajmy, że współczesny silnik to naczynia połączone.
• Zapisanie kodu błędu w pamięci sterownika.
• Kontrolka świec żarowych nie włącza się, albo nie gaśnie.
• Mniejsza moc silnika.

Świece żarowe mogą zostać zniszczone przez osadzający się na nich nagar. Mogą być także przepalone, na skutek zbyt dużej ilości paliwa, trafiającego do cylindrów (przez tzw. lejące wtryskiwacze, zużyte wtryskiwacze Common Rail).

Trudno jest oszacować trwałość świec żarowych. Przyjmuje się, że wynosi ona od 100 do 150 tys. km przebiegu. Może być krótsza, może być dłuższa.

Świece żarowe można skontrolować w warsztacie.
Może się okazać, że świeca jest sprawna. Natomiast przyczyną problemu jest przerwa w obwodzie elektrycznym albo zwarcie.
Kontrola świec żarowych może odbywać się tylko po podaniu do nich prądu o takiej samej wartości, do jakiej są dostosowane fabrycznie. Podłączenie prądu o zbyt wysokich wartościach powoduje uszkodzenie świecy żarowej.

Ile kosztuje świeca żarowa?

Zależnie od modelu auta, od producenta, od jakości…
Od tego, czy jest to świeca starego typu, czy nowoczesna świeca piezoelektryczna, rozgrzewająca się błyskawicznie do ogromnej temperatury.
Najtańsze świece żarowe można kupić za 15 zł/sztuka. Najdroższe, piezoelektryczne, mogą kosztować 300 – 400 zł za sztukę.

świece żarowe awarie budowa rola https://www.motorewia.pl

świece żarowe awarie budowa rola https://www.motorewia.pl

Czy można jeździć z zużytymi świecami żarowymi?

Eksploatacja auta z zużytymi świecami żarowymi jest kłopotliwa. Auto dymi, silnik uruchamia się z coraz większym trudem. Na biegu jałowym autem może „telepać”.
Zwiększona ilość sadzy, powstająca przy niepełnym spalaniu mieszanki paliwowo – powietrznej, może powodować przyspieszone zapychanie filtra cząstek stałych.

Wymiana świec żarowych – samodzielnie, czy w warsztacie?

W przypadku starych świec żarowych, w starym silniku –można dokonać wymiany samodzielnie.
Jednak czasami po prostu nie warto.
O czym należy pamiętać?
Niezbędny jest klucz dynamometryczny, a także dane fabryczne, dotyczące momentu dokręcenia i odkręcenia świecy. Niewprawne posługiwanie się narzędziami może doprowadzić do zerwania świecy.
Zaleca się, aby silnik rozgrzać przed demontażem.
Gniazdo montażowe musi zostać odpowiednio wyczyszczone.

W przypadku nowoczesnych świec żarowych zdecydowanie należy zlecić ich wymianę w warsztacie. Świece są cieniutkie i drogie.

Zalecamy, aby zlecić wymianę świec żarowych w warsztacie. Świec starego i nowego typu.

Polskie świece żarowe

Poza znanymi producentami światowymi, świece żarowe produkuje polska firma Iskra.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się