Do normalnego i bezawaryjnego funkcjonowania silnik benzynowy potrzebuje odpowiedniego smarowania. Dobór oleju powinien być jednak podyktowany specyfiką silnika oraz zaleceniami producenta. Ten artykuł podpowie Ci, jak najlepiej dobrać olej do swojego samochodu z silnikiem benzynowym.

Trudny wybór oleju silnikowego

Oferta olejów silnikowych jest niezwykle szeroka, a niemal każdy produkt charakteryzuje się innymi parametrami, które powinny jak najlepiej odpowiadać specyfikacji silnika. Problemu z doborem nie powinny mieć osoby, które kupiły auto w salonie – wystarczy zajrzeć do instrukcji pojazdu. Jeśli jednak nabyłeś samochód na rynku wtórnym, zapoznaj się z naszym artykułem, który z pewnością wiele Ci podpowie.

Olej do benzyny – mineralny czy syntetyczny?

Podstawową sprawą, jaką należy rozważyć podczas wyboru oleju do silnika benzynowego jest sposób przygotowania bazy olejowej. Pod tym kątem wyróżnia się trzy rodzaje olejów.

  • Oleje syntetyczne – powstają podczas syntezy chemicznej, a na dalszym etapie produkcji wzbogacane są o składniki poprawiającego parametry oleju. Dzięki licznym składnikom doskonale redukują tarcie, a także zmniejszają spalanie paliwa. Często wybierane są przez właścicieli pojazdów z nowoczesnymi silnikami, gdyż gwarantują dobrą ochronę. Są nieco droższe niż oleje mineralne, ale charakteryzują się długą żywotnością.
  • Oleje półsyntetyczne – jest to rozwiązanie pośrednie pomiędzy olejami syntetycznymi i mineralnymi, choć baza olejowa w większości powstaje w czasie syntezy. Jest to rodzaj olejów, który bardzo często znajduje zastosowanie w silnikach z wtryskiem wielopunktowym.
  • Oleje mineralne – powstają w czasie destylacji ropy naftowej. Są odpowiednie do silników o mniejszych osiągach. Są tańsze niż syntetyki, ale gwarantują niższą ochronę oraz krótszą żywotność.
Bagnet oleju. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl  Autor: Michał Lisiak

Bagnet oleju. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl Autor: Michał Lisiak

Zwróć uwagę na klasyfikację oleju

Oleje o różnych klasach określają ich przeznaczenie do różnego typu olejów. Na rynku istnieją dwa rodzaje klasyfikacji olejów, stworzone przez Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodowych (ACEA) oraz Amerykański Instytut Naftowy (API). Klasy ACEA (od A1 do A5) określają przede wszystkim przeznaczenie do silników o różnych osiągach oraz jedno- bądź wielopunktowych wtryskach. Z kolei klasy olejów eg API określają oleje przeznaczone do silników pojazdów z danych roczników lub oleje o szczególnych parametrach (np. wzmocniona ochrona przed korozją, zmniejszenia spalania, ochrona przed powstawaniem osadów, itd.).
Swoje klasyfikacje mają również producenci samochodów. W ten sposób producenci aut grupują swoje oleje pod względem ich użyteczności w wybranych rodzajach silników – dla przykładu w olejach do silników i części BMW uwzględniają również żywotność oleju wyrażona w wielkości przebiegu silnika.

Od czego jeszcze uzależnić wybór oleju do silnika benzynowego?

Pod uwagę należy wziąć również klasę lepkości oleju. To ona mówi nam, w jakiej temperaturze otoczenia może pracować olej. Ma to znaczenie przede wszystkim zimą. Im mniejsza klasa, tym w niższej temperaturze olej zachowuje odpowiednią lepkość. Do silników benzynowych z turbo, o zwiększonych osiągach, konieczne jest użycie oleju syntetycznego. Tego typu olejów powinni używać również właściciele samochodów zasilanych LPG, ponieważ gaz spala się dłużej i w wyższych temperaturach, dlatego konieczna jest lepsza ochrona.

MENU

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się