Pasek osprzętu (pasek wieloklinowy) to mniejszy brat paska rozrządu. Awaria paska osprzętu może skutecznie unieruchomić samochód. Zerwanie paska osprzętu (albo zużycie jego napinacza) to częsty powód wzywania pomocy drogowej.
W niniejszym tekście zajmiemy się rolą paska osprzętu, budową paska osprzętu, zużyciem paska osprzętu i jego wymianą.

Jaką rolę pełni pasek osprzętu?

Pasek osprzętu (pasek wieloklinowy, w starszych samochodach znany jako pasek klinowy) to element, który przede wszystkim napędza alternator.
Jaką rolę pełni alternator? Alternator to prądnica samochodowa. Po uruchomieniu silnika, alternator produkuje prąd dla wszystkich odbiorników energii elektrycznej na pokładzie samochodu. A zatem, dla komputerów i sterowników, czujników, świec żarowych w dieslach, układu zapłonowego w benzyniakach, elektrycznej pompy paliwa, elektrycznych pomp układu wspomagania kierownicy, oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego, elektrycznych silników nawiewów powietrza, audio, nawigacji i wielu innych elementów.
Poza tym, alternator ładuje także akumulator.
Alternator jest napędzany przez cały czas, gdy pracuje silnik.

Pasek wielorowkowy pasek wieloklinowy pasek osprzętu https://www.motorewia.pl Źródło: No machine-readable author provided. Borowski~commonswiki assumed (based on copyright claims)., Public domain, via Wikimedia Commons

Pasek wielorowkowy pasek wieloklinowy pasek osprzętu https://www.motorewia.pl Źródło: No machine-readable author provided. Borowski~commonswiki assumed (based on copyright claims)., Public domain, via Wikimedia Commons

To nie wszystkie zadania paska osprzętu. W samochodach wyposażonych w układ klimatyzacji, pasek osprzętu napędza sprężarkę klimatyzacji samochodowej. Ale tylko wtedy, gdy klimatyzacja jest włączona. Dlatego sprężarka klimatyzacji jest wyposażona w specjalne sprzęgło. Załącza ono napęd z paska tylko wtedy, gdy jest uruchomiona klimatyzacja.
Zapobiega to zwiększonemu zużyciu paliwa.

W starszych samochodach pasek rozrządu napędzał także (przez cały czas, podczas pracy silnika) hydrauliczną pompę wspomagania kierownicy. Obecnie w większości takie rozwiązanie wyeliminowano, stosując pompy płynu wspomagania, napędzane elektrycznie. Co oczywiste, pompy wspomagania układu kierowniczego nie ma w autach, w których jest wspomaganie elektryczne.

Przeczytaj również: Klimatyzacja samochodowa słabo chłodzi – co może być powodem?

Pasek osprzętu łączy koło pasowe na wale korbowym z kołem alternatora. „Po drodze” może napędzać sprężarkę klimatyzacji i pompę układu wspomagania. Pasek musi mieć odpowiednie napięcie, aby mógł ściśle przylegać do kół pasowych. Dlatego stosuje się napinacz.
Dlaczego pasek wielorowkowy? Na kołach pasowych stosuje się wypustki, a na wewnętrznej części paska wgłębienia, tzw. rowki. Dzięki temu pasek lepiej przylega do kół i jest zabezpieczony przed spadnięciem.

Miya.m, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Miya.m, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Pasek osprzętu – objawy awarii


• Pisk po włączeniu silnika. To pierwszy objaw i donośny – często się to słyszy spod masek aut. Nie, tu żadne wynalazki w typie środków zapobiegających piszczeniu nie pomogą.
• Szumy i hałasy podczas pracy paska.
• Uderzenia paska o blok silnika przy zmianach prędkości obrotowej – znak, że albo pasek jest za bardzo rozciągnięty, albo napinacz nie działa.
• Problemy z pracą alternatora – podczas jazdy zapala się kontrolka ładowania.
• Ślady zużycia paska, widoczne gołym okiem: pęknięcia wzdłużne, nadszarpnięte boki.

Zabrudzenie paska płynami eksploatacyjnymi, przede wszystkim olejem (np. podczas wycieku oleju z silnika) znacząco przyspiesza jego zużycie i może doprowadzić do pęknięcia.
Podobnie uszkodzenie łożyska alternatora, które powoduje zwiększone opory.

Pasek osprzętu powinno się wymieniać co kilka lat.

Zerwanie paska osprzętu – co dalej?

Pasek osprzętu ma taką samą budowę, jak pasek rozrządu. Składa się ze stalowego (albo wyprodukowanego z mocnego tworzywa) kordu, oblanego odpowiednio wyprofilowaną gumą, z szeregiem dodatków.

Pasek może się zerwać na skutek:
• Starości i zużycia eksploatacyjnego – to najczęstszy powód. Kierowca zapomniał o jego wymianie.
• Zabrudzenia płynami eksploatacyjnymi.
• Uszkodzenia mechanicznego.
• Zerwania na skutek zablokowania koła pasowego sprężarki, alternatora itd.

Co się stanie, jeśli dojdzie do zerwania paska osprzętu?
Przestanie pracować prądnica (alternator). Głównym i jedynym źródłem zasilania dla wszystkich elementów elektrycznych w samochodzie stanie się akumulator. Prądu w akumulatorze (naładowanym do pełna) wystarczy na przejechanie kilku kilometrów. Im mniej naładowany akumulator, tym krótsza droga do pokonania.

Co można zrobić po zerwaniu paska?

Wezwać lawetę i zawieźć auto do warsztatu. Wymiana paska trwa do 15 minut. Sam pasek kosztuje od 30 do 50 zł, zależnie od modelu auta. Jeśli uszkodzeniu uległ napinacz, to koszt jego wymiany może wynieść kilkaset złotych.
Należy sprawdzić, co jest powodem zerwania paska. Jeśli np. zablokowane koło pasowe alternatora – trzeba też wymienić alternator. Jeśli olej silniokowy – trzeba znaleźć i usunąć miejsce wycieku.

Można wezwać również pomoc drogową. Jak wspomnieliśmy wcześniej, wymiana paska osprzętu to czynność prosta, nie wymagająca zastosowania specjalistycznych narzędzi. W niektórych autach problemem może być dostęp do paska. Uzyskanie dostępu może wymagać demontażu szeregu elementów. To, co oczywiste, podraża koszt naprawy pojazdu.

Jeśli w Twoim aucie doszło do zerwania paska rozrządu albo innej awarii – możesz wezwać Pomoc Drogową Warszawa 24h

Jeśli mieszkasz na terenie Warszawy i zależy Ci na szybkim doprowadzeniu auta do sprawności – możesz wezwać Pomoc Drogową Warszawa 24h.
Specjaliści z tej firmy naprawią Twój samochód osobowy i Twoje auto dostawcze, jeśli doszło w nim do awarii.

Odwiedź stronę: -> https://pomoc-drogowa-warszawa.supermechanik.pl/
Znajdziesz tu wszystkie potrzebne informacje.

Pomoc Drogowa Warszawa 24h ma szereg pojazdów we wszystkich dzielnicach auta. Twoje auto może zostać odholowane do wybranego przez Ciebie warsztatu samochodowego. Tam specjaliści zamontują nowy pasek, albo dokonają innej naprawy.
Pomoc Drogowa Warszawa 24h może też przeprowadzić naprawę pojazdu na miejscu, jeśli będzie to możliwe.

Jeśli Twoje auto uległo awarii na terenie Warszawy i okolic, na drodze, albo w garażu podziemnym – możesz skorzystać z profesjonalnej pomocy.

Henryk Borawski, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Henryk Borawski, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się