Co powoduje szarpanie podczas jazdy autem z silnikiem wysokoprężnym (diesla)?
Jak wyeliminować szarpanie?

Doskonale wiadomo, że samochody z silnikami benzynowymi mogą co pewien czas niemile zaskoczyć i szarpnąć. Najpierw delikatnie, a potem tak, że jazda będzie niemożliwa. Problemy najczęściej powodują elementy układu zapłonowego: cewki zapłonowe, świece zapłonowe, a w starszych autach także przewody wysokiego napięcia, kopułki i palce rozdzielacza. Także kierowcy samochodów z silnikami diesla (wysokoprężnymi) mogą pewnego dnia zostać niemile zaskoczeni, gdy ich ukochany „ropniak” zacznie szarpać. Dlatego dziś przyjrzymy się kilku winnym, którzy powodują szarpanie w dieslu.

Jaka kara jest przewidywana za szarpanie? To oczywiste – kara śmierci. Znaleźć winnego i osądzić. Następnie skazać, wymontować z samochodu, przyłożyć parę razy młotkiem, żeby złoczyńca poczuł na własnej skórze. A potem na złom. Żeby jeszcze parę groszy zarobić.

Dlaczego silnik wysokoprężny szarpie? Typowe powody

Zabrudzony filtr powietrza – to pierwszy winny, który czasami powoduje takie same problemy w samochodach z silnikami benzynowymi. Filtr powietrza, który służy już kilka lat, ulega zabrudzeniu: pyłem, kurzem itd. Przez to traci swoją drożność i zmniejsza dopływ powietrza do turbosprężarki i dalej, do silnika. Teoretycznie, producenci aut określają termin wymiany filtra powietrza. Zazwyczaj co 30 albo co 60 tys. kilometrów. Trzeba pamiętać, że trwałość filtra zależna jest od jakości części i od warunków, w jakich porusza się auto. Często jazda po mieście albo po mocno zapylonych rejonach (np. suchych drogach piaskowych) powoduje szybsze zapychanie się filtra. Najlepiej wymieniać go raz na rok.

Zabrudzony filtr paliwa – część niezwykle ważna dla silnika wysokoprężnego. Filtr paliwa chroni bardzo drogie elementy (pompę wtryskową wysokiego ciśnienia oraz wtryskiwacze) przez zanieczyszczeniami, które mogą doprowadzić do ich uszkodzenia. Dlatego powinno się wymieniać jak najczęściej filtr paliwa. Tak się jednak nie zawsze dzieje. Zapchany filtr powoduje problemy z dostarczeniem paliwa i wywołuje szarpanie przy wysokich obrotach.

Problemy z wtryskiwaczami Common Rail – wtryskiwacze to końcowe elementy układu wtryskowego, mające za zadanie dostarczanie paliwa bezpośrednio do komór spalania. Otwierają się one w określonym momencie i są otwarte przez określony czas. Ich praca jest kontrolowana przez komputer, sterujący pracą jednostki napędowej.
Dla silnika wysokoprężnego niezwykle ważna jest precyzja w dawkowaniu paliwa. Zbyt duże dawki paliwa, dostarczane do cylindrów przez uszkodzone, lejące wtryski, mogą powodować szarpanie. I odwrotnie. Zapchane, zabrudzone końcówki wtryskiwaczy, również mogą powodować szarpanie, ze względu na dostarczanie zbyt małej ilości paliwa w stosunku do ilości powietrza, znajdującego się w cylindrze.

Photo credit: Georg Sander via Foter.com / CC BY-NC

Photo credit: Georg Sander via Foter.com / CC BY-NC

Dla silnika wysokoprężnego niezwykle ważna jest również szczelność. Paliwo sprężane jest do bardzo wysokiego ciśnienia. Tak samo jak powietrze, dostarczane przez turbinę. Nieszczelności w układzie paliwowym (np. nieszczelne, zużyte podkładki pod wtryskiwaczami) i w układzie dolotowym mogą również powodować szarpanie.
Za szarpanie mogą również odpowiadać pompy paliwa, które dogorywają. Zwłaszcza elektryczna, zanurzona w baku.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się