Objawy awarii pompy paliwa. Jak rozpoznać awarię pompy paliwa? Kiedy należy wymienić pompę paliwa? Jaka jest trwałość pompy paliwa? Od czego zależy trwałość pompy paliwa?

Awaria pompy paliwa skutecznie utrudnia, albo (najczęściej) całkowicie uniemożliwia korzystanie z samochodu. Jak nietrudno się domyślić, pompa paliwa ma za zadanie zapewnienie obiegu paliwa w samochodzie z silnikiem benzynowym albo wysokoprężnym.
Dlaczego obiegu? Wydawać by się mogło, że zadaniem pompy paliwa jest dostarczanie paliwa do silnika, a dokładnie, do układu wtryskowego paliwa. Nie tylko. Praca pompy paliwa ma także na celu zapewnienie możliwości powrotu do baku niespalonego paliwa. A zatem jest to obieg.

Pompy paliwa są montowane w zbiorniku paliwa albo pod maską samochodu. Najczęśćiej stosuje się pompy, które są zanurzone w zbiorniku paliwa. W tym przypadku paliwo pełni także dodatkową funkcję – chłodzi pompy paliwa. A sama pompa pracuje cicho, dzięki umieszczeniu jej w zbiorniku. Jest też zabezpieczona przed uszkodzeniami mechanicznymi. Pompy paliwa generują różne ciśnienie, w zależności od tego, w jakim silniku są stosowane.

Przykładowo, w popularnym i trwałym układzie z wtryskiem wielopunktowym MPI, pompa paliwa może znajdować się w baku (pompa zbiornikowa), albo pod podwoziem (pompa przewodowa). Pompa paliwa w takim układzie doprowadza paliwo do rozdzielacza, który zasila wszystkie wtryskiwacze (z zastosowaniem po drodze filtra paliwa, albo siatki). W tym układzie stosuje się regulator ciśnienia, który zapewnia stałe ciśnienie paliwa o wartosci 0,35 MPA.


W samochodach z układem wtrysku bezpośredniego, stosuje się najczęściej pompy wyporowe, które tłoczą paliwa pod ciśnieniem od 0,3 do 0,5 MPa. Dalej paliwo trafia do wysokociśnieniowej pompy paliwa, która znacząco zwiększa jego ciśnienie, zgodnie z wymaganiami danej jednostki napędowej (np. do 12 MPa).

pompa2

Objawy awarii pompy paliwa

*Nie jest możliwe uruchomienie silnika – rozrusznik kręci (akumulator jest sprawny), układ zapłonowy działa, nie ma żadnych błędów ze strony czujników, w baku jest odpowiednia ilość paliwa. Silnik kręci a nie odpala.
* Bardzo trudny rozruch silnika.
* Silnik gaśnie po uruchomieniu, albo gaśnie przy większych obciążeniach (po naciśnięciu pedału gazu).
* Szarpanie silnika podczas jazdy, po naciśnięciu pedału gazu. Jest spowodowane tym, że pompa nie jest w stanie zapewnić odpowiednich ilości paliwa dla jednostki napędowej.

pompa3

 

Powody awarii pompy paliwa

Na początek, przed posądzeniem pompy paliwa o awarię, należy sprawdzić bezpiecznik pompy paliwa a także przekaźnik pompy paliwa.
– > Awaria przekaźnika pompy paliwa
– > Warto także sprawdzić stan filtra paliwa – czy nie jest zapchany.

Co powoduje awarię pompy paliwa?
* Zużycie mechaniczne przy dużych przebiegach;
* Zużycie na skutek przegrzania – dochodzi do niego wtedy, gdy kierowca stale jeździ na rezerwie.
* Uszkodzenie na skutek zanieczyszczeń, znajdujących się w baku, zassanych przez pompę (np. rdzy). Rdza pojawia się w zbiorniku paliwa ze względu na wodę. Skąd bierze się woda w zbiorniku paliwa? To także rezultat tankowania małych ilości paliwa.
* Uszkodzenie pompy paliwa w autach z LPG. W tego typu autach wielu kierowców tankuje minimalne ilości paliwa, potrzebne tylko do uruchomienia samochodu. W baku pojawia się woda i zanieczyszczenia. Pompa paliwa ulega przegrzaniu.
* Problemy z zasilaniem elektrycznym pompy, spowodowane przegrzaniem styków, albo skorodowaniem styków.
* Problemy z przewodami elektrycznymi, zasilającymi pompę paliwa – mogą one ulec uszkodzeniom mechanicznym.
* Awaria przekaźnika pompy paliwa albo przepalenie bezpiecznika pompy paliwa.

pompa4

Ile kosztuje pompa paliwa

Standardowo od 70 do 300 zł, zależnie od modelu auta. Czasami można się niemile zaskoczyć (np. Alfa Romeo 150 1.8 MPI – pompa paliwa kosztuje… 1500 zl.).

Jak dbać o pompę paliwa?

Warto tankować większe ilości paliwa, a także stosować dodatki, które czyszczą układ paliwowy i usuwają wodę z baku paliwa. Należy także sprawdzać stan przewodów elektrycznych i chronić je przed wilgocią oraz uszkodzeniami mechanicznymi.

 

pompa5

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się