Wymiana filtra powietrza to podstawowa czynność serwisowa. Chcesz, żeby Twoje auto zużywało mniej paliwa? Wymień filtr powietrza. Chcesz, żeby Twój silnik pracował we właściwy sposób? Wymień filtr powietrza. Chcesz, żeby Twoja turbosprężarka nie została przedwcześnie zniszczona? Stosuj dobry filtr powietrza.

Filtr powietrza to podstawowy element eksploatacyjny, wchodzący w skład układu dolotowego (zasysającego powietrze dla silnika). Filtr powietrza to bariera, która chroni silnik przed zassaniem do niego kurzu, drobinek piasku, owadów i mikrokamieni. Gdyby nie filtr powietrza, silnik uległby zatarciu.
Filtr powietrza chroni także turbosprężarkę. Jedno małe ziarenko piasku, wirujące w wirniku turbiny, doprowadziłoby do ogromnych zniszczeń.
Drożny filtr powietrza (czysty) zapewnia nieskrępowany przepływ powietrza do jednostki napędowe j (a wcześniej do turbosprężarki/kompresora, jeśli występują). Dzięki temu jednostka napędowa ma odpowiednią moc, a proces spalania przebiega optymalnie.

Dlaczego trzeba wymieniać filtr powietrza

W trakcie eksploatacji, filtr powietrza ulega zabrudzeniu i zaczyna się zapychać. Widać to na zdjęciu.

Szarpanie silnika, podwyższone zużycie paliwa,. niska moc silnika - to wszystko może być spowodowane przez stary, zapchany filtr powietrza. https://www/motorewia.pl

Szarpanie silnika, podwyższone zużycie paliwa,. niska moc silnika – to wszystko może być spowodowane przez stary, zapchany filtr powietrza. https://www/motorewia.pl

Brudny filtr pracował pod maską auta przez ok. półtora roku (w tym czasie auto przejechało ok. 18 tys. kilometrów).
Kiedy filtr jest zabrudzony, przepływ powietrza do silnika jest utrudniony. Jak to wpływa na jednostkę napędową? Powoduje to problemy z właściwym doborem mieszanki paliwowo – powietrznej. Przez to jednostka napędowa zużywa znacznie więcej paliwa. Spada też moc silnika.

Szarpanie silnika? Zapchany filtr powietrza może być powodem

Mocno zabrudzony filtr powietrza może bardzo mocno komplikować przepływ powietrza do silnika. Przez to jednostka napędowa może nawet zacząć szarpać.

Filter2

Filtr powietrza – nie kupuj bezmarkowych

Ważna jest także jakość filtra powietrza. Różnice w cenach filtrów są zazwyczaj niewielkie. Dlatego nie warto kupować filtrów bezmarkowych. Oczywiście, jak zawsze rekomendujemy zakup polskich filtrów. Albo choć produkowanych w Polsce, przez firmy zachodnie.
Dlaczego ważna jest jakość? Otóż filtr powietrza bardzo niskiej jakości może przepuszczać miniaturowe drobinki piasku. Przez to może dojść do zabrudzenia elementu pomiarowego przepływomierza powietrza (co będzie powodować problemy z jego właściwą pracą i między innymi, szarpanie) a także do przedostawania się do silnika (i turbosprężarki, jeśli występuje) zanieczyszczeń.

Szarpanie silnika, podwyższone zużycie paliwa,. niska moc silnika - to wszystko może być spowodowane przez stary, zapchany filtr powietrza. https://www/motorewia.pl

Szarpanie silnika, podwyższone zużycie paliwa,. niska moc silnika – to wszystko może być spowodowane przez stary, zapchany filtr powietrza. https://www/motorewia.pl

 

Ile kosztuje filtr powietrza?

Filtr powietrza do popularnego modelu auta można kupić już za ok. 20 -40 zł. Warto wymieniać go raz na rok. Tym bardziej, że wymiana jest prosta i kierowca może zrobić to sam.
-> Przed montażem nowego filtra warto odkurzyć miejsce jego montażu, kasetę filtra, różnie się to nazywa, bo zbierają się tam zanieczyszczenia.
-> Koniecznie trzeba sprawdzić, czy miejsce montażu filtra jest szczelne.
-> W niektórych autach wymiana filtra może być skomplikowana. Przykład: Alfa Romeo 159, w której trzeba odkręcić osłonę pod zderzakiem, aby dostać się do filtra, od spodu auta.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Valvoline, Allegro.pl, Amtra, K2 itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl