Zapchany DPF powoduje przyspieszone zużycie turbosprężarki. Uszkodzona turbosprężarka powoduje przyspieszone zużycie filtra cząstek stałych DPF, FAP i GPF. Jak do tego dochodzi?

Samochód to system naczyń połączonych. W bardzo wielu sytuacjach uszkodzenie jednego elementu powoduje przyspieszone zużycie, albo uszkodzenie innych. Najlepszym przykładem może być zawieszenie. Uszkodzenie jednego elementu, na przykład wahacza, powoduje przyspieszone zużycie innych części zawieszenia. To dzieje się w obrębie jednego układu, wchodzącego w skład samochodu.

Podobnie jest z układem smarowania. Jego awarie mogą spowodować przyspieszone zużycie jednostki napędowej, ale także jej osprzętu, na przykład turbosprężarki.

Filtry cząstek stałych DPF (suche, używane w dieslach), FAP (mokre, używane w dieslach i benzyniakach) i GPF (suche, używane w benzyniakach) to jedne z najbardziej kłopotliwych podzespołów, używanych we współczesnych samochodach. Podobnie jest z turbosprężarkami. Co łączy te podzespoły? Po pierwsze to, że już na pewno nie uda się kupić nowego auta z silnikiem diesla, który nie będzie miał turbosprężarki i filtra cząstek stałych. Po drugie, już prawie na pewno nie uda się kupić nowego auta z silnikiem benzynowym, który nie będzie miał filtra cząstek stałych i turbosprężarki. Po trzecie, awarie filtrów cząstek stałych wpływają negatywnie na turbosprężarkę. A awarie turbosprężarki wpływają negatywnie na filtr cząstek stałych.

turbo2

 

Filtr cząstek stałych niszczy turbosprężarkę – w jaki sposób?

Kiedy filtr cząstek stałych ulega zapchaniu, wykrywają to czujniki ciśnienia różnicowego. Kierowca powinien wyjechać poza miasto, aby przejechać po trasie z większą prędkością. Wówczas spaliny osiągają odpowiednią temperaturę (ok 600 st. C) i wypalają większe cząsteczki sadzy, zatrzymane w kanalikach ceramicznego wkładu filtra cząstek stałych.

Jeśli tak się nie stanie, komputer sterujący pracą silnika uruchamia wypalanie aktywne. Sztucznie zwiększana jest prędkość obrotowa silnika. Komputer uruchamia samodzielnie niektóre układy, np. ogrzewanie tylnej szyby, albo tylną wycieraczkę. Do komór spalania trafia większa ilość paliwa. To wszystko ma na celu podniesienie temperatury spalin, aby wypalić sadzę, zalegającą we wnętrzu filtra cząstek stałych. Jeśli kierowca przerwie tą operację (np. wyłączy silnik) albo ją zdecydowanie utrudni (często bez winy – po prostu stanie w korku), to niespalone paliwo trafi do oleju silnikowego, rozrzedzając go. Olej silnikowy, rozrzedzony paliwem, częściowo traci swoje właściwości smarne. Poziom oleju silnikowego się podwyższa. Olej silnikowy, rozrzedzony paliwem, nie zapewnia właściwej ochrony dla turbosprężarki, co powoduje jej przyspieszone zużycie. Dodatkowo trzeba liczyć się z przyspieszonym zużyciem elementów mechanicznych jednostki napędowej.

Zapchany filtr cząstek stałych utrudnia właściwe usuwanie spalin z silnika. Następuje wzrost ciśnienia zwrotnego spalin. Wirnik turbosprężarki jest napędzany przez spaliny, wydostające się z silnika. Wzrost ciśnienia zwrotnego spalin bezpośrednio działa na wirnik turbosprężarki. Powoduje to uszkodzenia uszczelniaczy turbiny, uszkodzenia mechaniczne łopatek wirnika, a także usuwanie oleju silnikowego z łożysk wałka turbiny i koksowanie resztek oleju silnikowego (koks jest jednym z najczęstszych powodów niszczenia turbosprężarek).

Uszkodzona turbosprężarka niszczy filtr cząstek stałych – w jaki sposób?

Uszkodzona turbosprężarka może powodować dymienie na czarno. Większa ilość sadzy w spalinach powoduje przyspieszone zapychanie filtra cząstek stałych.

W jakiej sytuacji turbosprężarka będzie powodować dymienie na czarno? Wtedy, gdy w turbinie dochodzi do wycieków oleju silnikowego. Wycieki oleju silnikowego mogą pojawić się po stronie kompresji (koło kompresji sprężające powietrze) i po stronie wirnika napędzającego turbinę.

Beef1980! / CC BY-SA (httpss://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)

Beef1980! / CC BY-SA (httpss://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się