Niewłaściwa praca smoka olejowego może doprowadzić do fatalnych skutków – przyspieszonego zużycia jednostki napędowej, a nawet całkowitego jej zniszczenia na skutek zatarcia. W których samochodach smok olejowy bywa mocno awaryjny? Z jakimi skutkami wiąże się awaria smoka olejowego?


Silnik spalinowy (benzynowy lub wysokoprężny) potrzebuje odpowiedniego smarowania w trakcie pracy. Zapewnia je układ smarowania, wykorzystujący olej silnikowy o odpowiednich parametrach, określonych przez producenta auta.
Zatem nie wolno lać do silnika tego, co podpowiedzą koledzy na forum („panowie, a czym zalewacie Gulfa z silnikiem 1.9 TDI”?), tylko trzeba przypomnieć sobie umiejętność czytania z podstawówki i zajrzeć do instrukcji samochodu. Powinna wędrować z rąk do rąk, zatem powinien ją otrzymać również nabywca 20 letniego auta. Jeśli nie otrzymał – specyfikacje oleju do danego pojazdu znajdzie bez trudu – np. na stronach internetowych producentów olejów samochodowych.
Olej nie tylko smaruje pracujące części. Poza tym wycisza ich pracę, odprowadza z nich ciepło i zanieczyszczenia, które powinien zatrzymać filtr oleju.
Olej silnikowy musi mieć odpowiednie ciśnienie, aby mógł dotrzeć do wszystkich „zakamarków” silnika. Od odpowiedniego ciśnienia oleju zależy również właściwa praca koła zmiennych faz rozrządu czy też napinacza łańcucha rozrządu, a także żywotność łańcucha rozrządu.


Odpowiednie ciśnienie dla oleju silnikowego zapewnia pompa oleju, która jest napędzana przez łańcuch rozrządu, pasek rozrządu albo dodatkowy łańcuszek rozrządu, działający niezależnie od głównego.
Najczęściej stosowane rozwiązanie wygląda tak: Olej silnikowy jest zasysany z miski olejowej za pomocą przewodu. Przechodzi przez smok olejowy i trafia do pompy olejowej. Następnie jest kierowany przez zawór zwrotny (utrzymuje odpowiednie ciśnienie) do filtra oleju, a następnie kanałami olejowymi i przewodami do określonych miejsc w silniku, które muszą zostać nasmarowane. A potem olej wraca do miski olejowej. 

Smok olejowy – co to za ustrojstwo?


Smok olejowy to metalowa siateczka, z uszczelką, która ma za zadanie zatrzymywanie większych zanieczyszczeń z miski olejowej, aby te nie trafiły do układu.
Niby prosta rzecz, bo co niby ma się zepsuć w metalowej siatce? Już na przykładzie głupiej lampki cofania pokazaliśmy, że mała, prosta, tania rzecz, może narobić sporo problemów. I podobnie jest ze smokiem.


Tylko, że w przypadku smoka olejowego najczęściej winny jest użytkownik auta. A nie sama część.

Smok olejowy - Michał Lisiak - www.motorewia.pl

Smok olejowy – Michał Lisiak – www.motorewia.pl

 

 

Smok olejowy – jakie problemy się z nim wiążą?


Przede wszystkim siateczka się zapycha ze względu na zanieczyszczenia, znajdujące się w oleju silnikowym. W niektórych silnikach stosowane są smoki z siateczką o bardzo małych oczkach. Osadzają się na nich zanieczyszczenia, przez co blokują drożność przepływu oleju.


Co ma miejsce dalej? Pompa zasysa coraz mniejsze ilości oleju silnikowego, jego ciśnienie spada, silnik jest coraz gorzej smarowany. W konsekwencji rośnie jego temperatura, a brak filmu ochronnego prowadzi do przyspieszonego zużycia i zatarcia.
Takie problemy występują w Mazdach 6 i Toyotach z silnikami D-4D.

Kogo winić za taki fakt? Producenta smoka olejowego? Producenta samochodu?

Nie. Przede wszystkim użytkownika auta. Za co? Za to, że chciał sobie zaoszczędzić na wymianie olejku silnikowego i filtrzyka oleju, albo zastosował sobie modny przeglądzik long life. W olejku zebrały się brudeczki, w tym sadzunia ze spalania olejku napędowego, filtrzyk olejku nie był w stanie brudeczków zatrzymać, te do olejku wpadały i smoczunia zapchaly.


Ale zdarzają się też inne sytuacje, gdzie użytkownik jest rozgrzeszony. W Oplach Insignia dochodziło do uszkodzenia uszczelki gumowej wokół smoka olejowego. Wówczas pompa oleju zasysała lewe powietrze, co z kolei powodowało spadek ciśnienia oleju w układzie smarowania.
Dalszy ciąg tej historii już znamy – gdy spada ciśnienie, silnik jest przegrzany, metalowych części nie ma co smarować, silnik może tylko tu skapitulować.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się