Jaka jest obecnie najlepsza metoda zabezpieczenia lakieru samochodowego przed uszkodzeniami mechanicznymi, korozją a także wpływem warunków atmosferycznych? To bez wątpienia oklejanie samochodu folią. Folia na samochód ma szereg zalet: jest trwała, nie wymaga konserwacji, chroni także przed zarysowaniami. Jednak nie ma nic za darmo. Koszt oklejenia samochodu folią nie należy do niskich. Tylko profesjonaliści poradzą sobie z oklejeniem auta we właściwy sposób. Ale w zamian otrzymuje się najbardziej trwałe zabezpieczenie lakieru – na lata.

W ostatnich latach pojawiły się trzy ciekawe sposoby zabezpieczenia lakieru samochodowego przed uszkodzeniami i przed starzeniem się.
Wosk hybrydowy z ceramiką. Tworzy warstwę ochronną, która utrzymuje się na karoserii przez kilka miesięcy. Zapewnia połysk i ochronę przed korozją. Można go położyć samodzielnie. Trzeba stosować delikatne szampony, żeby jej nie uszkodzić. Można położyć na lakier, na którym są rysy i delikatne odpryski (np. na przedniej masce).

-> Test wosku hybrydowego RRC

Powłoka ceramiczna. Tworzy warstwę ochronną, która utrzymuje się na karoserii przez kilkanaście miesięcy (położona samodzielnie i zależnie od środka) albo do 4 – 5 lat (lepsze środki, warstwa położona przez specjalistów). Chroni przed korozją i drobnymi zarysowaniami, zapewnia piękny wygląd. Jednak wymaga serwisowania, przynajmniej raz na rok i trzeba stosować specjalne szampony. Najtańsze środki można położyć samodzielnie. Droższe lepiej zlecić fachowcom. Ceramikę można z karoserii usunąć jedynie mechanicznie.
Przed położeniem powłoki należy odpowiednio przygotować lakier, oczyścić w przypadku nowych aut, spolerować i odświeżyć w przypadku starszych.

-> Test powłoki ceramicznej K2

Folia na samochód. Tworzy dodatkową, zewnętrzną warstwę ochronną. Chroni przed warunkami atmosferycznymi, ptasimi odchodami, zarysowaniami, odpryskami. Tutaj również trzeba odpowiednio przygotować lakier w przypadku starszych aut: usunąć naloty, naprawić uszkodzenia, spolerować starszy lakier. W przypadku nowych aut wystarczy tylko odtłuścić. Samodzielnie można położyć folię na progi, co też udało nam się zrobić.

Exif_JPEG_420

-> Ochrona progów samochodu za pomocą folii XPEL

Jednak oklejenie karoserii samochodu to zadanie dla specjalistów (dlaczego – o tym dalej). Samochód, oklejony folią nie wymaga stosowania specjalnych kosmetyków. Do jego czyszczenia można użyć zwykłej wody i zwykłego szamponu. Nic nie trzeba nabłyszczać.
Folia tworzy na lakierze grubą i dodatkowo, elastyczną warstwę ochronną. Dlatego może ona amortyzować uderzenia kamieni na przedniej masce i na progach, chroniąc lakier auta.
Folię można też w dowolnej chwili zerwać z pojazdu.

Folia na samochód jest trwała – przykład?

Wiele firm, które leasingują auta, montuje na nich reklamy. Są to reklamy drukowane na folii, przyklejanej na samochód. Na firmowym aucie może znaleźć się logo, albo reklama najważniejszego produktu. Potem, po okresie leasingu (albo po sprzedaży przez firmę, jeśli była właścicielem) pojazd trafia na licytację albo do komisu. Wcześniej usuwa się z niego reklamy. Podobnie jest z taksówkami. I co widać?
W miejscach, gdzie były naklejone reklamy, lakier jest w stanie idealnym. I odróżnia się od reszty lakieru, który może być spłowiały, zmatowiały. Poza tym folia skutecznie chroni przed ryskami.
Z racji tego, że w aucie oklejonym folią nie ma potrzeby korzystania z myjni i szorowania pojazdu szczotką (co zawsze odradzamy), na lakierze nie pojawią się hologramy.

huracan1

Dlaczego warto okleić samochód folią?

Bo jeśli to zrobimy, to 10 – letnie auto będzie wyglądać tak, jakby przed chwilą wyjechało z salonu. Lakier będzie miał pełny kolor i będzie błyszczeć.
Dzięki temu samochód będzie pięknie i atrakcyjnie wyglądać. Na karoserii nie będzie szpecących rysek, odprysków i hologramów.
A to wszystko oczywiście, przełoży się na wartość samochodu przy odsprzedaży.

W trakcie eksploatacji auta właściciel zaoszczędzi też na zabiegach i środkach kosmetycznych do pielęgnacji karoserii.

Folia do oklejania samochodu – jakość ma znaczenie

Jakość folii ma ogromne znaczenie dla właściwego oklejenia samochodu. Dobra folia musi spełnić wiele warunków. Folia musi być trwała (dotyczy to także warstwy klejącej), zapewnić połysk przez wiele lat, ochronę przed warunkami atmosferycznymi, jak również przed lekkimi zarysowaniami i uderzeniami ziaren piasku i mikrokamieni.
Folia po lekkim podgrzaniu musi być bardzo elastyczna, aby specjaliści mogli dokładnie okleić nią skomplikowane kształty karoserii: elementy owalne, wklęsłe, przetłoczenia itd.

Z pełną odpowiedzialnością możemy polecić folie XPEL
https://xpel.com.pl/

Ich dystrybutorem w Polsce jest firma Datexa.
https://datexa.com/
Na stronie można znaleźć listę partnerów w całej Polsce, którzy nałożą folię XPEL w profesjonalny sposób.

Na zdjęciach, ilustrujących nasz artykuł, można zobaczyć samochód Lamborghini Huracan EVO, oklejany folią XPEL Stealth.

huracan2

Zabezpieczenie folią nowego auta

To najlepsza inwestycja, zaraz po zakupie samochodu. Lakier jest jeszcze w stanie idealnym, zatem nie trzeba przeprowadzać żadnych zabiegów. Wystarczy go odpowiednio odtłuścić.

Dlaczego warto to zrobić? W każdym samochodzie lakier się zużywa. Wpływa na to mnóstwo czynników. To warunki atmosferyczne (wilgoć, kwaśne deszcze, temperatury, szadź), promieniowanie ultrafioletowe, owady (kwasy z ich ciał), odchody ptaków, ziarna piasku i mikrokamienie, poruszane przez wiatr i wyrzucane przez koła, gałęzie, a także uszkodzenia mechaniczne, spowodowane przez samego użytkownika auta.

Warto pamiętać, że współczesne lakiery są bardzo delikatne. Warstwy lakieru są bardzo cieniutkie (40 – 200 mikrometrów, zależnie od miejsca na aucie i od producenta), a same lakiery są nietrwałe, bo są pozbawione szeregu składników, uznanych za nie ekologiczne.

Inwestycja w folię sprawi, że auto będzie zawsze wyglądać tak, jakby dopiero co wyjechało z salonu. Jego wartość rezydualna będzie zdecydowanie wyższa niż „rówieśników” z typowymi uszkodzeniami lakieru.

Oklejanie folią samochodu kilku lub kilkunastoletniego

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby okleić i taki samochód. Oczywiście, poza kosztami.
Ale…
Przed oklejeniem samochodu trzeba przeprowadzić dokładną inspekcję lakieru. Nie może być na nim żadnych odprysków, ani, co oczywiste, śladów korozji itd.
Trzeba spolerować lakier, aby przywrócić mu blask i głęboki kolor. W przypadku głębokich rys należy spolerować ich krawędzie, aby były mniej widoczne.

Więcej o polerowaniu można dowiedzieć się z opracowanego przeze mnie poradnika dla firmy K2 – można go ściągnąć za darmo tutaj: https://k2.com.pl/blog/category/poradnik-polerowania-lakieru/

huracan4

Oklejanie folią klasyka

Czy warto? Oczywiście. Nie ma lepszego sposobu trwałego zabezpieczenia lakieru auta, niż folia. Zwłaszcza w przypadku klasyka, który przez większą część czasu stoi, nie zawsze w zamkniętym pomieszczeniu.
W starszych samochodach stosowano grube warstwy lakieru o dużej trwałości. Dlatego przygotowanie auta do oklejenia folią nie powinno być bardzo pracochłonne.

Folia na samochód – tylko na auta premium?

W dzisiejszych czasach ceny nowych samochodów są delikatnie mówiąc, chore. Jeśli za samochód kompaktowy trzeba zapłacić ponad 100 tys. zł, to trudno nie powiedzieć, że jest to chora cena.
Przy cenie 100 – 150 tys. zł za nowe aut, koszt oklejenia samochodu folią będzie praktycznie, mało odczuwalny. Tymczasem dzięki niemu, spadek wartości rezydualnej będzie znacząco niższy.

Dlaczego oklejanie folii to zadanie dla specjalistów?

W sieci roi się od filmów z chińskich serwisów, gdzie uśmiechnięte panie oklejają samochód w kilka minut. To bzdury, nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością. Jak wspomnieliśmy wcześniej, auto trzeba odpowiednio przygotować do pracy.
Lakier musi być pozbawiony tłuszczu i zanieczyszczeń. W przypadku uszkodzeń należy całość odświeżyć, np. spolerować.

Folia musi zostać odpowiednio docięta. Jej nakładanie musi być precyzyjne, tak, aby nie powstały jakiekolwiek bąbelki powietrza. W wielu miejscach folię trzeba podgrzewać, aby można było okleić miejsca wklęsłe (np. przy klamkach i wgłębienia), wypukłe, przetłoczenia itd. Specjaliści korzystają z szeregu środków chemicznych, które np. zwiększają skuteczność warstwy klejącej, albo uplastyczniają folię.
Folia jest droga, dlatego nie ma tu miejsca na błędy.

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się