Wahacz to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia samochodowego. Zadaniem wahacza jest prowadzenie koła samochodu w odpowiedni sposób. Czy w razie awarii warto montować cały nowy wahacz, czy też zamontować w nim nowy sworzeń wahacza albo tuleję wahacza?

Wahacz to metalowy element, który prowadzi koło samochodu. Jest on odpowiednio wyprofilowany. W standardowym zawieszeniu przedniego koła, kolumnie McPhersona, stosuje się tylko jeden, dolny wahacz. W samochodach wyższych klas stosuje się często dwa wahacze (wahacz dolny i górny) w zawieszeniu przedniego koła i nawet trzy w zawieszeniu tylnego koła.

Wahacz to odpowiednio ukształtowany element metalowy o różnym kształcie (najczęściej zbliżonym do litery U, litery V, ale są też wahacze w kształcie litery I). Zasadnicza część wahacza wykonana jest z jednolitego stopu metalu.

Poza tym wahacz składa się z:
• Sworznia wahacza – czyli przegubu metalowo – gumowego, który łączy wahacz ze zwrotnicą koła.
• Tulei metalowo – gumowej, albo dwóch tulei metalowo – gumowych, które łączą wahacz z podwoziem samochodu. Tuleje metalowo gumowe mają też za zadanie eliminowanie drgań, przed przechodzeniem ich na podwozie auta. Dlatego poza bezpieczeństwem, mają wpływ na komfort.

Przeczytaj również: Awaria łącznika stabilizatora – jak ją rozpoznać?

Wahacz1

Awaria wahacza – objawy

Objawy awarii wahacza samochodu są zawsze standardowe: stuki i hałas podczas jazdy, zdecydowanie gorsze prowadzenie samochodu. Po wejściu pod samochód widać uszkodzenia przegubu metalowo gumowego sworznia wahacza oraz tulei metalowo gumowych. Te ostatnie mogą też skrzypieć (choć zazwyczaj skrzypią sprężyny).
Stan wahaczy jest sprawdzany w trakcie przeglądu w SKP.

UWAGA: Jeśli pojawią się objawy uszkodzenia zawieszenia, takie jak wymienione powyżej, warto pojechać do swojej stacji diagnostycznej. Diagnosta precyzyjnie ustali, który element zawieszenia wymaga wymiany. Wystarczy go kupić i odwiedzić warsztat.

wahacz2

Wahacz – co się psuje?

Awaria tulei metalowo gumowych oznacza przede wszystkim pogorszone prowadzenie i gorszy komfort jazdy.
W przypadku uszkodzenia sworznia wahacza może dojść do wypięcia koła (zwłaszcza w zawieszeniu typu MacPherson) i do wypadku.

Sam metalowy element wahacza (ramię wahacza) może ulec uszkodzeniu na skutek ataków korozji albo w wyniku wypadku.

wahacz3

Przeczytaj również: Zużycie gum stabilizatora – co stuka w zawieszeniu?

Wymiana wahacza – czy wymienić cały wahacz, sworzeń wahacza czy tuleje metalowo gumowe?

W przypadku uszkodzenia elementu metalowego (ramię) albo jego mocnego naruszenia przez korozję, należy wymienić cały wahacz.

Jeśli doszło do uszkodzenia sworznia albo tulei, a wahacz jest aluminiowy (takie stosuje się w autach premium), należy wymienić cały wahacz. Dlaczego? Bo w trakcie montowania do niego tulei albo sworznia, można go uszkodzić.

Jeśli wahacz jest stalowy to:
• Należy sprawdzić, czy w danym modelu wahacza producent przewidział możliwość wymiany tulei albo sworznia. Jeśli tak – można kupić zestaw naprawczy.
• Jeśli producent przewidział możliwość naprawy – wymiana sworznia może być przeprowadzona bez demontażu wahacza z podwozia. To znacznie upraszcza sprawę.
Ale… Przed podjęciem decyzji o wymianie samego sworznia należy sprawdzić, ile kosztuje nowy, kompletny wahacz. Może się okazać, że jego zakup jest bardziej opłacalny. Nawet, gdy nowy, kompletny wahacz jest nieco droższy, to lepiej kupić kompletny.
• Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku uszkodzonych tulei metalowo gumowych. Same tuleje metalowo gumowe są zazwyczaj tanie. Ale już ich wymiana, wymagająca demontażu wahacza i wciśnięcia tulei za pomocą prasy, jest droga. Dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie samych tulei i ich zamontowaniu, należy sprawdzić, ile kosztuje nowy, kompletny wahacz.

Jeśli producent wahacza nie przewidział wymiany sworznia albo tulei – nie należy tego robić. Należy zakupić kompletny, nowy wahacz.
Jak sprawdzić, czy producent wahacza przewidział wymianę sworznia albo tulei metalowo gumowych? Zazwyczaj najprostszy sposób to sprawdzenie, czy sworznie wahacza i tuleje metalowo gumowe do danego modelu auta są w sprzedaży.

Po zakończonej wymianie wahacza / sworznia wahacza / tulei metalowo gumowych powinno się sprawdzić i ewentualnie skorygować ustawienia geometrii zawieszenia.

Przeczytaj również: Wahacz – objawy awarii.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.