Progi samochodowe to najczęściej korodujące części pojazdu. Dlatego trzeba je skutecznie zabezpieczyć przed korozją. Jak to zrobić? Jeden ze sposobów to zastosowanie folii XPEL do oklejania progów. Dlaczego warto to zrobić? Jak samodzielnie położyć taką folię na progi samochodu?
Progi są narażone na ataki korozji ze względu na swoje położenie. Znajdują się nisko, przez co uderzają w nie kamienie, lakier jest narażony na otarcia, a blacha jest narażona na działanie wilgoci, brudu, kurzu i soli drogowej. To wszystko sprzyja korozji. Progi w samochodzie chronią połączenia nadwozia z podwoziem (podciągi), które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa samochodu. Jeśli korozja się tam dostanie, samochód nadaje się na złom.
Na wielu samochodach można zauważyć rdzawe naloty i bąbelki spuchniętego lakieru. To może oznaczać, że w środku progu jest już bardzo silna korozja. Bąbelki wystarczy mocniej nacisnąć, aby zrobić dziurę na wylot.
Do tego wszystkiego powłoki lakiernicze we współczesnych autach są cieniutkie. A same lakiery podatne na uszkodzenia. Co zatem można zrobić, żeby wzmocnić warstwę ochronną lakieru na progach (i nie tylko na progach)?
Ochrona progów w samochodzie – folia XPEL plus dodatkowe środki chemiczne
Aby wzmocnić warstwę lakieru na zewnątrz progów można zrobić dwie rzeczy. Pierwsza – pomalować progi kilkoma warstwami lakieru bezbarwnego, aby uzyskać lepszą i grubszą powłokę ochronną. Wymaga to mnóstwa przygotowań, mnóstwa pracy przy samym malowaniu, a na koniec przy wykańczaniu (niezbędne będzie polerowanie). Do końca nie wiadomo, czy to wszystko się uda. Może się to skończyć zmatowieniem i łuszczeniem się lakieru. Poza tym w trakcie sprzedaży auta okaże się, że progi są pokryte grubą warstwą lakieru. Werdykt? Auto po wypadku. Nikt nie uwierzy w tłumaczenia, że to dla dobra progów.
Druga metoda to oklejanie progów specjalną folią. W naszym przypadku jest to specjalna folia do oklejania progów XPEL. Folia tworzy grubą warstwę ochronną, która zabezpiecza lakier przed zadrapaniami, wilgocią, błotem i solą drogową. Dodatkowo, folia zapewnia piękny efekt – lakier się błyszczy. Nie bez powodu stosuje się folie tego typu (tylko bardziej „płynną”) do oklejania całych samochodów.
O czym warto pamiętać? Folia XPEL to świetne zabezpieczenie progów przed korozją. Dodatkowo, zapewniające progom bardzo ładny wygląd i chroniące progi przed zabrudzeniami oraz zarysowaniami.
Ale…
Poza folią należy zastosować środek do konserwacji profili zamkniętych, który się wprowadza do wnętrza progu poprzez fabryczne otwory serwisowe w dolnej części progu.
Poza folią i środkiem do konserwacji profili zamkniętych, progi od spodu (to już część podwozia) należy spryskać albo posmarować środkiem antykorozyjnym (np. barankiem). Dopiero wtedy można mówić o kompleksowym i skutecznym zabezpieczeniu.
Uwaga. Powyższe środki służą do ZABEZPIECZENIA progów przed korozją. Jeśli próg jest już skorodowany, to trzeba korozję zobojętnić i usunąć. Nie tylko z zewnątrz, także od środka.
Przeczytaj również – Jak zabezpieczyć podwozie przed korozją?
Samodzielne zabezpieczenie progów w samochodzie za pomocą folii XPEL
Co jest potrzebne, aby móc samodzielnie okleić progi w samochodzie za pomocą folii XPEL?
• Zestaw folii do progów XPEL Doorsill Guard. W opakowaniu znajduje się mini szpachelka, do usuwania bąbli powietrza.
• Żel XPEL (XPEL Instalation GEL) ułatwiający nakładanie folii.
• Odtłuszczacz albo płyn do mycia naczyń i woda.
• Atomizer, żeby móc łatwo rozprowadzać Instalation Gel.
• Ściereczka bawełniana albo z mikrofibry.
• Nożyczki.
Progi muszą być gładkie, pozbawione „zadziorów” z uszkodzonego lakieru. W większości aut progi są gładkie, co znacząco ułatwia nakładanie folii.
W naszym przypadku (Alfa Romeo 159) pośrodku progu jest przetłoczenie, co utrudnia naklejanie folii.
Jak nakładać folię XPEL na progi krok po kroku?
• Umyć progi samochodu.
• Odtłuścić progi samochodu.
• Wytrzeć do sucha odtłuszczacz.
• Spryskać obficie próg za pomocą żelu instalacyjnego.
• Dociąć folię na odpowiednią długość (długość progu).
• Odkleić taśmę ochronną a potem nałożyć folię na próg. Najlepiej naklejać ją od środka (docisnąć ją od środka do powierzchni).
• Za pomocą szpachelki (dołączonej do opakowania) usuwać bąbelki powietrza, od środka do góry i od środka na dół, tak, aby folia idealnie przylegała do powierzchni progu.
• Można wykorzystać miękką ściereczkę. W naszym przypadku – ze względu na przetłoczenie – ściereczka pozwoliła na przyklejenie folii do wyprofilowanego wgłębienia. Następnie za pomocą miniaturowej szpachelki udało się usunąć wszystkie bąbelki powietrza.
• Po zakończonej pracy próg jest oklejony, zabezpieczony i do tego błyszczy.
• W naszym przypadku folia została specjalnie docięta tylko do części progu, aby było widać różnicę na zdjęciach pomiędzy progiem oklejonym a nieoklejonym.
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ