Zbliża się zima, zatem najwyższy czas pomyśleć o tym, żeby do zbiorniczka nalać zimowy płyn do spryskiwaczy. Przed zimą warto także sprawdzić, w jakim stanie jest płyn do chłodnic.

Płyn do spryskiwaczy zamarza już w temperaturze minus 1 stopnia Celsjusza. Zamarznięcie płynu do spryskiwaczy może spowodować rozerwanie zbiorniczka z tworzywa sztucznego, w którym znajduje się płyn. Poza tym może dojść do uszkodzenia przewodów, pompki i dyszy.
Przede wszystkim, kierowca nie zapewni sobie odpowiedniej widoczności w trakcie jazdy. a to może mieć fatalne skutki.
Oszczędzanie płynu do spryskiwaczy powoduje także przyspieszone zużycie wycieraczek (piór), większe opory podczas pracy (szybsze zużycie silnika wycieraczek i mechanizmu wycieraczek (wymiana silnika wycieraczek i wymiana mechanizmu wycieraczek jest bardzo droga) a także rysowanie szyby.

Dlatego warto już wcześniej pomyśleć o zastosowaniu odpowiedniego, zimowego płynu do spryskiwaczy.

Photo by TruckPR on Foter

Photo by TruckPR on Foter

 

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu zimowego płynu do spryskiwaczy?

->Temperatura zamarzania (temperatura krzepnięcia, temperatura krystalizacji) płynu do spryskiwaczy – standardowo jest to minus 20 st. C w polskich warunkach. Niektóre płyny są odporne na temperatury do minus 25 st. C. W przypadku koncentratów można zrobić jeszcze bardziej odporny płyn. Ale nie ma sensu, chyba, że wybieramy się do Rosji.
-> Czystość płynu. Sprawdzamy na dole opakowania, czy nie ma żadnych osadów.
-> Zapach. Niektóre zapachy są przyjemne, inne nieprzyjemne, to zależy od upodobań.
-> Producenta. W Polsce mamy tak wielu producentów płynów do spryskiwaczy, że naprawdę, grzechem jest kupowanie zagranicznych płynów.
-> Zawartość środków powierzchniowo czynnych – to one usuwają zabrudzenia z szyby.
-> Zawartość alkoholu – obecnie stosuje się przede wszystkim etanol lub izopropanol, albo różne mieszaniny. Im wyższa zawartość alkoholu, tym większa odporność na zamarzanie. I niestety, tym bardziej wyczuwalna niemiła woń płynu.
-> Zawartość dodatków, które smarują wycieraczki, zapewniając lepszy poślizg i mniejszy hałas. To najczęściej gliceryna albo różne rodzaje glikolu. Glikol jest toksyczny, zatem bardziej bezpieczne są produkty z gliceryną.
-> Dodatek środków zapobiegających pienieniu się.
-> Dodatek środków, które chronią przed korozją. Co prawda, cały układ spryskiwaczy, włącznie z pompką, wykonany jest z tworzywa sztucznego. Ale metalowe są np. ramiona wycieraczek, a także części dysz do spryskiwaczy.
-> Zawartość substancji stabilizujących. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego parowania składników płynu.

Płyn do spryskiwaczy dostępny jest także w formie koncentratu. Jak rozcieńczyć płyn do spryskiwaczy w formie koncentratu?
Do tego celu najlepiej zastosować wodę zdemineralizowaną. Zwykła woda z kranu (tzw. twarda) może powodować powstawanie osadów na szybach.
Płyn należy rozcieńczać zgodnie z wymaganiami dotyczącymi odporności na zimno. Poza tym, im więcej koncentratu, tym większa skuteczność działania.

Photo by JeepersMedia on Foter

Photo by JeepersMedia on Foter

Co zrobić, jeśli w zbiorniku płynu do spryskiwaczy znajduje się dużo płynu letniego? Nie trzeba pryskać na umór, żeby opróżnić zbiornik. Wystarczy zrobić tyle miejsca, żeby do zbiorniczka wlać koncentrat płynu zimowego. Wszystko wymierza się w trakcie jazdy. Jedynym minusem może być nieokreślony zapach uzyskanego środka.

Kiedy wymieniać płyn do spryskiwaczy na zimowy? Najlepiej już w połowie listopada. Zimy są łagodne, ale mogą pojawić się pierwsze przymrozki.

Jak dobrać płyn do chłodnicy przed zimą?

Współczesne płyny chłodnicze są uniwersalne. To oznacza, że są zarówno odporne na działanie wysokiej temperatury (zazwyczaj do 110 st. Celsjusza) i są równocześnie odporne na zamarzanie.

Photo by EvelynGiggles on Foter

Photo by EvelynGiggles on Foter

 

Płyn do chłodnicy (płyn chłodniczy) należy wymieniać:
-> co 2 lata w przypadku płynu uniwersalnego (gotowego)
-> co 5 lat w przypadku płynu o przedłużonej trwałości
-> co 5 – 7 lat, jeśli stosowany jest koncentrat (rozcieńczony w odpowiednich proporcjach), zalecany przez producenta samochodu.

W przypadku koncentratu zawsze należy rozcieńczać go w odpowiednim stopniu (tabela rozcieńczania znajduje się na opakowaniu koncentratu) tylko i wyłącznie z wodą zdemineralizowaną. W przeciwnym razie w układzie pojawi się kamień kotłowy i go zapcha.
W sprzedaży znaleźć można płyny do chłodnicy, które wytrącają kamień kotłowy i można je (zdaniem producenta) mieszać z wodą z kranu. Przykład: polski K2 Kuler.

Jak sprawdzić, czy płyn jest odporny na zamarzanie?
Trzeba zakupić tester płynu do chłodnicy. Kosztuje kilkanaście złotych. W ciągu 30 sekund sprawdzimy temperaturę zamarzania i wrzenia.

Dlaczego trzeba wymieniać płyn do chłodnic? Traci on swoje właściwości ochronne, chroniące silnik i elementy układu chłodniczego przed korozją i przed uszkodzeniami elementów gumowych (np. uszczelki pompy cieczy chłodzącej).

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu płynu do chłodnic?
->temperaturę zamarzania (do minus 35 st. Celsjusza)
->trwałość – do 2 albo 5 lat
->czystość środka, bez osadów w dolnej części opakowania
->polskiego producenta
->przeznaczenie – czy płyn jest przeznaczony do stosowania w autach z każdym rodzajem chłodnicy, czy nie nadaje sie np. do pracy z chłodnicami miedzianymi lub aluminiowymi.
->Jeśli płyn ma być przeznaczony na dolewki – należy sprawdzić, czy jest mieszalny z innymi płynami.

 

Photo by Zalo2012 on Foter

Photo by Zalo2012 on Foter

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Valvoline, Allegro.pl, Amtra, K2 itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl