Systemy aktywnego wsparcia kierowcy ADAS są coraz popularniejsze. Zapewniają bardzo wartościowe wsparcie dla kierowcy samochodu. Ale uwaga – tylko wtedy, gdy są sprawne i odpowiednio skalibrowane. Niesprawny system ADAS może doprowadzić do wypadku.

Współczesne samochody są coraz lepiej wyposażone. Wiele z nich ma na pokładzie systemy aktywnego wsparcia kierowcy, znane jako ADAS. System ADAS składa się z szeregu podsystemów. W skład ADAS mogą wejść takie elementy, jak:
• System rozpoznawania znaków drogowych;
• System monitorowania martwego pola w lusterkach;
• System przeciwzderzeniowy;
• Adaptacyjny tempomat ACC;
• Automatyczne światła drogowe, wykonane w technologii LED (matrycowe);
• System autonomicznego parkowania;
• System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu;
• System wspomagania parkowania z kamerami i czujnikami;
• Wyświetlacz HUD…
• I wiele innych.
System ADAS składa się z głównego komputera, poszczególnych sterowników (komputerów), z których każdy zarządza swoim podsystemem (na przykład systemem przeciwzderzeniowym) oraz mnóstwa czujników. Są czujniki wspólne, z których korzysta wiele podsystemów (np. czujnik kąta skrętu kierownicy), są czujniki, z których korzystają dwa systemy (np. głowice radarowe, przekazujące informacje dla systemu przeciwzderzeniowego i tempomatu ACC), a także czujniki, z których korzysta tylko jeden system (np. kamera za przednią szybą, która kontroluje pas ruchu, ostrzegając o jego niezamierzonej zmianie).

ADAS

 

ADAS – kiedy jest sprawny, zapewnia wsparcie kierowcy…

Nowe wyposażenie samochodu, czyli system ADAS, wymaga specjalnego serwisowania. A to, oczywiście, sporo kosztuje. I nic w tym dziwnego, że kosztuje. Urządzenia do kalibracji ADAS są bardzo drogie. Aby mechanik mógł kalibrować radar, potrzebuje specjalnego urządzenia elektronicznego ze specjalnym oprogramowaniem, a także tablice kalibracyjne (z laserowymi poziomnicami, umożliwiającymi ich właściwe ustawienie). To wszystko jest bardzo drogie.

Dlaczego system ADAS ulega rozkalibrowaniu? Dlatego, że samochód nie stoi w muzeum, na betonowej podłodze. Samochód jest w trakcie jazdy poddawany przeciążeniom oraz tysiącom drgań. Koła samochodu wpadają w dziury. A do tego jeszcze, czasami dochodzi do poważnych problemów – aut uderzy kołem o krawężnik, albo… dojdzie do kolizji.
Problemy z właściwym działaniem czujników ADAS pojawiają się także, gdy ktoś samodzielnie bierze się za naprawę samochodu. W starszych samochodach każdy człowiek, mający odrobinę chęci i pojęcie o mechanice, mógł wymienić atrapę chłodnicy albo zderzak.
W nowych, z ADAS, tego robić nie wolno. Dlaczego? Za zderzakiem albo atrapą chłodnicy są zamontowane głowice radarowe. Ich demontaż (wraz z częścią) powoduje ich przestawienie.

Co się stanie, jak ADAS przestanie działać? Jak przestanie działać system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, to nic się nie stanie. Po prostu, trzeba będzie samodzielnie uważać. Na desce rozdzielczej będzie wyświetlać się kontrolka, informująca o awarii. Sam system ma szereg ograniczeń – działa tylko tam, gdzie pasy ruchu są namalowane na drodze. Na podmiejskiej drodze taki system jest kompletnie bezużyteczny.

Co się stanie, jeśli dojdzie do pewnej awarii systemu przeciwzderzeniowego? Może dojść do wypadku…

Photo by skistz on Foter.com / CC BY

Photo by skistz on Foter.com / CC BY

Czy ADAS (system przeciwzderzeniowy) może doprowadzić do wypadku? Może…

Jak działa system przeciwuderzeniowy? W dużym uproszczeniu – dwie głowice radarowe monitorują to, co dzieje się przed autem. Jedna – w bliskiej odległości. Druga – w dalszej. Jeśli zostanie wykryta przeszkoda, system przygotowuje się do nagłego hamowania, zwiększając ciśnienie w układzie hamulcowym poprzez odpowiednie sterowanie pompą hamulcową. Następnie ostrzega kierowcę o zagrożeniu. Jeśli kierowca nie zareaguje na szarpnięcie, kontrolkę ostrzegawczą i sygnał dźwiękowy, system zatrzyma samochód samodzielnie.
W praktyce raczej pozwala to uchronić pojazd przed poważnymi skutkami wypadku, a nie przed samym wypadkiem.

Załóżmy, że samochód wjechał kilkakrotnie w dużą dziurę, albo jego właściciel coś majstrował przy atrapie chłodnicy. Doszło do minimalnego przestawienia jednej głowicy radarowej. Przez to oś pomiaru głowicy radarowej nie pokrywa się z osią samochodu. Nastąpiło odchylenie o kilka stopni. Co się dzieje?
Kierowca wyjeżdża na drogę. Rozpędza samochód. Odchylona głowica radarowa monitoruje tylko część pasa z przodu auta. I część równoległego pasa ruchu, gdzie samochody jadą z przeciwnej strony. System przeciwzderzeniowy, z przestawioną głowicą radarową, wykrywa auto jadące z naprzeciwka, po przeciwległym pasie ruchu. I co się dzieje dalej? Samochód nagle hamuje, zaskakując własnego kierowcę.
I przede wszystkim, zaskakując jadącego za nim innego kierowcę, który może nie mieć szansy na zatrzymanie auta.

Kluczem do właściwego działania ADAS jest sprawność wszystkich czujników. W przeciwnym razie mogą być problemy.

 

MENU

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się