Filtr cząstek stałych GPF (Gasoline Particulate Filter) to młodszy brat filtra cząstek stałych DPF, montowanego w samochodach z silnikami diesla. Czym różni się filtr GPF od filtra DPF? Jakie problemy może generować filtr cząstek stałych GPF?


Wprowadzenie normy emisji spalin Euro 6 spowodowało konieczność montowania w samochodach z silnikami benzynowymi filtrów cząstek stałych. Stało się tak dlatego, że norma emisji spalin Euro 6 po raz pierwszy w historii norm emisji, wprowadziła ograniczenia dla emisji cząstek stałych w silnikach benzynowych.
Drugim powodem wprowadzenia filtrów cząstek stałych w silnikach benzynowych była zmiana procedur testowych, pozwalających na uzyskanie homologacji przez samochód. W 2017 roku procedury WTLP zastąpiły NEDC.

Filtr cząstek stałych w silniku benzynowym GPF


Filtr cząstek stałych GPF ma taką samą budowę, jak standardowy filtr cząstek stałych DPF. To metalowa puszka, zamontowana pod samochodem, na rurze wydechowej. Przed i za puszką znajdują się czujniki temperatury spalin oraz czujniki ciśnienia spalin.
W środku filtra cząstek stałych umieszczono wkład ceramiczny. Wkład zawiera tysiące mikrokanalików. Kanaliki te są zaślepione z jednej strony. Część kanalików jest zaślepiona od strony silnika, a część od strony tłumika i rury wydechowej. Każdy kanalik pokryty jest platyną i innymi, specjalnymi metalami. W kanalikach znajdują się mikrootwory, o określonej średnicy. Zatrzymują one cząstki sadzy o określonej wielkości. Tak działa każdy filtr cząstek stałych – DPF i GPF.


Filtr cząstek stałych GPF ma również wersję „mokrą”, czyli FAP. Działa to tak samo, jak we francuskich filtrach cząstek stałych FAP, stosowanych w dieslach. Do filtra dawkowany jest płyn katalityczny, który ma za zadanie obniżyć temperaturę samozapłonu spalin o mniej więcej 100 stopni Celsjusza. Dzięki temu sadza powinna zostać szybko wypalona.


Jak usuwa się sadzę w filtra cząstek stałych GPF? Tu jest duża różnica w stosunku do filtrów cząstek stałych, stosowanych w dieslach. Filtr cząstek stałych GPF oczyszcza się z sadzy tylko w trakcie regeneracji pasywnej. W silniku benzynowym jest to bardzo łatwe. Dzieje się tak dlatego, że już przy prędkości obrotowej ok. 2500 obr. / min, temperatura spalin powinna osiągnąć wartość 600 stopni Celsjusza. A to wystarczy, aby wypalić całą zebraną sadzę.
Filtr cząstek stałych GPF nie ma możliwości oczyszczania się w trakcie regeneracji aktywnej.
To rozwiązanie, stosowane tylko w dieslach. Polega ono na tym, że w trakcie regeneracji aktywnej, wtryskiwane są dodatkowe dawki paliwa. Komputer sterujący pracą silnika zwiększa obroty jednostki napędowej i obciąża instalację elektryczną. Może na przykład uruchomić wycieraczkę tylnej szyby i ogrzewanie tylnej szyby.

Filtr GPF – czy będzie tak samo kłopotliwy jak filtr DPF?


Można przyjąć bardzo optymistycznie, że filtr GPF może służyć dłużej, niż typowy DPF. Ale… Konieczne jest stosowanie specjalnych olejów silnikowych – niskopopiołowych low saps. Trzeba utrzymywać stan techniczny auta na jak najwyższym poziomie. Na przyspieszone zapychanie filtra GPF wpływ ma wiele czynników – agresywna jazda, z przyspieszaniem z niskich obrotów, problemy z wtryskiwaczami, problemy z przepływomierzem powietrza, wtryskiwaczami i turbosprężarką…

MENU

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się