Wyciągarka terenowa jest przydatnym urządzeniem w off-roadzie zarówno tym amatorskim, rekreacyjnym, jak i profesjonalnym. Podczas jazdy po nierównościach czy wymagających terenach, nigdy nie wiemy, na jaką przeszkodę trafimy. W takich sytuacjach wyciągarka może wyciągnąć nas (dosłownie) z poważnych kłopotów! Przed zakupem urządzenia musimy zwrócić uwagę na kilka kwestii, a także zastanowić się nad zastosowaniem wyciągarki w naszym pojeździe. Jak wybrać wyciągarkę do samochodu terenowego? Na co zwrócić uwagę przy wyborze wyciągarki do terenówki?

Rodzaje wyciągarek do terenówek

Wśród urządzeń dostępnych na rynku znajdziemy wyciągarki w wersji elektrycznej, mechanicznej i hydraulicznej.
Wyciągarka z silnikiem elektrycznym, jest zasilana ze standardowego akumulatora samochodowego. Wyciągarka hydrauliczna wykorzystuje własną pompę hydrauliczną. Może też korzystać z pompy hydraulicznej układu wspomagania kierownicy, znajdującej się na wyposażeniu samochodu. Wyciągarka mechaniczna wykorzystuje w roli napędu silnik samochodu. Jest montowana do auta na stałe. Stosuje się specjalną przystawkę, zamontowaną do skrzyni biegów, albo reduktora. Moment obrotowy wyciągarki mechanicznej jest taki sam jak moment obrotowy pojazdu.

Zastosowanie wyciągarki

Wyciągarka terenowa ma przede wszystkim wiele zastosowań i może okazać się przydatna w grząskich błocie, na rozlewiskach, w głębokich koleinach i na piaskach. Dlatego podczas jej wyboru warto określić, do czego dokładnie będzie nam potrzebna. Z wyciągarki korzystają zarówno profesjonaliści, jak i osoby, które uprawiają off-road rekreacyjnie. Przydać się może też niedoświadczonemu wielbicielowi aut terenowych, który „zakopie się” z braku doświadczenia.

Rajdy i wyprawy terenowe

Wyciągarka to niezbędny element samochodu podczas rajdów i wypraw terenowych, gdzie często dochodzi do sytuacji, w których pojazd nie może wydostać się z głębokiej koleiny albo błota. Do takich wypraw najlepiej stosować wyciągarki mechaniczne, bo są najmocniejsze. Posiadają one dużą moc i dobrze pracują w trudnych warunkach.

https://unsplash.com/photos/fvbgACCAZhw

https://unsplash.com/photos/fvbgACCAZhw

Wyciągarki i rekreacja

Wyciągarka powinna znaleźć się także w samochodzie osoby, która rekreacyjnie podchodzi do off-roadu i jeździ na mniej wymagające rajdy. W takich sytuacjach najlepiej sprawdza się wyciągarka elektryczna.Jest prosta i bezpieczna w obsłudze. Dzięki niej można wyjść z wielu opresji. Trzeba jedynie pamiętać o tym, aby mieć w aucie sprawny akumulator.

Czy moc wyciągarki jest ważna?

Odpowiedź jest prosta – tak! Należy odpowiednio dobrać moc wyciągarki do masy samochodu. Dlaczego jest to ważne? Jeśli zamontujemy wyciągarkę o dużej mocy do samochodu o niskiej masie, to urządzenie nie wykorzysta całej swojej siły. I nie będzie w pełni funkcjonalne. Zazwyczaj wyciągarka o mocy 9 KM może udźwignąć samochód o masie nawet 4 ton i więcej.
Oprócz tego istotny jest też uciąg samej wyciągarki, który powinien być większy o 1,5 razy od całkowitej masy pojazdu.

Montaż wyciągarki i wielkość urządzenia

Wyciągarka terenowa przeznaczona jest do pracy w trudnych warunkach. Dlatego jej montaż powinien być solidny. Do takiego montażu używa się specjalne płyty montażowe. Przykręca się je do belki zderzaka i montuje na nich wyciągarkę. Trzeba także dopasować wielkość urządzenia do pojazdu i naszych potrzeb. Masa wyciągarki wpływa na prowadzenie pojazdu i obciążenie układu zawieszenia. Od poprawnego montażu zależy wygoda użytkowania i komfort jazdy.
Przy wyborze danej wyciągarki do samochodu terenowego powinniśmy kierować się swoimi potrzebami i zastosowaniem urządzenia, aby sprzęt mógł działać w pełni bezpiecznie oraz był komfortowy w użytkowaniu.

źródło zdjęcia: freepik.com

https://unsplash.com/photos/plPyiGCx6vs

https://unsplash.com/photos/plPyiGCx6vs

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się