Malezyjski Proton ma w swojej talii świetnego asa. To Proton Perdana, wygodny czterodrzwiowy sedan klasy D, kolejny dowód na to, że można produkować świetne auta, korzystając z dobrodziejstw współpracy międzynarodowej. To także ciekawy przykład dla Polaków, którzy marzą o tym, żeby polski przemysł zaczął w końcu produkować polski samochód z prawdziwego zdarzenia, a nie reanimowane potwory z czasów PRL.

Ludzie na całym świecie lubią jeździć wygodnymi, czterodrzwiowymi sedanami, z mocnymi silnikami, dobrym wyposażeniem, komfortowym zawieszeniem i doskonale wyposażoną kabiną. Nie inaczej jest w Malezji.

Większość modeli firmy Proton powstaje w oparciu o podzespoły i płyty podłogowe innych aut, przede wszystkim Mitsubishi. Istniejąca od 1983 roku firma projektuje i produkuje także własne modele, w ponad 90 procentach wykonywane z krajowych części. Przykładem może być kompaktowy Proton Preve, którego już przedstawiliśmy na naszych łamach.

Dziś jednak skupimy się na Perdanie, kolejnym owocu współpracy malezyjsko japońskiej.

Photo credit: Aero7MY via Source / CC BY-SA

Photo credit: Aero7MY via Source / CC BY-SA

 

Perdana to przykład, jak powinno się produkować polski samochód

Proton Perdana to bardzo ciekawy samochód. Powstały dwie generacje tego modelu.Obecnie do salonów trafiła druga generacja Perdany, po faceliftingu. Naszą opowieść zaczniemy od Perdany pierwszej generacji. Druga generacja tego pojazdu, o ujmującej urodzie, zostanie przedstawiona w kolejnym artykule.

Dlaczego Perdana jest ważna dla nas, Polaków? Bo pokazuje, w jaki sposób może powstać polski samochód z prawdziwego zdarzenia. Taki, który klienci będą chcieli kupić, bo będzie atrakcyjny wizualnie, wygodny i bezpieczny, a do tego tańszy, dużo tańszy, od swoich konkurencyjnych odpowiedników.

PROTON PERDANA V6 Z 2006 ROKU Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

PROTON PERDANA V6 Z 2006 ROKU Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Najgorsze, co mogliby zrobić Polacy, to wyważać głową otwarte drzwi, setki drzwi. Malezyjczycy sobie tego zaoszczędzili. Zanim wprowadzili na rynek Perdanę pierwszej generacji, sprawdzili, na jakie auto będzie popyt. Znaleźli kontrahenta, z którym nawiązali współpracę. Dla zredukowania kosztów produkcji i logistyki, wybrali na początek tylko jeden silnik, który był najlepszym kompromisem, pomiędzy osiągami a oszczędnością paliwa. Nie dokonywali wielkich zmian w wyglądzie, aby nie wchodzić w duże koszty. Wystarczyła zmiana tego, co najtańsze i najprostsze do wdrożenia, a równocześnie najbardziej efektowne, czyli pasa przedniego i tylnego. Samochód wyposażono we wszystko co niezbędne, redukując liczbę dostępnych opcji, co komplikuje proces produkcji. Dopiero wtedy, gdy auto zaczęło się dobrze sprzedawać, wprowadzono kolejne wersje, przeznaczone dla biznesmenów, urzędników i rządu.

Protonami Perdana jeździła Królewska Policja Malezyjska oraz przedstawiciele rządu. Dla nich przygotowano specjalną wersję kuloodporną.

PROTON  PERDANA EXECUTIVE  Photo credit: CLF via Foter.com / CC BY-NC-ND

PROTON PERDANA EXECUTIVE Photo credit: CLF via Foter.com / CC BY-NC-ND

Proton Perdana – pierwsza generacja – tak to się zaczęło

Od lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia, malezyjska gospodarka rosła w bardzo szybkim tempie. Rozwijała się klasa średnia, która miała dobre dochody i spore aspiracje. Dlatego też Proton, po wprowadzeniu na rynek nowych samochodów klasy B i C, postanowił sięgnąć wyżej. W 1995 roku na rynku zadebiutowała Perdana, czterodrzwiowy sedan klasy D.

Proton Perdana powstał na bazie Mitsubishi Galant siódmej generacji. Perdana wykorzystywała płytę podłogową i większość elementów Galant. Samochód miał niemalże te same wymiary, od swojego protoplasty odróżniał się tylko zmienionym pasem przednim i tylnym. Auto mogło pochwalić się doskonałym współczynnikiem oporu powietrza – zaledwie 0.29 Cd. Z szerokiej oferty silników, stosowanych w Mitsubishi, Malezyjczycy wybrali jeden – dwulitrowy benzynowy o mocy 135KM, zapewniający całkiem niezłe osiągi i w miarę oszczędne spalanie. Perdana potrzebowała trzynastu sekund, aby rozpędzić się do setki. A jak już się rozpędziła, to potrafiła osiągnąć nawet 200km/h.

interior perdana

Silnik współpracował z pięciobiegową skrzynią manualną albo z czterostopniowym automatem. Napęd był przekazywany na przednią oś. Wyposażenie Perdany obejmowało ABS, system kontroli trakcji, dwie przednie poduszki powietrzne, tempomat, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz system elektrycznego ustawiania wysokości reflektorów. Samochód był wyposażony także w zawieszenie wielowahaczowe.

W 1998 roku zaprezentowało Perdanę w wersji V6, która była uzbrojona w mocniejszy, także dwulitrowy silnik Mitsubishi, o mocy 148 koni mechanicznych. Perdanę V6 osadzono na szesnastocalowych felgach, zmodernizowano jej wygląd i wyposażenie.

PROTON PERDANA V6  Photo credit: Aero7MY via Small Kitchen / CC BY-SA

PROTON PERDANA V6
Photo credit: Aero7MY via Small Kitchen / CC BY-SA

Można było także zamówić auto z obszerniejszą kabiną, w wersji z przedłużonym o 250mm rozstawem osi w wersji Executive. Perdana w tej wersji posiadała na pokładzie mobilne biuro, w skład którego wchodził między innymi 6.5 calowy telewizor LCD oraz odtwarzacz VCD. Przygotowano także jeszcze bardziej obszerne wersje dla biznesmenów i urzędników państwowych, o jeszcze większym rozstawie osi, odpowiednio o 660 i 910 mm. W tych wersjach zastosowano także bardziej luksusowe wyposażenie. Wersje te mają charakterystyczne, bardzo obszerne, tylne drzwi.

PROTON PERDANA EXECUTIVE V6  Autor: Aero777 (Praca własna Previously published: Flickr, Aero7s) [GFDL (https://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

PROTON PERDANA EXECUTIVE V6
Autor: Aero777 (Praca własna Previously published: Flickr, Aero7s) [GFDL (https://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

Pierwsza generacja Protona Perdana była produkowana do 2009 roku. Sportową Perdanę V6 produkowano do 2010.

Proton Perdana produkowany był w jednej wersji nadwozia – jako czterodrzwiowy sedan. Standardowa wersja miała 4640mm długości, 1400mm wysokości i 1730mm szerokości. Rozstaw osi mierzył 2635mm.Masa własna wynosiła 1005kg.

Wersja przedłużona Executive miała 4890mm długości, S Limousine – 5300mm długości, a E Limousine – 5550mm długości.

PROTON PERDANA EXECUTIVE V6  Autor: Aero777 (Praca własna Previously published: Flickr, Aero7s) [GFDL (https://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

PROTON PERDANA EXECUTIVE V6
Autor: Aero777 (Praca własna Previously published: Flickr, Aero7s) [GFDL (https://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

Najdłuższy, eksluzywny Proton Perdana Grand Limousine / E Limousine o długości 5550 mm.

PROTON PERDANA E LIMOUSINE  źródło 3docean.net

PROTON PERDANA E LIMOUSINE
źródło 3docean.net

Już niebawem druga część artykułu, w której przestawimy Protona Perdanę drugiej generacji.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się