Obecnie praktycznie każde nowe auto, opuszczające salon samochodowy i większość używanych samochodów, sprowadzanych do naszego kraju, ma na układ klimatyzacji. A co z tymi pojazdami, które go nie mają? Czy można wyposażyć samochód w układ klimatyzacji? Czy da się zamontować w samochodzie układ klimatyzacji?

Pisząc „układ klimatyzacji” nie mamy na myśli chińskich wynalazków za 100 czy 200 zł, których zadaniem jest marnowanie prądu i udawanie układu klimatyzacji. Piszemy o prawdziwym układzie klimatyzacji, z prawdziwego zdarzenia. Czy można go zamontować w samochodzie? W większości przypadków – tak. Jednak trzeba się liczyć z tym, że będzie to operacja naprawdę trudna.

W jakim samochodzie można zamontować układ klimatyzacji?

Najłatwiej w modelu, który był fabrycznie wyposażany w układ klimatyzacji. Producent przystosował taki model do montażu klimatyzacji, tylko że była ona montowana w określonych wersjach wyposażenia. Wszystko pod maską, przy silniku i we wnętrzu kabiny jest przystosowane do montażu układu klimatyzacji.

O wiele trudniej będzie wyposażyć w układ klimatyzacji auto, w którym producent takiego układu nie produkował.
Pierwszy problem to zamontowanie sprężarki klimatyzacji przy silniku i zastosowanie nowego paska wieloklinowego, który będzie sprężarkę napędzał. Taka ingerencja w konstrukcję silnika może być bardzo kłopotliwa.
Rozwiązaniem może być montaż klimatyzacji „pozyskanej” (np. z rozbitka) z nowoczesnego samochodu z napędem hybrydowym, albo z (tfu!) elektryka. Dlaczego? W tych pojazdach stosuje się układy klimatyzacji, w których sprężarka jest napędzana przez silnik elektryczny.
Problematyczne może być też umieszczenie chłodnicy klimatyzacji, szeregu przewodów i panelu sterowania klimatyzacji w aucie, w którym producent jej nie montował. Deska rozdzielcza nie może wyglądać tak, jak model do sklejania, robiony przez 7-latka. Wszystko musi do siebie pasować.

klimati2

 

Podsumowując – najłatwiej i najbezpieczniej będzie zamontować układ klimatyzacji w modelu globalnym albo aucie klasy wyższej, który był sprzedawany w kilku wersjach i producent w którejś z nich montował klimatyzację.
-> W takim samochodzie przy silniku znajduje się miejsce do montażu łapy, trzymającej sprężarkę klimatyzacji. Można też łatwo zastosować nowy, fabryczny pasek wieloklinowy (dłuższy) i dodatkowe elementy, przewidziane przez producenta (np. dodatkowe koło pasowe). Trzeba następnie poprowadzić pasek wieloklinowy zgodnie z instrukcją producenta.
-> W takim samochodzie znajdzie się miejsce na montaż chłodnicy klimatyzacji (choć być może trzeba będzie zastosować zmodernizowany grill lub zderzak, aby zapewnić właściwe chłodzenie przez pęd powietrza).
-> Pod deską rozdzielczą będzie miejsce na parownik.
-> W desce rozdzielczej wystarczy zamontować panel sterowania układu klimatyzacji w miejscu, które może być np. wypełnione przez zaślepkę.

klimati3

Jak pozyskać układ klimatyzacji do montażu w samochodzie?

Co można zrobić?
• Kupić kompletny, nowy układ.
• Kupić wszystkie nowe, pojedyncze części i złożyć wszystko w całość.
• Kupić wszystkie używane części i złożyć wszystko w całość.
• Pozyskać układ klimatyzacji z używanego samochodu, np. ze szrotu.
W przypadku montażu używanych części albo całkowitego używanego układu trzeba liczyć się z koniecznością zastosowania nowego filtra osuszacza i wszystkich nowych złączek. Stare z pewnością będą nieszczelne.

Używane części mogą być uszkodzone, mogą też spowodować wiele problemów, np. używany kompresor. Urządzenia takie jak chłodnica klimatyzacji i parownik, pochodzące z demontażu, powinny zostać dokładnie oczyszczone przed montażem w aucie (i zdezynfekowane).

Po zamontowaniu klimatyzacji najlepiej będzie wypełnić ją mieszaniną azotu i wodoru (to często stosowana metoda sprawdzania szczelności), a następnie sprawdzić szczelność specjalnym urządzeniem. Dopiero wtedy, gdy okaże się, że instalacja jest w pełni szczelna, można ją wypełnić mieszaniną gazu chłodniczego.

Nie ma się co oszukiwać – montaż układu klimatyzacji można zlecić tylko specjalistom z warsztatu. Niezbędne są specjalistyczne narzędzia, odpowiednia wiedza, a także urządzenia do sprawdzania szczelności układu i do napełnienia go gazem chłodniczym.
• Montaż klimatyzacji może trwać od 2 do nawet kilku dni.
• Kompletny układ klimatyzacji (używany – z demontażu) kosztuje od 600 do 2700 zł.
• Nowy zestaw klimatyzacji do samochodu osobowego (uniwersalny, produkowany przez mało znaną firmę) kosztuje od 2700 do 3300 zł

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się