Czujniki zużycia klocków hamulcowych powstały po to, aby ostrzegać kierowcę o tym, że klocki hamulcowe osiągnęły graniczną grubość i czas je wymienić na nowe. Na początku stosowano je przede wszystkim w samochodach klasy Premium, a także głównie na przedniej osi. Obecnie są popularnym rozwiązaniem.
Z jednej strony czujniki zużycia klocków hamulcowych zwiększają koszty eksploatacji pojazdu, ale z drugiej zapewniają one sporo wygody i mają realny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. W praktyce mało który kierowca sprawdza grubość klocków hamulcowych, nawet wtedy, gdy te zaczynają piszczeć podczas hamowania, albo gdy podczas jazdy słychać metaliczne dźwięki, generowane przez metalowy, akustyczny czujnik zużycia klocków.
Czujnik zużycia klocków hamulcowych – co to jest?
Czujnik zużycia klocków hamulcowych ostrzega kierowcę o tym, że okładziny cierne klocków hamulcowych są już bardzo cieniutkie. A to oznacza, że należy je wymienić na nowe, na jednej osi. Im cieńsze okładziny klocków hamulcowych, tym mniejsza skuteczność hamowania, większa podatność na przegrzanie się klocka i ryzyko jego pęknięcia w trakcie hamowania (albo zerwania resztek okładziny z podstawy).
Czujnik zużycia klocków hamulcowych to niewielkie urządzenie elektryczne, będące częścią klocków hamulcowych określonego typu (czujnik jest zatopiony w materiale ciernym). Przez czujnik przepływa prąd elektryczny. Wewnątrz czujnika znajduje się metalowy element, do którego doprowadzony jest prąd o niskim napięciu.
Gdy grubość okładzin klocków hamulcowych spadnie poniżej bezpiecznego minimum, określonego przez producenta klocka, metalowy element wewnątrz czujnika zacznie stykać się z powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej. Wtedy nastąpi zamknięcie obwodu elektrycznego. Efektem będzie zaświecenie się kontrolki ostrzegającej o konieczności wymiany klocków na desce rozdzielczej samochodu.
Warto pamiętać o tym, że w wielu samochodach czujniki zużycia klocków hamulcowych montowane są tylko na przedniej osi. Zatem i tak trzeba zajrzeć i sprawdzić, jak wygląda sytuacja z klockami tylnymi.
Poza tym czujnik nie ostrzeże kierowcy o uszkodzeniach mechanicznych klocka, takich jak pęknięcie, przegrzanie, czy nierówne zużycie.
Obecnie stosuje się bardziej zaawansowane i droższe rozwiązania. W klockach na jednym kole mogą znajdować się nawet cztery czujniki. Stosuje się więcej obwodów elektrycznych – każdy czujnik może być zlokalizowany na innej grubości klocka. Dzięki temu układ może „przewidywać” potencjalny termin zużycia okładzin.
Jest to oczywiście, wróżenie z fusów, bo podczas tygodniowego urlopu w górach klocki zużyją się tak, jak podczas 4 miesięcy jazdy na trasie.
Czujniki można kupować osobno, ale w większości przypadków są one integralną częścią klocków hamulcowych – i wraz z ich zużyciem, kończą swoją dzielną pracę w układzie hamulcowym.
MENU
POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
Co to jest czujnik zużycia klocków? Awaria czujnika klocków hamulcowych – jak się objawia? Jak się montuje i po co się stosuje czujnik zużycia klocków hamulcowych? Jak zbudowany jest czujnik klocków hamulcowych? Przyjrzymy się popularnym częściom samochodowym, takim jak czujnik zużycia klocków hamulcowych BMW (czujnik zużycia klocków hamulcowych BMW E90), czujnik zużycia klocków hamulcowych Peugeot, czujnik zużycia klocków hamulcowych volvo i wiele innych. Gdzie można tanio kupić czujnik zużycia klocków hamulcowych? Wyprzedaż tychże czujników – czy warto korzystać z takich okazji, czy lepiej zamówić markowy czujnik w znanym sklepie? Nasz portal motoryzacyjny przygotował tekst o czujnikach zużycia klocków hamulcowych. Autorem jest dziennikarz motoryzacyjny Michał Lisiak