System kamer 360 stopni to kolejny system aktywnego wsparcia kierowcy, który jest montowany w nowoczesnych samochodach. Na razie przede wszystkim w autach klasy wyższej. System kamer 360 stopni to bardzo przydatny element wyposażenia auta. Ale trzeba pamiętać o tym, że wymaga on również serwisowania. A ono jest kosztowne.
Miniaturyzacja i elektronizacja pozwoliły na zaprojektowanie i wyprodukowanie całego szeregu nowoczesnych rozwiązań, które zdecydowanie zmieniły oblicze współczesnej motoryzacji. Przykładem mogą być mikro kamery o dużej rozdzielczości.
Najprostsza, tylna kamera cofania, montowana w ramce rejestracji samochodowej, zdecydowanie ułatwia parkowanie. Zwłaszcza osobom, które mają samochody z niewielkimi szybami tylnymi.
Małe obiektywy kamer pozwoliły zaprojektować system kamer 360 stopni. Składa się on ze sterownika, ekranu (najczęściej współdzielonego – centralnego monitora, zamontowanego w kokpicie auta), a także kamer. Kamery umieszcza się w atrapie chłodnicy (widok z przodu), pod klamkami drzwi (widok na boki) a także w tylnej klapie albo w tylnej rejestracji (widok na tył). Kamery zapewniają widok „z lotu ptaka”. Ułatwia on zdecydowanie parkowanie i manewrowanie autem.
Nie ma jednak nic za darmo, o czym piszemy na naszym portalu motoryzacyjnym od długiego czasu. Po pierwsze, co oczywiste, system kamer 360 stopni zwiększa cenę samochodu.
Po drugie, co jest bardziej ważne dla użytkownika – system kamer 360 stopni znacząco zwiększa ceny serwisowania auta. Dlaczego?
System kamer 360 stopni – kiedy trzeba go serwisować?
Kiedy trzeba serwisować, czyli inaczej mówiąc, kalibrować system kamer 360 stopni? Wtedy, gdy doszło do jakiegokolwiek, nawet bardzo minimalnego przemieszczenia kamer. W takiej sytuacji kamery przekłamują i obraz na ekranie nie odpowiada rzeczywistości. Czym może się to skończyć? Uszkodzeniem własnego auta, albo innych pojazdów podczas parkowania.
Odpowiedzmy zatem na pytanie: kiedy może dojść do przemieszczenia kamer?
* Po kolizji albo po wypadku;
* Po wymianie/demontażu elementów, do których kamery są zamocowane, na przykład klamek, tylnej klapy, atrapy chłodnicy;
* Po naprawach zawieszenia samochodu, albo po jego modyfikacjach, mających na celu zmianę wysokości zawieszenia (różnica poziomu na osi nie powinna wynosić więcej niż 5mm, różnica poziomu na całym aucie nie powinna wynosić więcej niż 10mm);
* Na skutek zluzowania elementów mocujących. Może to mieć miejsce po większym przebiegu auta, albo podczas eksploatacji w trudnym terenie, gdzie pojazd narażony jest na drgania;
* Po wymianie którejś z kamer na skutek uszkodzenia;
* Po aktualizacji oprogramowania;
* Po wymianie jednostki sterującej.
Koszt kalibracji kamer systemu 360 st. nie jest mały. Wynosi od 200 do 700 zł, w zależności od warsztatu.
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ