Sprzęgło określane jest sztywnym wówczas, gdy jego dociski i tarcza współpracują z kołem zamachowym, jednomasowym, czyli sztywnym. To klasyczne rozwiązane spotyka się głównie w starszych samochodach, w których koło zamachowe nie spełniało funkcji tłumika drgań.


Obecnie w samochodach stosuje się dwa główne typy koła zamachowego:
*   jednomasowe,
*   dwumasowe.


Koła zamachowe oraz współpracujące z nimi sprzęgła wyróżnia jeden, kluczowy aspekt – umiejscowienie tłumika drgań. Element ten pełni niezwykle istotną funkcję całego podzespołu, pozwalając na płynne ruszanie oraz późniejszą zmianę biegów, a także redukcję drgań, które przenoszone są z silnika na nadwozie. W dawniej stosowanych, klasycznych rozwiązaniach tłumiki drgań znajdowały się bezpośrednio na tarczy sprzęgła. Sztywne koło zamachowe pełni takie funkcje jak:


     *     wyrównanie pracy silnika, na którą wpływa jego duża masa,
 *     krótkotrwałe gromadzenie energii mechanicznej,
 *     współpraca z rozrusznikiem podczas zapalania samochodu.


Przez wiele lat takie rozwiązanie się sprawdzało, jednak wraz ze wzrostem mocy i sprawności nowoczesnych pojazdów, której towarzyszy spadek pojemności skokowej silników nowej generacji konieczne było wprowadzenie innowacji.


Wprowadzone w latach 80 XX w. koło dwumasowe, poza ww. funkcjami przejmuje dodatkowo od tarczy sprzęgła funkcję tłumika drgań. Element ten jest znacznie bardziej skomplikowany od litego koła sztywnego, a ponad to bardziej podatny na uszkodzenia, ponieważ koło zamachowe dodatkowo otrzymało nowe funkcje, takie jak: przenoszenie mocy, redukcję drgań oraz ochronę skrzyni biegów i wału korbowego. Za sprawą przeniesienia tłumików drgań bezpośrednio z tarczy (tarcza sprzęgła mogła stać się „sztywna”, bez stosowania sprężynek) do koła zamachowego możliwe było znaczne zwiększenie mocy oraz momentu obrotowego. Nie obeszło się to jednak bez konsekwencji – koło dwumasowe jest kolejnym elementem wymiennym w samochodzie, który generuje dodatkowe, bardzo wysokie koszty.


Krótka żywotność kół dwumasowych, w specyficznych warunkach (głównie podczas poruszania się po mieście, przy częstym odpalaniu i gaszeniu silnika, a także podczas częstych zmian prędkości) sprawiła, że producenci zaczęli poszukiwać alternatywnych rozwiązań. To doprowadziło do powstania zestawów modyfikacyjnych, umożliwiających zastąpienie koła dwumasowego kołem sztywnym.

 

Koło sztywne w miejsce dwumasy


Tego typu rozwiązania swój początek miały w zestawach firmy Valeo, która swoje produkty kierowała dla taksówek jednej z hiszpańskich korporacji. W celu ograniczenia dodatkowych kosztów wynikających z częstej wymiany kół dwumasowych francuska firma zaczęła dostarczać pierwsze zestawy „Kit 4P”. Rozwiązanie to było specjalnie opracowane od podstaw, tak by w całości spełniać swoje zadanie.
W zestawach modyfikacyjnych na koło jednomasowe każdorazowo znajdują się: samo koło sztywne, tarcza, specjalny do tego celu docisk do sprzęgła oraz śruby montażowe i łożysko oporowe lub wysprzęglik centralny.

Sztywne sprzęgła


Jako, że wymiana zużytego koła dwumasowego ze sprzęgłem na nowy zestaw modyfikacyjny z kołem sztywnym jest prosta, to poradzi sobie z nią każdy warsztat specjalizujący się w wymianie sprzęgieł. Procedura ta niemal nie różni się od standardowej wymiany zestawu z kołem dwumasowym na takie samo, nowe. Nie jest również trudniejsza. Z auta należy wymontować stare koło dwumasowe, a następnie zamontować koło sztywne, które pasuje idealnie, jeżeli zestaw jest odpowiednio dopasowany i dedykowany do właściwego modelu samochodu.


UWAGA! Niemożliwym jest, aby z zestawu modyfikacyjnego zamontować wyłącznie koło sztywne i pozostawić stare sprzęgło, które współpracowało z kołem dwumasowym. Sprzęgła te są zupełnie inne.

Zastąpienie dwumasy kołem sztywnym – opinie


W związku z doskonałym dopracowaniem zestawów modyfikacyjnych na koło sztywne nie zauważa się różnicy w codziennej eksploatacji pojazdu, w porównaniu z oryginalnym kołem dwumasowym. Dzieje się tak zwłaszcza podczas korzystania z zestawów wiodących producentów tego typu rozwiązań, jak np. Valeo. Należy przy tym pamiętać, iż wymiana koła dwumasowego na sztywne stanowi ingerencję w układ napędowy i tym samym niesie za sobą pewne konsekwencje. Wśród najczęściej wskazywanych klienci zgłaszają nieco głośniejszą pracę silnika, przy określonych prędkościach obrotowych. Dodatkowo klienci chwalą poprawę reakcji silnika na gaz, do której przyczynia się niższa aga koła sztywnego.

Koło sztywne czy dwumasowe?


Zestawy modyfikacyjne, z koła dwumasowego na sztywne są w pełni dopracowane i spójne, stanowią coś więcej niż sztywne koło ze sprzęgłem. Tarcza sprzęgła jest znacznie bardziej skomplikowana niż w przypadku starych pojazdów, z fabrycznie montowanym kołem sztywnym. Tłumiki drgań zostały zmodyfikowane, wzmocnione i opracowane przy wykorzystaniu odmiennej technologii. To wszystko sprawia, że możliwe stało się zachowanie komfortu użytkowania pojazdu z kołem dwumasowym, przy jednoczesnym wyeliminowaniu tego elementu.

 

Jak znaleźć koło sztywne zamiast dwumasy do swojego samochodu?

Zestawy jak m.in. Valeo 4P są projektowane inaczej już od samych podstaw, co gwarantuje zachowanie w odbiorze samochodu bez zmian dla kierowcy przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pozostałym podzespołom, takim jak silnik, wał korbowy czy skrzynia biegów.

UWAGA! Zestaw modyfikacyjny na koło sztywne musi zostać profesjonalnie dobrany do danego pojazdu oraz jego parametrów. Nie da się dopasować tego typu zestawów z innego samochodu, jeżeli w posiadanym pojeździe producent nie przewidział możliwości tego typu modyfikacji.


Weryfikacja, czy w danym pojeździe da się zastosować taką modyfikację stanowi kluczowy element całego procesu. Producenci zestawów bardzo dokładnie określają, jakie parametry muszą spełniać pojazdy, aby taka modyfikacja była możliwa. Również pewna maksymalna moc silnika i moment obrotowy decydują, czy modyfikacja może się odbyć.


Należy również pamiętać, że wbrew powszechnie panującej opinii zestawy modyfikacyjne przeznaczone są wyłącznie do seryjnej mocy oraz momentu obrotowego silnika. Jeżeli dojdzie do podniesienia tych parametrów nie można zagwarantować prawidłowego działania sprzęgła.
Istnieją przypadki, w których zastosowano zestawy modyfikacyjne „dopasowane” z innego pojazdu, co spowodowało istotne szkody, od obniżenia komfortu jazdy aż po uszkodzenia skrzyni biegów i pęknięcia wału korbowego.
W samochodach, do których producenci nie oferują zestawów modyfikacyjnych mechanicy często „kombinują” z kołami sztywnymi używanymi, stosowanymi w starszych samochodach i dobranymi do nich zestawami sprzęgła. Jednak takie postępowanie jest niedopuszczalne. Należy pamiętać, że jeżeli do samochodu, który jest na rynku od dłuższego czasu w dalszym ciągu nie powstały zestawy modyfikacyjne, to z pewnością są ku temu techniczne powody. Zastosowanie „łączonego” zestawu może prowadzić do znacznego obniżenia komfortu jazdy, spośród których najmniejsze to szarpanie oraz poważne drgania przekazywane na karoserię.


Znajdź sztywne koło zamachowe do swojego samochodu w sklepie www.sprzegla24.pl

 

sprzeglo-ze-sztywnym-kolem-zamachowym-valeo

sprzeglo-ze-sztywnym-kolem-zamachowym-valeo

Cena i koszt wymiany sprzęgła sztywnego


Koszt zestawu modyfikacyjnego jest znacznie niższy niż nowego zestawu sprzęgła i koła dwumasowego. Ponad to, w przypadku większości zestawów istnieje możliwość dokupienia samego zestawu sprzęgła, czyli tarczę, docisk, łożysko porowe lub wysprzęglik centralny. To sprawia, że w przypadku wystąpienia konieczności wymiany sprzęgła koszty będą znacznie niższe, ponieważ można kupić „service kit”, a koło zamachowe sztywne pozostaje w pojeździe dożywotnie, jako element, który bardzo rzadko ulega jakimkolwiek awariom.
Zwykle to właśnie kwestie ekonomiczne sprawiają, że kierowcy decydują się na modyfikację na koło sztywne. Koszt wymiany sprzęgła na zestaw nie powinien być wyższy niż w przypadku wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym, ponieważ czynności te są niemal identyczne.
Należy przy tym pamiętać, że zestaw, który planujemy zamontować powinien pochodzić od sprawdzonego producenta. Nie warto inwestować w tanie zamienniki, od nieznanych producentów, często z fabryk z dalekiego wschodu. W takich przypadkach problemy mogą się pojawić już podczas montażu, a dodatkowo komfort jazdy może drastycznie spaść.

 

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się