Źle wyważone koła to niestety, często spotykany problem. Malutkie odważniki, przyklejone do felg aluminiowych oraz przymocowane do stalowych, pełnią bardzo ważną rolę. Niestety, można je bardzo łatwo urwać.

Zgodnie z zaleceniami ekspertów, koła powinno się wyważać dwa razy w roku. W przypadku osób, dokonujących sezonowych wymian ogumienia jest to bardzo proste – pracownicy firm wulkanizacyjnych, po założeniu nowych opon na felgi, wyważają koła. Służą do tego urządzenia, zwane wyważarkami. Posiadacze aut, uzbrojonych w opony wielosezonowe, powinni o tym pamiętać sami.

Wyważenie kół ma na celu odpowiednie rozłożenie obracającej się masy, zapewnienie komfortu jazdy, a także ochrony dla elementów układu kierowniczego i zawieszenia. Niestety, wystarczy wjechać kołem w większą dziurę, albo uderzyć bokiem koła o krawężnik, aby doszło do zerwania jednego z ciężarków.

Zerwanie ciężarka powoduje zaburzenia w odpowiednim rozłożeniu obracającej się masy. A to wywołuje drgania. Są one powodem przyspieszonego zużycia elementów układu kierowniczego, w głównej mierze drążków kierowniczych, amortyzatorów i ich poduszek, a także przyspieszonego zużycia bieżnika opon. To także pogorszenie komfortu jazdy, albowiem drgania są wyczuwalne również na kierownicy, podczas jazdy.

Jak rozpoznać źle wyważone koła?

  • Drgania kierownicy podczas jazdy – jeśli źle wyważone są koła przednie;
  • Przyspieszone i nierównomierne zużycie bieżnika opon;
  • Drgania nadwozia – jeśli źle wyważone są koła tylne;
  • Możliwy szum w trakcie jazdy.

Warto pamiętać o wyważaniu kół. Odpowiednio wyważone koła zwiększają komfort i bezpieczeństwo, a także chronią elementy zawieszenia i układu kierowniczego przed przedwczesnym uszkodzeniem.

pexels-photo-164049

 

Wyważanie, rotowanie…

Wyważanie kół kosztuje przeciętnie 10 zł od koła. To bardzo ważna czynność serwisowa, tak samo, jak regulacja geometrii zawieszenia. W przypadku opon wielosezonowych, wyważanie kół warto połączyć z zamianą opon miejscami (najlepiej zgodnie z zaleceniami producenta auta). Rotowanie opon powinno obejmować również koło zapasowe. Dzięki niemu bieżnik wszystkich opon zużywa się równomiernie. Można również uniknąć ząbkowania opon, które często dokuczało właścicielom kombi.

Badania z 2018 roku, przeprowadzone na zlecenie Komisji Europejskiej (którą tu tak bardzo cenimy za szereg niezwykle mądrych i postępowych decyzji) wskazały, że w Polsce występują problemy z ogumieniem w 28 procentach aut. Dotyczą one złego wyważenia kół, zbyt niskiego bieżnika, a także zbyt niskiego ciśnienia.

Z ciśnieniem nasi kochani włodarze już sobie poradzili – nowe auta mają obowiązkowy system TPMS. Co będzie z bieżnikiem i złym wyważeniem? Czy na felgach pojawią się obowiązkowe czujniki, które będą wyczuwać drgania i wyświetlać komunikat ostrzegawczy na desce rozdzielczej, a w razie jego ignorowania, wyślą sms do najbliższej komendy policji z danymi samochodu? A może by tak od razu unieruchomić zapłon i pobrać równowartość 200 Euro z konta, na poczet mandaciku? Kto wie…

W każdym razie niebawem może być tak: Rok 2025. Gunter Trottel i jego nowe, europejskie auto.

MENU

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ARTYKUŁY O PASJONUJĄCYM ŚWIECIE MOTORYZACJI

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – PORADNIKI MOTORYZACYJNE O TYM, JAK SOBIE RADZIC Z KŁOPOTLIWYMI PODZESPOŁAMI I JAK SERWISOWAĆ NASZE SAMOCHODY

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – BRUTALNA PRAWDA O ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKACH

FELIETONY MOTORYZACYJNE, HUMOR I CIEKAWOSTKI – CZYLI LEKKO I PRZYJEMNIE O NASZYCH AUTACH I NIE TYLKO

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTORYZACJA I POLITYKA – BEZ OGRÓDEK O TYM, JAK POLITYKA WPŁYWA NA ROZWÓJ WSPÓŁCZESNEJ MOTORYZACJI

MOTORYZACJA I WOJSKO

REWIA MOTORYZACYJNYCH GWIAZD – TESTY SAMOCHODOW OSOBOWYCH

SAMOCHODY ŚWIATA – CO CIEKAWEGO PRODUKUJA W INNYCH KRAJACH, O CZYM NIE MÓWI SIĘ W POLSCE?

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Autofakty, Allegro.pl (dział poradniki) itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl