Kiedy wymieniać płyn chłodniczy? Jak sprawdzić stan płynu chłodniczego? Kiedy płyn chłodniczy trzeba wymienić?

Płyn chłodniczy to płynna część układu chłodzenia, mająca ogromny wpływ na sprawną pracę silnika oraz wielu innych podzespołów. Stary płyn chłodniczy to źródło wielu problemów. Taki płyn ma coraz niższą odporność na wysoką temperaturę. Przez to wzrasta zagrożenie przegrzania silnika. Przegrzanie powoduje, że olej silnikowy traci właściwości ochronne. To prowadzi do przyspieszonego zużycia elementów mechanicznych jednostki napędowej. Wzrost temperatury może doprowadzić do wypalenia uszczelki pod głowicą. Stary płyn chłodniczy traci szereg właściwości ochronnych. Przez to może dochodzić do uszkodzenia uszczelnień gumowych (np. przy pompie cieczy chłodzącej). A także do pojawienia się w układzie korozji, która zniszczy chłodnicę i inne elementy metalowe. Płyn chłodniczy powinien również chronić układ przed zjawiskiem kawitacji. To zjawisko chemiczne, które polega na nagłym przejściu cieczy ze stanu płynnego do gazowego, na skutek działania wysokiej temperatury. W efekcie powstaje fala uderzeniowa, która może doprowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń. Na przykład do uszkodzenia tulei cylindrów.

 

 

Kiedy wymieniać płyn chłodniczy?

Na pewno zaraz po zakupie samochodu używanego. W tym przypadku, przed zastosowaniem nowego płynu, warto jeszcze przepłukać układ chłodzenia. Stosuje się do tego specjalne płukanki.
Płyn trzeba koniecznie wymienić wtedy, gdy pojawią się w nim jakiekolwiek zanieczyszczenia. Plamy oleju (np. po uszkodzeniu uszczelki pod głowicą), brudy, kamień kotłowy (koncentrat mógł być rozmieszany z wodą z kranu) i inne. Wszelakie zanieczyszczenia mogą prowadzić do zapchania kanalików chłodnicy i nagrzewnicy.
Płyn trzeba wymienić jak najszybciej wtedy, gdy spada jego odporność na temperaturę – wysoką jak i niską. Przez to może się zagotować i doprowadzić do przegrzania, albo zamarznąć w niskiej temperaturze. Płyn trzeba również wymienić wtedy, gdy zaczyna tracić swoje właściwości ochronne: antykorozyjne, antykawitacyjne i inne.

Płyn chłodniczy - jak sprawdzić jego stan? Motorewia.pl / Michał Lisiak

Płyn chłodniczy – jak sprawdzić jego stan? Motorewia.pl / Michał Lisiak

 

Jak sprawdzić stan płynu chłodniczego?

Sprawdzanie stany płynu chłodniczego należy przeprowadzać zawsze przy zimnym silniku. W nowoczesnych silnikach płyn osiąga temperaturę powyżej 125 st. C. A do tego układ chłodzenia zwiększa ciśnienie płynu. Zatem wszelakie operacje przy gorącym silniku mogą zakończyć się poważnym poparzeniem.

Jak sprawdzić stan płynu chłodniczego? Przede wszystkim trzeba sprawdzić czystość. Najlepiej pobrać płyn ze zbiorniczka wyrównawczego i sprawdzić, w jakim jest stanie. Nie powinno być na nim żadnych zanieczyszczeń. Płyn powinien być krystalicznie czysty – bez jakichkolwiek plam, osadów itd.
Jeśli płyn ma nijaki kolor, oznacza to, że ktoś mieszał różne płyny różnych producentów i marek. Płyny są barwione, ale kolor nie ma tu żadnej funkcji informacyjnej. Jedynie ostrzegawczą. Żeby jakiś amator się go nie napił. Równocześnie wyrazisty kolor pomaga w znalezieniu miejsca wycieku.
Do badania stanu płynu służy aerometr. Dzięki niemu można sprawdzić temperaturę wrzenia, a także temperaturę zamarzania danego płynu. W przypadku firmowych koncentratów long life można polepszyć parametry płynu, poprzez dolanie niedużej ilości koncentratu do układu chłodzenia.

Temperatura zamarzania płynu chłodniczego - w jakiej temperaturze płyn zamarznie? Jak to sprawdzić? Motorewia.pl Michał Lisiak

Temperatura zamarzania płynu chłodniczego – w jakiej temperaturze płyn zamarznie? Jak to sprawdzić? Motorewia.pl Michał Lisiak

Badany przez nas płyn zamarznie w temperaturze minus 23 stopni Celsjusza. Zagotuje się w temperaturze 126 stopni Celsjusza. To bardzo dobre parametry.

W jakiej temperaturze wrze płyn chłodniczy? Motorewia.pl / Michał Lisiak

W jakiej temperaturze wrze płyn chłodniczy? Motorewia.pl / Michał Lisiak

Jak sprawdzić, czy płyn chłodniczy chroni jeszcze przez korozją i innymi zagrożeniami? Jest to możliwe tylko wtedy, gdy wiemy, jaki płyn został zastosowany w aucie. Chodzi dokładnie o technologię, w jakiej płyn został wykonany. Jeśli była do technologia IAT (płyny chłodnicze produkowane na bazie związków organicznych) to płyn traci właściwości ochronne po 2 latach. Jeśli były to technologie OAT (płyny chłodnicze produkowane na bazie karboksylowych kwasów organicznych) albo HOAT (na bazie krzemianów i karboksylowych kwasów organicznych), to płyn chłodniczy traci swoje właściwości po 5 latach.
Najbezpieczniej jest po prostu płyn wymienić na nowy, a po zakończonej wymianie odpowietrzyć układ. Po zakupie auta używanego warto zastosować jeszcze płukankę do układu. Powinno się sprawdzić, jaki płyn jest zalecany przez producenta auta. Chodzi tu przede wszystkim o technologię – IAT (zazwyczaj do starszych aut), OAT albo HOAT.
Producenci aut mogą zalecać stosowanie płynów określonych firm i marek (często własnych). Jednak można bez problemu stosować dobre jakościowo środki uniwersalne, tylko spełniające wymagania. Co oczywiste, jak zawsze, zachęcamy do kupna polskich płynów chłodniczych.

MENU

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się