Jak zbudowany jest akumulator samochodowy? Co to jest akumulator obsługowy i bezobsługowy? Co to jest akumulator kwasowo ołowiowy? Co to jest akumulator EFB? Co to jest akumulator AGM?

Akumulator samochodowy to jeden z najważniejszych podzespołów, jakie można znaleźć na wyposażeniu współczesnego auta. Akumulator to urządzenie, montowane w większości samochodów w komorze silnika. Są jednak pojazdy, w których akumulator można znaleźć w bagażniku.
Akumulator samochodowy pozwala na uruchomienie silnika. Zapewnia prąd rozruchowy dla rozrusznika i dodatkowych podzespołów. Dodatkowe podzespoły to
• Urządzenia elektroniczne, np. komputer sterujący pracą jednostki napędowej oraz czujniki;
• Elektryczna pompa paliwa zanurzona w baku paliwa;
• Układ zapłonowy w silniku benzynowym (cewki zapłonowe – świece zapłonowe);
• Układ podgrzewania komór spalania w dieslach – świece żarowe.
Po wyłączeniu silnika, akumulator zapewnia zasilanie dla komputerów i sterowników, podtrzymując działanie danych w pamięci. Poza tym zasila on centralny zamek, alarm, lokalizator GPS i inne wynalazki, jeśli są zamontowane.
Akumulator samochodowy jest ładowany przez alternator, współpracujący z regulatorem napięcia.

Alternator (prądnica) jest napędzany przez pasek wieloklinowy, przekazujący napęd z koła pasowego na wale korbowym.

Ciekawostką jest fakt, że standardowe akumulatory samochodowe są na wyposażeniu aut (o ile można to nazwać autami) elektrycznych. W tym przypadku nie są ładowane przez alternator, tylko z baterii litowo – jonowej. Mówili Wam, że samochód elektryczny nie ma tylu części zamiennych, co spalinowy i przez to jest ekologiczny? No, niemożliwe!

DSCF7512

 

Jak zbudowany jest typowy akumulator? Podstawowa budowa akumulatora samochodowego

Spójrzmy, jak zbudowany jest typowy akumulator kwasowo – ołowiowy
Akumulator kwasowo – ołowiowy składa się z sześciu ogniw. Ogniwa są ze sobą połączone szeregowo. Akumulator znajduje się w szczelnej obudowie z tworzywa sztucznego. W górnej części akumulatora znajduje się chowana rączka i dwa bieguny, dodatni oraz ujemny. W niektórych akumulatorach montuje się także magiczne oczko, czyli pryzmat, który pokazuje, czy akumulator jest naładowany czy nie.

Stopień naładowania akumulatora jest zależny od gęstości elektrolitu. Magiczne oczko to prosty areometr (gęstościomierz) w formie rurki, z małą kulką oraz pryzmat.
Ogniwa akumulatora są od siebie odseparowane. Jedno ogniwo składa się z dwóch płyt dodatnich (pokrytych tlenkiem ołowiu), dwóch płyt ujemnych (pokrytych gąbczastym ołowiem), przekładek izolacyjnych z tworzywa sztucznego oraz elektrolitu. Elektrolit to mieszanina kwasu siarkowego (o stężeniu 40 procent) i wody zdemineralizowanej.

Poszczególne rodzaje akumulatorów samochodowych mają podobną budowę, ale w każdym są pewne różnice. I każdy akumulator ma swoje przeznaczenie.

Rodzaje akumulatorów samochodowych

Akumulator obsługowy kwasowo – ołowiowy.
Na szczęście, coraz rzadziej spotykany typ akumulatora. W górnej części obudowy ma korki. Sześć odkręcanych korków – po jednym do każdej celi.
W trakcie ładowania akumulatora następuje wydzielanie wodoru i tlenu. Trafiają one do atmosfery. Przez to zmniejsza się poziom elektrolitu w akumulatorze i trzeba go uzupełniać. Jest to niebezpieczne, bo kwas siarkowy jest groźny.
          • Przeznaczenie: w zasadzie żadne. Odradzamy kupowanie takich akumulatorów.

Akumulator bezobsługowy kwasowo – ołowiowy.
Ten typ akumulatora nie wymaga uzupełniania poziomu elektrolitu, jeśli jest eksploatowany w odpowiednich warunkach. Te odpowiednie warunki to między innymi właściwa temperatura pracy.
W akumulatorach bezobsługowych stosuje się specjalną konstrukcję kratek dodatnich, z wykorzystaniem wapnia i srebra. Dzięki temu podczas ładowania akumulatora, w procesie elektrolizy, powstaje mniej wodoru. Stosuje się także szczelną obudowę. Dzięki temu wydzielające się podczas elektrolizy tlen i wodór nie trafiają do atmosfery, tylko rekombinują w wodę. Przez to akumulator nie wymaga uzupełniania poziomu elektrolitu.
          • Przeznaczenie: wszystkie samochody.

Akumulator bezobsługowy EFB
W tym przypadku stosuje się dodatkową warstwę poliestru na dodatnich płytach, aby zapewnić większą stabilność mas czynnych.Ten typ akumulatora jest przystosowany do szybkiego pobierania energii (szybkiego ładowania) i jest odporny na głębokie rozładowanie.
          • Przeznaczenie: samochody eksploatowane na krótkich trasach (eksploatacja miejska), samochody z systemem start – stop, samochody z układem rekuperacji (odzyskiwania energii z hamowania).

Akumulator bezobsługowy AGM
W tym akumulatorze stosuje się specjalne maty z włókna szklanego pomiędzy płytami. Maty te wchłaniają elektrolit. Podczas elektrolizy, wodór i gaz ulatniają się przez pory w matach szklanych. Potem rekombinują w wodę.
          • Przeznaczenie: samochody z systemem start – stop, samochody z układem rekuperacji (odzyskiwania energii z hamowania), samochody z napędem hybrydowym.

 

DSCF0063

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się