Bardzo wiele firm, które posiadają dużą flotę pojazdów, posiada jakiś system ich monitoringu. Trudno byłoby bowiem zapanować nad tak dużą liczbą aut, które każdego dnia wydawane są pracownikom w użytkowanie. Sprawdzamy w jaki sposób pracuje taka instalacja monitoringu i jak odbywa się jej montaż.
Przekonamy się też czy jest ona bezpieczna, przez co rozumiemy trudność w jej oszukaniu lub wyłączeniu.

„Kontrola dźwignią zaufania”

Gdy przyjmuje się do firmy nowego pracownika, teoretycznie powinniśmy mu zaufać, powierzając jedno posiadanych aut. Jednak jak wiadomo, nie zawsze można był w stu procentach pewnym tego, co taka osoba będzie z samochodem robiła. Może wykorzystywać go na przykład do swoich prywatnych celów, dodatkowo robiąc to w godzinach pracy. Lokalizacja samochodów stosowana jest po to, by ukrócić tego typu praktyki. Centrala firmy cały czas posiada łączność z pojazdami i w zależności od zainstalowanego systemu może tylko sprawdzać pozycję na mapie, a czasem również monitorować parametry techniczne auta, w tym prędkość jego poruszania się. Najbardziej rozbudowane systemy pozwalają nawet na zdalną kontrolę, na przykład uniemożliwienie uruchomienia silnika.

 

Instalacja i działanie systemu

Montaż nie jest trudny. Jeśli nie zależy nam na odczycie zaawansowanych danych z samochodu, a interesuje nas jedynie monitoring GPS, to instalację możemy przeprowadzić samodzielnie. Urządzenie ma formę niewielkiej skrzynki, do której należy włożyć aktywowaną uprzednio kartę SIM, oraz podłączyć je do instalacji elektrycznej auta, tak by było zasilane bez przerwy. W przypadku bardziej rozbudowanego układu wymagane jest także wykonanie połączeń do komputera pojazdu, umożliwiających odczyt parametrów technicznych. Lokalizacja zaczyna działać natychmiast po podaniu zasilania. Czujniki GPS odbierają dane z satelity, ustalając aktualne położenie, a dane przekazują do centrali za pomocą połączenia internetowego lub GSM, prosto do centrali firmy.
Liderem w branży monitoringu GPS jest Gannet Guard Systems S.A. – sprawdź ich ofertę.

System nie jest łatwy do oszukania. Sam moduł powinien być dobrze ukryty, jednak musi znajdować się w takim miejscu, by posiadał dobry zasięg z systemami GSM oraz GPS. Można go ukryć na przykład ponad podsufitką. W przypadku prób manipulacji rejestrator GPS od razu wysyła odpowiednie zgłoszenie do centrali, co pozwala podjąć odpowiednie działania. System komputerowy rejestruje dane o położeniu samochodu i w przypadku przerwania komunikacji niezwłocznie podnosi alarm.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się