Jaki samochód rodzinny do 6 tys. złotych? Tani samochód rodzinny – co warto wybrać? Czy za 6 tys. złotych można kupić tanie auto rodzinne?

Nie zawsze jest dobrze. Czasami sytuacja finansowa jest wyjątkowo podła. Zwłaszcza teraz, gdy mamy czas pandemii. Spadek dochodów, brak pewności co do najbliższej przyszłości. A tymczasem rodzina dopomina się auta, bo stary grat się zepsuł i nie opłaca się go naprawić. 6000 zł to taka kwota, którą każdy pracujący może pożyczyć i zazwyczaj, spłacić przez dwa lata, bez większych konsekwencji dla domowego budżetu.

A to oczywiście, nie wszystko. Bo drugie tyle, będzie trzeba wydać w ciągu dwóch lat na opłaty, rejestrację, ubezpieczenie i naprawy samochodu, żeby przywrócić go do właściwego stanu technicznego. Zatem wychodzi nam 500 minus, każdego miesiąca, przez dwa lata. A potem z górki. Jak jedzie z górki, to nawet mniej pali.

Samochód rodzinny za 6 tys. złotych

Jakie są nasze założenia?
* Wybieramy auto wygodne, które będzie oferować dużą ilość przestrzeni we wnętrzu i które zapewni odpowiednio duży bagażnik.
* Wybieramy auto z silnikiem benzynowym bez instalacji gazowej. Dlaczego nie bierzemy diesla? Bo stary diesel może wymagać ogromnych wydatków, które mogą przekroczyć znacząco zakładany budżet.
* Wybieramy auto z manualną skrzynią biegów. To też ze względu na koszty eksploatacji i koszty ewentualnych napraw.

 

Typowe wady wybranych modeli – warto o tym pisać? Nie.

Mityczne typowe wady to bzdura na resorach. Do każdego samochodu podchodzimy indywidualnie. W sieci znaleźć można dziesiątki artykułów o tym, jakie to wady wrodzone ma konkretny model auta. Albo jaki to on jest wygodny, albo niewygodny.
Każdy przypadek jest inny. Auto, które jest rzekomo awaryjne, może być świetnie utrzymane, bo było serwisowane we właściwy sposób. Auto, które jest rzekomo bezawaryjne, może być kompletnym gratem, bo właściciel w ogóle o niego nie dbał.
Dziennikarz testujący auto może mieć 190 cm wzrostu, a osoba chcąca je kupić 170 cm. Albo odwrotnie. To, co dla jednego będzie wygodne, dla drugiego będzie ciasne.

Kupujemy auto z realnym przebiegiem (150 tys. km w 16 letnim samochodzie to nie jest realny przebieg), najlepiej zarejestrowane w Polsce. Takie, które można dokładnie sprawdzić w wybranej przez nas stacji SKP albo w warsztacie.
* Wybieramy auto, które było użytkowane przez właściciela prywatnego, a nie przez firmę.
* Samochód przed zakupem dokładnie sprawdzamy – po numerze VIN, w wybranym warsztacie, w SKP i w trakcie jazdy próbnej.

Skoda Octavia kombi – rocznik 2003 – 2004

Auto pudełkowate, z charakterystycznym dla Skody grillem (nieładnym) i kurą na masce. Samochód prosty, ale jednak, klasycznie ponadczasowy. Nie ma w nim nic rzucającego na kolana, ale nie ma równocześnie nic, co by powodowało obrzydzenie. Jest proporcjonalny, trochę nudny, ale jeszcze całkiem niezły.

Auto na pewno będzie mieć z 250 – 300 tys. przebiegu.
Wyposażenie obejmuje ABS, ASR (system kontroli trakcji), przednie i boczne poduszki powietrzne, alufelgi, centralny zamek, wspomaganie, elektryczne szyby i lusterka, może mieć także klimatyzację. Nie ma co narzekać.
Tanie części, dużo zamienników. Każdy warsztat je naprawi. Napęd przedni. Nadwozie kombi 5 – drzwiowe. Duży bagażnik. 4511 mm długości, 1713mm szerokości i 1448 mm wysokości. Rozstaw osi to 2512mm. Szereg silników do wyboru z wielopunktowym wtryskiem paliwa: 1.4 MPI i 1.6 MPI. Proste i trwałe. Do tego manualna skrzynia biegów. Jeszcze pojeździ przez kilka lat.

 

Skoda Octavia Kombi – ogłoszenia: https://allegro.pl/kategoria/skoda-octavia-12677?nadwozie=Kombi

Peugeot 307 – 2002 – 2004

Najładniejszy w naszym zestawieniu. Nadal atrakcyjny, nadal zgrabny, bez względu na wersję (5 drzwiowy hatchback, 5 drzwiowe kombi). Nie wygląda na swój wiek. Uroda jest jego dużym atutem, ma charakterystyczne kocie oczy i ładne, tylne lampy.


Zapewne będzie trzeba w nim regenerować nieszczęsną, tylną belkę. I elektronika oraz elektryka jest trochę nietrwała. Ale z racji konkretnego wieku, ceny części są niskie. Napęd przedni. Wygodny. W miarę ładnie wykończony w środku. Długość: 4210mm (hatchback), 4420mm (kombi), szerokości 1730mm, wysokość 1510mm, rozstaw osi 2610mm (kombi 2710mm), duży bagażnik. Najlepsze silniki (najtańsze w utrzymaniu) to 1.4 (75 i 88 KM) oraz 1.6 (110 KM).

Peugeot – ogłoszenia: https://allegro.pl/kategoria/osobowe-peugeot-4045

Mercedes klasy E – W211/S211 2002 – 2003

Najwygodniejszy w naszym zestawieniu. Dla tych rodzin, które cenią komfort, ale nie dysponują zbyt dużymi środkami finansowymi. Ryzyko jest spore, bo głównym wrogiem tego auta jest korozja.

 

Auto ponadczasowe, które w ogóle się nie starzeje. Pomimo upływu lat, nadal ma swój niepowtarzalny wdzięk i styl. Zapewnia dużo przestrzeni we wnętrzu i bardzo wysoki poziom komfortu. Ale w zamian za to wymaga sporych wydatków na utrzymanie i serwisowanie. za komfort trzeba płacić, nawet w przypadku 19-letniego auta. Trzeba też liczyć się z tym, że pojazd może mieć bardzo duży przebieg, a wiele elementów z bogatego wyposażenia, może szwankować.
Standardowe wyposażenie to ABS, elektryczne szyby i lusterka, ASR (kontrola trakcji), komputer pokładowy, klimatyzacja, nawigacja, elektrochromatyczne lusterka, tempomat, dobre audio i wiele innych (zależnych od wersji wyposażenia). Do wyboru 4 -drzwiowy sedan i brzydsze, 5 – drzwiowe kombi. Najlepszym wyborem (najtańszym w eksploatacji i opłatach) jest benzynowy 1.8 Kompresor (163 – 184 KM), zestrojony z 6 biegową skrzynią manualną. Napęd, oczywiście, tylny.

Mercedes E W211/S211 – ogłoszenia: https://allegro.pl/kategoria/mercedes-benz-klasa-e-12735

 

6000 zł plus dodatkowe wydatki

Jakie to dodatkowe wydatki, które będzie trzeba ponieść przy zakupie auta?


* Po pierwsze, sprawdzenie stanu technicznego pojazdu przez zakupem. A zatem sprawdzenie auta po numerze VIN, wizyta u zaprzyjaźnionego mechanika (100 zł), kontrola auta na stacji diagnostycznej (50 – 100 zł) albo zlecenie sprawdzenia auta przez rzeczoznawców samochodowych (400 – 500 zł).
* Po drugie, rejestracja auta po zakupie (ok 300 zł), jego ubezpieczenie (OC – 700 zł) i ewentualnie, zabezpieczenie przed kradzieżą (zabezpieczenie antykradzieżowe 200 – 500 zł, mini AC 200 – 300 zł).
* Po trzecie, czynności serwisowe po zakupie. Obowiązkowe to wymiana oleju silnikowego, wymiana oleju przekładniowego w skrzyni biegów, wymiana płynu chłodniczego, wymiana płynu hamulcowego, wymiana płynu wspomagania w układzie kierowniczym (jeśli auto ma elektrohydrauliczne albo hydrauliczne wspomaganie kierownicy). Warto zastosować środki czyszczące do układu wtryskowego. Trzeba wymienić świece zapłonowe, filtr powietrza, filtr oleju, a w autach z paskowym rozrządem także cały komplet paska rozrządu (pompa cieczy chłodzącej, pasek rozrządu, koła, ewentualnie napinacz), nie można zapomnieć o paskuwieloklinowym. Wymiany mogą wymagać tarcze i klocki hamulcowe. Trzeba także wykonać serwis klimatyzacji (100 – 150 zł). I trzeba być przygotowanym na zakup kompletu ogumienia samochodowego.
* Po czwarte, w każdym aucie znajdzie się coś, co trzeba naprawić/wymienić. Może to być alternator, cewka zapłonowa, uszkodzony element zawieszenia, element nadwozia zaatakowany przez korozję itd.
* Po piąte, wnętrze samochodu trzeba wyprać. Dokładnie. Zawsze powinno się wymienić dywaniki. Auto warto doposażyć w nowe akcesoria, ułatwiające eksploatację pojazdu – kamerę cofania, czujniki parkowania, nawigację GPS. Warto wymienić stare, zużyte mieszki drążka zmiany biegów i hamulca ręcznego. Trzeba też nieco wydać na kosmetyki do woskowania, mycia i pielęgnacji auta z zewnątrz.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się