Miłośników motoryzacji łączą dwie fundamentalne kwestie. Niezależnie od rodzaju maszyny jaką poruszają się na co dzień – moc i dźwięk to aspekty, które najczęściej są poprawiane po wyjeździe z fabryki. Zarówno w przypadku posiadaczy supermoto, nakeda czy cruisera – wymiana układu wydechowego stanowi najprostszą formę tuningu motocyklowego.
Porównanie seryjnego wydechu z akcesoryjnym
Jeśli jesteśmy zdecydowani na instalację nowego układu wydechowego, to w pierwszej kolejności powinniśmy zakupić potrzebne do tego części. Można je nabyć bezpośrednio w serwisie motocyklowym lub skorzystać z wygodniejszej i tańszej alternatywy, a mianowicie za pośrednictwem sklepu internetowego. Po skompletowaniu niezbędnych podzespołów należy udać się do profesjonalnego warsztatu, który specjalizuje się w tuningu układu wydechowego wraz z mapowaniem silnika.
Każdy motocyklista doskonale wie, że seryjne wydechy są wykonywane pod normy spalin oraz głośności. Niestety, producenci na dalszym planie stawiają jakość brzmienia, ponieważ z góry zakładają, że prędzej czy później, klient zdecyduje się na przeróbkę w postaci akcesoryjnego układu wydechowego. Seryjne układy wydechowego są ciężkie, a wydawany przez nich dźwięk pozostawia wiele do życzenia. W szczególności sporym mankamentem jest waga tego podzespołu, która czasami dwukrotnie przewyższa sportowe odpowiedniki, zwłaszcza przy motocyklach o większej pojemności.

Photo on Foter.com
Nowy wydech to lepszy dźwięk i więcej mocy
Umniejszona waga będzie z pewnością odczuwalna, a już po odpaleniu motocykla usłyszymy poprawione brzmienie. Zmianie ulegnie także wygląd układu wydechowego, który będzie aluminiowy. Nie zostanie utracona homologacja drogowa, z racji wyciąganego dbkillera, rurki znajdującej się w otworze wydechowym, która odpowiada za wyciszenie tłumika. Zwiększy się także moc, której przyrost uzależniony jest od zakupionych podzespołów i modelu jednośladu. Dokonując zmiany układu wydechowego, należy pamiętać o montażu filtra sportowego.
Z pewnością wzrośnie też moment obrotowy, co wydatnie poprawi elastyczność silnika. W dalszej kolejności należy zająć się nową mapą dla silnika. To krok obowiązkowy, w momencie, gdy dochodzi do zmian warunków spalin. W ten sposób możliwe jest kolejna zmiana wydolności silnika. Zabieg ten nie należy do najtańszych, ale na tle innych pozostaje najbardziej ekonomiczną i najbezpieczniejszą formą tuningu. Jeśli chodzi o motocykle o mniejszych pojemnościach, to różnica mocy nie będzie zbyt duża, ale każdy koń mechaniczny przyczynia się do uzyskania lepszych osiągów.
Dobra kondycja układu wydechowego jest ważna
Jeśli postanowimy wymienić wyłącznie tłumik, czyli końcówkę układu wydechowego znajdującą się za katalizatorem oraz sondami lambda, to nie będzie konieczności wykonywania nowej mapy dla silnika. W takiej sytuacji zmianie ulegnie brzmienie motocykla, a moc i warunki dotyczące spalin pozostaną bez zmian. Przy tuningu układu wydechowego należy pamiętać, aby zachować standardy dotyczące homologacji drogowej. Spełnianie norm UE w kwestii dopuszczenia pojazdu do ruchu ulicznego jest obowiązkowe, a z racji odchyleń od wyznaczonych wartości można spodziewać się nałożenia mandatu.
Dbałość o stan wydechu jest kluczowa dla całego motocykla. Warto zaznaczyć, że wymiana całego układu, to czynność, której podejmować powinni się tylko i wyłącznie fachowcy w serwisach warsztatowych. Każdą modyfikację należy weryfikować na hamowni, w ten sposób dowiemy się, czy efekt przeróbek jest zgodny z zamierzonym celem.

Photo on Foter.com
MENU
POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
Układ wydechowy w motocyklu ma ogromny wpływ na moc jednośladu. Dlaczego nasz portal motoryzacyjny przygotował artykuł o tym, co daje nowy wydech w motocyklu. Co daje sportowy wydech w motocyklu? Czy warto zastosować wydech sportowy, czy jednak lepszy będzie standardowy? Jak dobrać wydech do motocykla, żeby wszystko świetnie działało bez jakichkolwiek problemów?