Własny motocykl to marzenie wielu osób. To, na podstawie jakich uprawnień można nim kierować, zależy od wielu czynników. Przepisy określają kilka kategorii prawa jazdy związanych z motocyklami. Każda z nich dotyczy nieco innych pojazdów, a także jest związana z koniecznością spełnienia odmiennych warunków. Jakich dokładnie?

Szansa dla najmłodszych motomaniaków – prawo jazdy kat. A1

Najmłodsi kandydaci, którzy nie ukończyli jeszcze 16 lat, a marzą o poruszaniu się jednośladem, mogą postarać się o prawo jazdy kategorii A1. Pozwala ono na prowadzenie motocykla o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm³ i mocy nie wyższej niż 11 kW. Z kolei stosunek mocy do masy własnej nie może tu przekraczać 0,1 kW/kg.
Ten typ prawa jazdy umożliwia poruszanie się zgodnie z prawem również motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW. W przypadku prawa jazdy kategorii A1 osoby niepełnoletniemuszą posiadać zgodę rodziców na to, aby przystąpić do kursu na prawo jazdy pozwalającego na zdobycie tych uprawnień do poruszania się motocyklem po drogach publicznych.
Kurs na prawo jazdy kategorii A1 obejmuje zwykle 30 godzin zajęć teoretycznych i 20 godzin zajęć praktycznych.

Istotna masa motocykla

Rzadko jazda motorem, którym może jeździć nawet 16-latek, daje satysfakcję nieco starszym kierowcom. Dla tych, którzy wybierają pojazdy o nieco większej mocy – nieprzekraczającej 35 kW (ok. 48 KM), a także motocykle o mocy i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, konieczne będzie prawo jazdy kategorii A2.
Tu jednak minimalny wiek do uzyskania uprawnień do prowadzenia takich motocykli wynosi 18 lat. Oczywiście koniecznie trzeba zaliczyć kurs, który podobnie jak w przypadku prawa jazdy kategorii A1 zawiera 30 godzin teorii i 20 godzin jazdy na motorze.

Jakie prawo jazdy na motor? Uprawnienia kat. A

Najwyższą z kategorii motocyklowych, uprawniającą do kierowania motocyklem – również takim z bocznym wózkiem – a także z przyczepą motocyklową o masie nieprzekraczającej masy własnej motocykla i 100 kg, jest uzyskane po kursie prawo jazdy kategorii A.
W tym przypadku osoba, która chce je zdobyć, musi mieć ukończone 24 lata lub 20 lat, pod warunkiem, że przynajmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2. Również tym razem kurs na prawo jazdy trwa w sumie 50 godzin – 30 z nich to teoria, a 20 to zajęcia praktyczne. Szkolenie może trwać sporo krócej, jeśli kursant posiada uprawnienia A2. Wtedy zamiast obowiązkowych 20 godzin praktyki, musi zaliczyć jedynie 10 godzin części praktycznej. Dobrą wiadomością dla osób posiadających uprawnienia A1 lub A2 jest to, że w ich przypadku część teoretyczna nie jest już obowiązkowa.
Więcej o nauce i prawo jazdy na motor przeczytasz w artykule: https://motopodprad.pl/prawo-jazdy-na-motocykl-jakie-sa-kategorie/

Czy na motor o poj. 125 cm3 trzeba mieć prawo jazdy? Kiedy motocyklista potrzebuje prawa jazdy? Prawo jazdy dla motocyklisty

Czy na motor o poj. 125 cm3 trzeba mieć prawo jazdy? Kiedy motocyklista potrzebuje prawa jazdy? Prawo jazdy dla motocyklisty

Jest też dobra wiadomość dla tych, którzy już od dawna poruszają się samochodem osobowym. Okazuje się, że aby jeździć motocyklem, wystarczy posiadać prawo jazdy kategorii B przez minimum 3 lata. Niestety nie daje to nieograniczonych możliwości prowadzenia jednośladu, bo przysługują im jedynie takie same uprawnienia jak przy prawie jazdy kategorii A1.
Wszystkie wymienione wyżej kursy motocyklowe można ukończyć wAkademii Dobrej Jazdy we Wrocławiu, gdzie wiele zajęć teoretycznych można odbyć online, za pośrednictwem platformy e-learningowej.

Prawo jazdy na motor – formalności

Aby uzyskać prawo jazdy kategorii A2, A1 lub A należy złożyć w urzędzie wniosek o jego wydanie. Wówczas uzyskuje się Profil Kandydata na Kierowcę i można zapisać się do wybranej szkoły jazdy, gdzie uczestniczy się w kursie na daną kategorię. Następnie należy zdać egzamin wewnętrzny, a później również państwowy – zarówno z teorii jak i praktycznych umiejętności. Potem już tylko pozostaje wniesienie opłaty za wydanie prawa jazdy i czekanie na odbiór dokumentu.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author