Utrata mocy przez samochód to jeden z częstych problemów, z jakimi spotykają się kierowcy. Jest bardzo wiele powodów, które są przyczyną wyraźnej utraty mocy przez auto. Spróbujemy wymienić je w tym poradniku.

Utrata mocy może być nagła, w najmniej spodziewanym momencie auto bardzo ospale reaguje na naciśnięcie pedału gazu. Utrata mocy może być też stała, czyli samochód robi się stopniowo coraz słabszy. Wszystko zależy od źródła problemu, które sprawia, że nasze auto traci moc.

Spróbujmy wymienić najczęstsze, naszym zdaniem, przyczyny utraty mocy przez samochód.

 

Dlaczego samochód traci moc?

-> Silnik pracuje w trybie awaryjnym i jego moc została ograniczona przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej ECU.
W jakich sytuacjach może dojść do przełączenia silnika w tryb awaryjny przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej?
- w przypadku zapchania katalizatora, co jest sygnalizowane błędem jako „niska wydajność katalizatora”
- w przypadku zapchania filtra cząstek stałych
- w przypadku braku płynu AdBlue w zbiorniku. Pomimo ostrzeżeń ze strony systemu, kierowca takiego płynu nie dolał.
- w przypadku braku płynu katalitycznego w samochodach, które są wyposażone w mokry filtr cząstek stałych FAP.
W każdym z tych przypadków powinno dojść do zapalenia kontrolki check engine oraz innych. Możliwe jest wyświetlanie komunikatów ostrzegawczych na ekranie komputera pokładowego.

Utrata mocy może nastąpić nagle w przypadku wykrycia przez ECU zapchania filtra DPF albo katalizatora trójdrożnego. Utrata mocy następuje po zapaleniu się kontrolek ostrzegawczych.
W przypadku braku płynów, utrata mocy może nastąpić po kilkakrotnych ostrzeżeniach o braku płynów.

-> Zablokowany tłoczek hamulca na jednym z kół, powodujący tarcie klocka o tarczę przez cały czas.
Wyraźnie wzrasta spalanie, a auto traci moc.
Objawy: gorąca felga.

-> Awaria cewek zapłonowych – tzw. monocewek. W tym przypadku awaria narasta – auto może stopniowo słabnąć.
Objawy: stopniowa utrata mocy, coraz silniejsze szarpanie.
Uwaga: cewka może psuć się stopniowo, ostrzegając coraz silniejszym szarpaniem. Może też zepsuć się od razu.

Photo by ddatch54 on Foter.com

Photo by ddatch54 on Foter.com

-> Awarie/zużycie elementów układu zapłonowego
Uszkodzenia/awarie świec zapłonowych, a w starszych autach także przewodów wysokiego napięcia, kopułek i rozdzielacza może powodować osłabnięcie auta.
Objawy zazwyczaj pojawiają się stopniowo.

->Zapchany, niedrożny filtr paliwa albo zabrudzony smok przy pompie paliwa.

-> Awarie układu paliwowego, powodujące problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości paliwa. To np. kończąca się pompa paliwa, uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia, zapchane wtryskiwacze.

-> Awarie układu dolotowego – niedrożny, zapchany filtr powietrza, zapchany kolektor dolotowy (zaszlamiony, z nagarem), nieszczelny kolektor dolotowy. Uszkodzona mechanicznie turbosprężarka, awarie układu sterowania podciśnieniem, nieszczelny (uszkodzony mechanicznie) intercooler (chłodnica powietrza doładowującego).

-> Problemy generowane przez rozrząd, po niewłaściwym montażu, w trakcie którego doszło do przestawienia paska rozrządu albo łańcucha rozrządu. Problemy z kołem zmiennych faz rozrządu.
Objaw dodatkowy: zazwyczaj problemy z uruchomieniem silnika, gaśnięcie silnika, np. przed zatrzymaniem się na światłach.

-> Zablokowany zawór EGR w pozycji otwartej.
Do silnika stale trafiają spaliny.
Objaw dodatkowy: problemy z uruchamianiem silnika.

-> Bardzo mocno zużyty silnik.
Objaw dodatkowy: najczęściej bardzo duże zużycie oleju silnikowego, wymagające ciągłych dolewek.

 

Photo by liftarn on Foter.com

Photo by liftarn on Foter.com

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się