Zapchany filtr cząstek stałych i zapalona kontrolka na desce rozdzielczej? Czy jedynym rozwiązaniem jest wymiana filtra cząstek stałych za kilkanaście tysięcy złotych? Nie! Są skuteczne metody czyszczenia zapchanego filtra cząstek stałych – profesjonalne czyszczenie hydrauliczne, albo wypalanie w piecu indukcyjnym. Ile kosztuje regeneracja filtra DPF/FAP? Ile trzeba zapłacić za wypalanie filtra? Ile kosztuje wodne czyszczenie filtra DPF/FAP?

Filtry cząstek stałych są obecnie montowane w każdym nowym samochodzie – zarówno w autach z silnikami wysokoprężnymi jak i benzynowymi. Przykładem mogą być ostatnie, nowe samochody, testowane przez nasz portal motoryzacyjny. To Renault Megane IV Grandtour i Renault Kadjar – obydwa auta były napędzane silnikami benzynowymi i obydwa wyposażono w mokre filtry cząstek stałych FAP.

Teoretycznie, filtr cząstek stałych DPF (tak zwany suchy, nie wymagający serwisowania) powinien wystarczyć na cały okres eksploatacji samochodu. Ale nie wystarcza. Tym bardziej w Polsce, gdzie 11 – 13 letnie auto rozpoczyna swoje drugie, albo trzecie życie.
Filtr cząstek stałych FAP (mokry, wymagający stosowania płynu katalitycznego) ma ściśle określony czas eksploatacji – określa go producent w instrukcji. Po tym czasie trzeba go wymienić. I często zdarza się, że filtr ulegnie zapchaniu znacznie wcześniej, niż przewidział to producent.

Dlaczego filtr cząstek stałych DPF/FAP się zapycha?

Co powoduje przyspieszone zapychanie filtra DPF lub FAP?
• Ciągła eksploatacja auta w mieście, na krótkich trasach, gdzie silnik nie może osiągnąć temperatury roboczej;
• Ciągła eksploatacja auta w mieście, gdzie silnik pracuje tylko i wyłącznie w niskich zakresach prędkości obrotowej (czyli inaczej, ciągła jazda z małą, typowo miejską prędkością 30 – 50 km/h);
• Gwałtowne przyspieszanie z niskich obrotów. Charakterystyczne dla nerwusów i przygłupów, którzy lubią się popisywać. Ale czasami też konieczne do wykonania przez normalnego kierowcę, znów w mieście, aby np. móc się wcisnąć na sąsiedni pas, albo wjechać na drogę z pierwszeństwem z podporządkowanej, gdy pojawi się na to szansa, albo ktoś wpuści).
• Zły stan techniczny silnika – np. awarie wtryskiwaczy, powodujących przelewanie paliwa.

Temat był już na naszych łamach wielokrotnie poruszany, zatem nie będziemy go znów rozbierać na części pierwsze.

Michael KR / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)

Michael KR / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)

 

Jak naprawić zapchany filtr cząstek stałych?

Wycinanie filtra DPF / FAP i montaż w jego miejsce emulatora? Filtry montuje się po to, aby wychwycić zanieczyszczenia, a nie dla rozrywki. Zatem ich wycinanie można porównać do perfidnego trucia innych.
Coraz częstsze kontrole prowadzone przez Policję mogą być powodem wielkich problemów. Ale najgorsze dopiero na horyzoncie. Obecność filtra DPF/FAP i jego prawidłowe działanie może być już niedługo obowiązkowo kontrolowana przez pracownika stacji diagnostycznej, podczas corocznego badania technicznego.
Wątpliwe, czy diagnosta będzie ryzykował podpisanie dokumentu. Może być tak – takie zmiany są zapowiadane – że Policja nie tylko odbierze dowód rejestracyjny kierowcy, ale odwiedzi też diagnostę, który stwierdził, że auto spełnia wymagania techniczne.

Jeśli dowód rejestracyjny zostanie odebrany, to właściciel auta będzie musiał zamontować nowy filtr cząstek stałych i znów udać się do diagnosty. To będzie naprawdę duży wydatek. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem jest odpowiednie dbanie o filtr i maksymalne przedłużenie okresu jego eksploatacji.

A co, jeśli już doszło do zapchania? Albo nowy właściciel kupił auto z zapchanym filtrem DPF/FAP?

Metody czyszczenia filtra cząstek stałych


Pierwsze, co można zrobić – trzeba wyjechać za miasto, najlepiej na trasę szybkiego ruchu i pokonać kilkadziesiąt kilometrów, z prędkością powyżej 70 km/h.
Jeśli po dwóch takich wycieczkach filtr nie uzyskał odpowiedniej drożności, problem jest poważny.

W warsztacie samochodowym można zastosować specjalny środek chemiczny, do czyszczenia filtra, wprowadzany w trakcie wypalania serwisowego. Kosztuje kilkadziesiąt złotych.
Jeśli nie pomogło, filtr jest poważnie zapchany i trzeba przejść do konkretnych metod.

Istnieją dwie, skuteczne metody czyszczenia filtra. Rozpoczyna się je od badania stanu filtra.
1. Metoda pierwsza – wypalanie filtra w piecu indukcyjnym. Filtr trzeba wyciąć z metalowej osłony, wyjąć i przez kilka – kilkanaście godzin wypalać go w piecu w temperaturze kilkuset stopni (czyli takiej, w jakiej powinien pracować przy jeździe z dużą prędkością). Metoda bardzo skuteczna. Koszt – ok. 600 zł. Przywraca sprawność filtra w ok. 98 %.
2. Metoda druga – czyszczenie hydrauliczne. To demontaż filtra, mycie w podwójnym obiegu wody, a następnie suszenie w temperaturze ok. 90 st. C i ponowny montaż. Koszt – ok. 450 zł. Przywraca sprawność filtra do 98%.
Przy obydwu metodach właściciel auta powinien otrzymać specjalny wydruk, potwierdzający osiągnięcie określonych parametrów pracy filtra cząstek stałych.

400 czy 600 zł za możliwość odzyskania pełnej sprawności przez filtr? To niewiele, jeśli porówna się to z kosztem montażu nowego filtra. Albo z mandatem za jego wycięcie i innymi, paskudnymi konsekwencjami.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Zapchany filtr cząstek stałych DPF – to jedna z najgorszych awarii, jaka może spotkać kierowcę samochodu. Wymiana filtra cząstek stałych DPF albo wymiana filtra cząstek stałych FAP jest bardzo kosztowna. Trzeba liczyć się z wydatkami, idącymi w tysiące złotych. Wielu kierowców zadaje sobie pytanie: zapchany filtr DPF – czy można jeździć? Nie powinno się jeździć autem, w którym jest zapchany DPF. Tryb awaryjny silnika, w jaki jednostkę napędową wprowadza komputer, powoduje zwiększone spalanie i mniejsze osiagi. Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę ile kosztuje filtr cząstek stałych. Cena jest bardzo wysoka, a trzeba jeszcze liczyć się z montażem. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest wypalanie DPF. Objawy awarii i zapchania filtra DPF są widoczne i łatwe do zdiagnozowania. Jest tez rozwiązanie, które eliminuje konieczność wydawania tysięcy złotych na nowy filtr. To regeneracja filtra DPF. Opinie o tego typu usługach, wykonywanych w warsztatach, są zazwyczaj bardzo pozytywne. Są dwie wartościowe metody: wypalanie indukcyjne albo hydrauliczne czyszczenie DPF. Czy warto? Jak najbardziej warto. Wodne czyszczenie DPF czy też wypalanie w piecu indukcyjnym to bardzo skuteczne metody. Nasz portal motoryzacyjny Motorewia.pl przestrzega przed wycinaniem filtra DPF. Wycinanie filtra DPF jest niezgodne z prawem. Nasz portal motoryzacyjny przygotował poradnik motoryzacyjny o filtrach DPF i o skutecznych metodach czyszczenia filtrów DPF. Jego autorem jest dziennikarz motoryzacyjny Michał Lisiak.

Podziel się