Ponad trzy miliony aut w Polsce napędzanych jest gazem LPG. Szacuje się, że każdego roku przybywa kolejne sto tysięcy „zagazowanych” pojazdów. Wiele osób wyjeżdża autami zasilanymi LPG do innych krajów Europy na wakacje albo w celach służbowych. O czym należy pamiętać?

Polska jest europejską potęgą w dziedzinie aut zasilanych LPG. Nie ma jakichkolwiek problemów, żeby nawet w małej miejscowości znaleźć stację, na której można zatankować gaz. Jak to wygląda za granicą?

Photo credit: R4vi via Scandinavian / CC BY-SA

Photo credit: R4vi via Scandinavian / CC BY-SA

Stacje LPG w Europie

W Niemczech jest ponad siedem tysięcy stacji, oferujących możliwość zatankowania LPG, w Belgii jest ich około sześciuset, w Holandii około tysiąca siedmiuset, tyle samo jest we Francji i Wielkiej Brytanii, w Grecji ponad osiemset, a w Hiszpanii tylko około pięciuset. Jak wygląda to u naszych najbliższych sąsiadów?
W Czechach stacji z LPG jest ponad tysiąc dwieście, na Słowacji około dwustu pięćdziesięciu, na Węgrzech około czterystu pięćdziesięciu, a na Litwie – ponad trzysta. Dla porównania – w Polsce działa ponad trzy i pół tysiąca stacji z LPG, podobna liczba stacji znajduje się we Włoszech. Najtrudniej będzie zatem znaleźć stację z LPG w Hiszpanii i Grecji.
Dla własnego bezpieczeństwa i komfortu, warto wcześniej sprawdzić adresy stacji, znajdujących się w pobliżu naszej trasy i wpisać je w nawigację. Listę stacji z LPG, znajdujących się w poszczególnych krajach, można znaleźć na stronie https://www.mylpg.eu/stations/ i wybrać odpowiedni kraj.

Photo credit: peretzp via Source / CC BY-SA

Photo credit: peretzp via Source / CC BY-SA

Tankowanie LPG w Europie – trzeba mieć odpowiedni adapter

W większości krajów europejskich kierowca może tankować LPG samodzielnie, ewentualnie musi poprosić obsługę o pomoc.
Teraz najważniejsza sprawa. W niektórych krajach Europy używane są inne końcówki do tankowania gazu. Bez posiadania odpowiedniej przejściówki, nie będzie możliwe zatankowanie auta gazem.
Jak rozwiązać ten problem? Konieczny będzie zakup przejściówki – można ją bez problemu zakupić w wielu sklepach motoryzacyjnych i na portalach aukcyjnych. Końcówka zwana jest także adapterem i kosztuje od 20 do 40 złotych.
Najgorsze jest to, że w Europie stosowane są aż cztery rodzaje końcówek. Taka, jaka używana jest w Polsce, określana jest jako typ włoski. Oprócz Polski i Włoch, stosowana jest ona także we Francji, w Czechach, Słowacji, częściowo na Węgrzech, Danii, Rumunii, Serbii, Litwie, Łotwie i Estonii a także na niektórych stacjach autogazu w Niemczech.
Końcówka Dutch Bayonet, znana jako typ holenderski, stosowana jest w Holandii, Wielkiej Brytanii, częściowo w Hiszpanii i w Niemczech, a także w krajach skandynawskich: Norwegii, Szwecji i Finlandii.

Końcówka Dutch Bayonet  Źródło lpgcar.com

Przejściówka z gniazda wloskiego na Dutch Bayonet
Źródło lpgcar.com

Końcówka belgijska Acme Thread z charakterystycznym gwintem trapezowym używana jest w Irlandii, częściowo na Węgrzech, w Belgii i częściowo w Niemczech.

Końcówka ACME THREAD  Źródło: Końcówka Dutch Bayonet  Źródło lpgcar.com

Przejściówla z gniazda włoskiego na ACME THREAD
Źródło: Końcówka Dutch Bayonet
Źródło lpgcar.com

Ostatni typ, określany jako Euro Connector, miał wyeliminować konieczność stosowania aż czterech rodzajów końcówek, co pozwoliłoby zatankować auto bez problemu w każdym kraju europejskim. Niestety, na razie stosowany jest tylko w Portugalii i częściowo w Hiszpanii, nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić.

Końcówka Euro connector  Źródło lpgcar.com

Przejściówka z gniazda włoskiego na Euro connector
Źródło lpgcar.com

Na terenie Niemiec występują zatem aż trzy rodzaje końcówek i albo trzeba zakupić trzy rodzaje adapterów, albo poświęcić więcej czasu na szukanie odpowiedniej stacji.
Osoby, które wyjeżdżają zagazowanym autem na Wschód – do Rosji, na Białoruś albo na Ukrainę powinny pamiętać, że tam stosowana jest jeszcze inna końcówka i jak na razie, nie są dostępne przejściówki.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się