W szeregu współczesnych konfliktów zbrojnych biorą udział tak zwane „technicals”. To cywilne pojazdy, przerabiane w polowych warunkach do misji bojowych. Technicals są wykorzystywane przez siły zbrojne, rebeliantów i lokalne milicje w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Teraz przyszedł czas na rosyjskich morderców, atakujących Ukrainę.

Na współczesnej wojnie liczy się nie tylko siła ognia, ale i mobilność. To dlatego kraje afrykańskie, których nie było stać na kołowe transportery opancerzone, zaczęły montować broń na ładowniach pickupów. Najsłynniejszą bazą do budowy technicals były Toyoty (korzystały z nich między innymi państwa afrykańskie, Państwo Islamskie, rebelianci syryjscy). Z czasem zaczęły zastępować je chińskie pojazdy – np. Grand Tigery.


Przeczytaj: Pickupy Toyoty – pojazdy bojowe dla biednych
Przeczytaj: Chińskie Grand Tiger zastępują Toyoty w roli pojazdów bojowych

Dziś w sieci pojawiło się zdjęcie rosyjskiego technical, używanego na wojnie z Ukrainą.
Rosja wielokrotnie prosiła Chiny o racje żywnościowe i o sprzęt.
Czyżby ten przedziwny pojazd miałby być dowodem na to, że jakieś dostawy sprzętu się rozpoczęły? Kto wie. Czy jest to wynalazek miejscowego, armijnego inżyniera?

Rosyjski technical na Ukrainie

Co tutaj widzimy? To chiński trzykołowiec, zbudowany na bazie chińskiego motocykla Locin.
Wartość takiego pojazdu to ok. 3500 złotych.

chińska broń na ukrainie chinese weapon ukraine

chińska broń na ukrainie chinese weapon ukraine

Chiński, 3-kołowy wynalazek jest napędzany przez 1-cylindrowy silnik o pojemności 200 cm3, chłodzony powietrzem. Teoretycznie, jest on w stanie rozpędzić tą maszynę do 75 km/h, na asfaltowej drodze. Być może cały pojazd wygląda śmiesznie, ale charakteryzuje się dużą nośnością – 1 tony. Standardowa ładownia ma wymiar 1.1 x 1.6 metra, ale są też większe wersje (1.2 x 1.8 metra).

chinior1

chinior2

W co uzbrojono pojazd? W ciężki karabin maszynowy Maxim wz. 1910, kaliber 7,62mm, zasilany taśmą nabojową 250 szt.
Karabiny te są wszystkim doskonale znane z II Wojny Światowej. Ich produkcja zakończyła się w 1945 roku. Musiano wydobyć ten sprzęt z magazynów.
Pomimo swojego wieku, chłodzony wodą ciężki karabin maszynowy nadal jest groźną bronią. Jego zasięg skuteczny to 1200 metrów. a teoretyczna szybkostrzelność wynosi do 600 strzałów na minutę.

Autorstwa Geni - photo by user:geni, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=84973722

Autorstwa Geni – photo by user:geni, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=84973722

Karabin waży 65 kg, razem z podstawą. Do tego trzeba doliczyć jeszcze wagę wody (do chłodzenia), skrzynek z nabojami oraz samego strzelca. Jak pamiętamy, nośność chińskiego motocykla to tona.

Czy zatem niebawem ujrzymy kolejne wersje uzbrojonych, chińskich motocykli? Np. wersję z granatnikiem RPG-7, albo SPG-9? Kto wie.

Polska myśl techniczna wymyśliła taczanki przed II Wojną Światową. Były to wozy konne, z zamontowanym z tylu karabinem Maxim.

Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=399273

Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=399273

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Valvoline, Allegro.pl, Amtra, K2 itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl