Wiele razy ogłaszano śmierć diesli i definitywny kres tej technologii. Niebawem on nastąpi. Ale na pewno nie z powodu braku zainteresowania ze strony kupujących, albo z powodu rzekomego trucia. Po to opracowano tak zaawansowane rozwiązania techniczne, jak filtry cząstek stałych, zawory EGR i układy SCR, aby niemal całkowicie wyeliminować emisję szkodliwych spalin. Śmierć diesli nastąpi na skutek idiotycznych przepisów poszczególnych krajów w Europie, które nad życie pragną wprowadzenia samochodów elektrycznych w miejsce diesli i benzyniaków.

O wadach elektromobilności pisaliśmy już dziesiątki razy. Wystarczy spojrzeć na autobusy elektryczne, które zastępują standardowe, napędzane silnikami diesla. Elektryczne autobusy są o wiele droższe od standardowych. Wymagają budowy specjalnych ładowarek. Mają krótkie trasy, ze względu na ograniczony zasięg. To zwiększa koszty transportu, wymaga zmian w komunikacji, a także zatrudnienia dodatkowego personelu. Ubocznym skutkiem używania tych pojazdów będzie zagrożenie pożarami baterii, konieczność składowania zużytych, niezwykle trujących baterii litowo – jonowych i przeciążenie sieci energetycznej. Do tego wszystkiego, ciągle będą rosły ceny prądu. Z wielu powodów, między innymi z powodu ciągłego wzrostu cen za emisję CO2.

Długa eksploatacja diesla bez awarii – to jest możliwe

Powróćmy jednak do diesli, w głównej mierze, osobowych. Zainteresowanie nimi nie maleje. Nawet pomimo tego, że eksploatacja diesla wiąże się z koniecznością usuwania bardzo drogich usterek, które kiedyś wystąpią. Tak, to prawda, awarie układu wtryskowego, turbosprężarki, dwumasowego koła zamachowego, zaworu EGR i innych podzespołów (np. pompy wtryskowej wysokiego ciśnienia) są nieuniknione. I zawsze kiedyś nastąpią. To kiedyś jest tutaj słowem – kluczem. Dla jednych kierowców kiedyś może oznaczać 100 tys. km przebiegu, a dla innych 300 tys. km przebiegu. Im dłużej będzie trwała bezawaryjna eksploatacja diesla, tym mniejsze koszty będzie ponosił kierowca. Czy możliwe jest maksymalne przedłużenie okresu eksploatacji silnika diesla, tak, aby unikać niepotrzebnych awarii? Jak najbardziej. Trzeba zastosować się do kilku zasad eksploatacji. Poza tym konieczne jest zastosowanie kilku specyfików, wspomagających eksploatację samochodu z silnikiem diesla.

Układ Common Rail firmy Bosch Źródło: in.bosch-automotive.com

Układ Common Rail firmy Bosch
Źródło: in.bosch-automotive.com

 

Jak eksploatować samochód z silnikiem diesla, aby unikać awarii?


• Przynajmniej raz w tygodniu wyjechać poza miasto, aby przejechać po trasie kilkadziesiąt kilometrów.
• Chłodzić turbinę po zakończonej jeździe (minimum 30 sekund) na jałowym biegu.
• Unikać jazdy z dużą szybkością przez pierwsze kilka minut po uruchomieniu auta.
• Jeździć płynnie, spokojnie, bez gwałtownego przyspieszania i hamowania silnikiem.

Jakie czynności serwisowe uznawać za priorytetowe, podczas eksploatacji diesla?


• Jak najczęściej wymieniać filtr paliwa i stosować filtr paliwa wysokiej jakości.
• Jak najczęściej wymieniać filtr powietrza.
• Olej silnikowy wymieniać co 15 tys. kilometrów przebiegu, wraz z filtrem oleju.
• Dbać o sprawność układu chłodzenia.
• Doładowywać akumulator prostownikiem, jeśli jeździ się często w mieście.
• Jeśli auto jeździ ciągle w mieście, dodawać specjalny środek do oleju napędowego, obniżający temperaturę samozapłonu sadzy.
• Raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów warto poddać auto czyszczeniu układu wtryskowego w warsztacie, za pomocą specjalistycznego środka, podłączanego do pompy paliwa.
• Raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów trzeba będzie wyczyścić kolektor dolotowy i zawór recyrkulacji spalin, z zebranych w nich zanieczyszczeń. Wymaga to demontażu tych części.

olej4

 

Jakich środków używać do diesla, aby unikać awarii?


• Co kilkanaście tysięcy kilometrów warto dolać do baku środek do czyszczenia i smarowania układu wtryskowego.
• Warto stosować płukanki do silnika, przed samą wymianą oleju silnikowego. Pozwoli to wypłukać zanieczyszczenia nisko i wysokotemperaturowe, które mogą być przyczyną osadzania się nagaru.

Trzeba oczywiście pamiętać o tym, że możemy (na własne życzenie albo na skutek niedoinformowania, niesprawdzenia itd.) stać się właścicielami auta z silnikiem mającym wadę fabryczną, z silnikiem zużytym, mocno zjeżdżonym albo zaniedbanym. Wtedy nic nie zastąpi remontu. Powyższe techniki można stosować do sprawnego silnika, aby maksymalnie przedłużyć żywotność jego i jego osprzętu.

MENU

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się