Zajrzyjcie do garażu lub zadzwońcie do przechowalni. Zaraz trzeba będzie założyć opony zimowe. A co, jeśli trzeba kupić nowe? Jakie najlepiej wybrać i ile na nie wydać?

Droższe opony to nowocześniejsze technologie

To, czy na komplet opon wydamy 800, 2000, czy 4000 zł ma wpływ na to, na co będziemy mogli sobie pozwolić podczas jazdy. Wszystko sprowadza się jednak do technologii – tańsze opony będą korzystać z rozwiązań, które w topowych markach były już widziane lata temu.

W przypadku opon zimowych ma to o tyle większe znaczenie, niż w przypadku opon letnich. To właśnie zimą mamy do czynienia z całym wachlarzem zmiennych warunków – śnieg, błoto, deszcz, lód, mróz tylko czekają by nas wystraszyć.

Różnice pomiędzy oponami na jedną porę roku są duże i nie są tak oczywiste, jak by się wydawało. Jeden model nie jest zwyczajnie lepszy od wszystkich innych. To dlatego, że sama mieszanka odgrywa tak dużą rolę w zachowaniu opony, ale jej właściwości mogą wpływać na poprawienie właściwości w określonych warunkach, przy określonych prędkościach i tak dalej. Sam kształt bieżnika też nie pozostaje bez znaczenia.

To też dlatego producenci opon klasy premium wydają miliony na badania nad nowymi mieszankami i wzorami bieżników, a jako ich klienci, kupujemy sobie dostęp do tej technologii. Dzięki temu zyskujemy pewność, że nasze opony zapewniają najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa, poprawiając przyczepność na mokrym i suchym asfalcie, na śniegu i lodzie, ale też kupujemy opony, które są cichsze, wolniej się zużywają i obniżają zużycie paliwa.

Dobrym przykładem opony zimowej klasy premium jest Bridgestone Blizzak LM005. To najnowsza opona tego producenta i od razu w wielu testach wygrywa w konkurencjach prowadzenia czy hamowania na mokrej nawierzchni. W przypadku tego modelu zastosowano mieszankę Nano Pro-tech o wysokiej zawartości krzemionki, która zapewnia elastyczność i odporność na odkształcanie nawet przy bardzo niskich temperaturach.

bridgestone_blizzak_lm005

Tańsze nie musi być gorsze

Na drugim biegunie znajduje się klasa opon ekonomicznych, czy też budżetowych. Opony tej najniższej klasy, jeśli mają być sprzedawane w Unii Europejskiej, nadal muszą przechodzić szczegółowe testy i być opatrzone stosowną etykietą.

Osiągi takich opon są zazwyczaj przeciętne. Nie będą najcichsze, nie zapewnią oszczędności paliwa i nie będą rewelacyjne pod względem hamowania na mokrej nawierzchni, a więc też pod względem samej przyczepności. Widok litery F czy E na etykietach jest dość częsty, szczególnie w przypadku opon zimowych.

Sama technologia wykorzystana do produkcji opon ekonomicznych to zazwyczaj wzory bieżników i mieszanki, które w klasie premium były dostępne już dawno. Już na pierwszy rzut oka wydają się prostsze, od bardziej zaawansowanych odpowiedników. Zazwyczaj mają symetryczne bieżniki, ale też wydatki na badania są tu zdecydowanie mniejsze. Zdarza się też, że producenci „budżetówek” kupują technologie, których marki premium już nie produkują.

Dobrym przykładem są opony Kormoran. O ile letnie oferują zazwyczaj niezłe właściwości, tak zimowe warianty nie należą do najlepszych opon, jakie możemy kupić.

Mimo wszystko, jeśli nie jeździmy dużo lub mamy mały samochód miejski, tego typu opony mogą się sprawdzić. Znając właściwości swoich opon, należy jednak wziąć je pod uwagę, dobierając prędkość do warunków.

kormoran

 

Najlepszy wybór?

Jeśli uważacie opony ekonomiczne za zbyt ryzykowne, to istnieje złoty środek w postaci opon klasy średniej. Za producentami takich opon stoją zazwyczaj ci sami właściciele, którzy odpowiadają za droższe marki.

Tak jest w przypadku opon Firestone. , które należą do japońskiego Bridgestone. Dlaczego tak jest? Opracowanie nowej technologii jest drogie. Nie każdy jest gotów za to zapłacić od razu, ale wydłużenie wykorzystania najnowszych osiągnięć w czasie pozwala producentom obniżyć koszty i zaoferować coś dla szerszej grupy klientów.Chociaż więc Firestone działa jako odrębna marka, to korzysta także z tych samych centr badawczych, co Bridgestone. Ceny opon Firestone są jednak nieco niższe. Opony klasy średniej to dobry wybór dla wszystkich samochodów klasy średniej i tańszych. Ich zakup nie pochłonie tysięcy złotych, ale też zapewnią najlepszy stosunek ceny do jakości. Jeśli chcecie oszczędzić, to najlepiej właśnie kupując opony klasy średniej.

Co wybrać, ile wydać?

Kwestia budżetu na opony bywa indywidualna dla każdego kierowcy. Warto pamiętać o tym, że to jedyny punkt styku samochodu z asfaltem i nasz najskuteczniejszy system bezpieczeństwa. W takiej sytuacji najlepiej w ogóle nie oszczędzać, ale oczywiście samochody i sytuacje bywają różne.

O tym, ile powinniśmy wydać na opony, najlepiej zdecydować po prostu na niego patrząc. Jeśli to mały samochód, który rzadko kiedy wybiera się poza miasto – klasa średnia będzie optymalnym wyborem, ale poradzicie sobie też z oponami budżetowymi. Jeśli to kompakt lub samochód klasy średniej, zimówki klasy średniej to raczej minimum, ale warto tu już poważnie zastanowić się nad dobrymi oponami wysokiej klasy.

W przypadku szybkich samochodów wyższej klasy, na przykład szukając opon do bmw, powinniśmy zdać się raczej na droższe opony, które poradzą sobie z wysokimi prędkościami, ale też masą lepiej wyposażonych samochodów. Tutaj lepiej nie iść na skróty, bo choć to tylko na czas zimy, jazda z ograniczeniami w postaci słabych opon z pewnością nie będzie już tak przyjemna, ani bezpieczna.

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem z oponami oponyprofi.pl

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się