Total Cost Ownership – całkowity koszt posiadania w praktyce. To suma wszystkich kosztów, jakie trzeba było ponieść, aby zakupić auto i je utrzymać. Jak to wyglądało w przypadku Toyoty Avensis II z benzynowym silnikiem? Ile trzeba było wydać na utrzymanie samochodu w ciągu 5 lat? Za ile i gdzie udało się samochód sprzedać?


Cena samochodu oraz koszt paliwa – wiele osób bierze pod uwagę tylko te dwie rzeczy. Niestety, w przypadku samochodu wydatków jest znacznie więcej.
Tym bardziej, że w specyficznej, polskiej rzeczywistości, ludzie kupują w ogromnej większości auta używane. Z powodów finansowych. A to sprawia, że takie pojazdy są już całkiem poważnie zużyte, generują sporo awarii i kosztów.
Dbanie o samochód opłaca się, albowiem w im lepszej kondycji jest auto, tym większą cenę uda się za nie uzyskać. Jednak sprzedaż pojazdu w polskich warunkach też nie jest łatwa. Poza stanem technicznym pojazdu, liczy się marka, jej postrzeganie, bezawaryjność, wygląd i funkcjonalność pojazdu. Znacznie łatwiej sprzedać rodzinne kombi renomowanego producenta, niż na przykład dwudrzwiowe, ciasne coupe w jaskrawym, seledynowym kolorze nadwozia.


Na przykładzie Toyoty Avensis II generacji, będącej przez 5 lat w rękach zaprzyjaźnionej osoby, pokażemy, jak wyglądały wszystkie wydatki na utrzymanie pojazdu.

Kilka zdań o samochodzie


Toyota Avensis II, będąca bohaterką tego artykułu, narodziła się w 2006 roku. To wersja kombi, z benzynowym silnikiem 1,8 VVT-i o mocy 129 KM (oznaczenie 1ZZ-FE), współpracującym z pięciobiegową skrzynią manualną.
Auto zostało zakupione w lutym 2014 roku. Samochód nie był sprowadzany. Został zakupiony od pierwszego, polskiego właściciela, z przebiegiem 185 tys. kilometrów.

Wydatki na zakup pojazdu


Samochód kosztował 37000 złotych. Przebieg w chwili zakupu: 165000 kilometrów.
Koszty jego sprawdzenia to:
• Rozbudowany raport VIN – 150 zł (to cena z 2014 roku)
• Sprawdzenie auta na stacji diagnostycznej – 50 zł (kontrola zawieszenia i układu kierowniczego)
• Sprawdzenie auta w ASO – 250 zł (odkodowanie VIN, sprawdzenie kompresji silnika, kompletna diagnostyka, sprawdzenie punktów bazowych, kontrola szczelności klimatyzacji itd.).
Ponieważ auto było dobrze utrzymane i tak, jak obiecywał sprzedający, bezwypadkowe, doszło to transakcji.
Razem: 450 zł.

Pierwszy rok eksploatacji samochodu


Przebieg 165000 – 184000 kilometrów


Naprawy:
• Brak awarii
Wydatki eksploatacyjne:
• Wymiana oleju silnikowego (zalecany przez producenta) wraz z filtrem oleju – olej 100 zł, filtr oleju 14 zł, wymiana 20 zł.
• Wymiana oleju w skrzyni biegów – 200 zł.
• Wymiana filtra powietrza – 30 zł samodzielna
• Wymiana filtra paliwa – 30 zł, koszt usługi 50 zł
• Wymiana paska wieloklinowego – 40 zł, koszt usługi 30 zł.
• Serwis układu klimatyzacji z dezynfekcją – 150 zł
• Zakup kompletu opon zimowych z kołem zapasowym (klasa średnia) – 1500 zł.
• Zakup kompletu opon letnich z kołem zapasowym (klasa średnia) – 1500 zł.
• Dwie wymiany sezonowe z wyważeniem – 120 zł.
• Ustawienie geometrii – 80 zł.
• Montaż nowych wycieraczek płaskich (klasa średnia) – 90 zł.
• Kompleksowe pranie tapicerki, włącznie z boczkami i podsufitką – 350 zł
• Zabezpieczenie podwozia przed korozją – 350 zł.
• Zabezpieczenie progów i drzwi przed korozją (własne) – 100 zł.
• Czyszczenie przepustnicy, czyszczenie przepływomierza powietrza, preparaty do czyszczenia układu wtryskowego (wlewany do baku) – 60 zł.
• Wymiana płynu chłodniczego (dobry jakościowo uniwersalny, nie zalecany przez producenta) – 70 zł.
• Wymiana żarówek – 35 zł.
Razem 4929 zł.

Toyota Avensis T25 - autor Michał Lisiak www.motorewia.pl

Toyota Avensis T25 – autor Michał Lisiak www.motorewia.pl

Drugi rok eksploatacji samochodu


Przebieg 184000 – 201000 kilometrów


Naprawy:
• Wymiana uszkodzonych cewek zapłonowych (oryginalne Denso, jak na pierwszy montaż – 4×350 złotych, 4 świece zapłonowe Denso 4×10 zl, wymiana 100 zł) – 1540 zł.
• Montaż nowych teleskopów tylnej klapy – 150 zł.
Wydatki eksploatacyjne
• Zakup nowego akumulatora (Centra), nowe klemy – 450 zł.
• Kompleksowy serwis układu hamulcowego – wymiana płynu hamulcowego (80 zł), nowe tarcze hamulcowe przód i tył (ATE 2x200zł, TRW 2x150zł), klocki hamulcowe przód i tył (TRW 160 przód, 100 tył), wymiana elastycznych końcówek przewodów hamulcowych (100 zl), czyszczenie zacisków hamulcowych (150 zł), usługa (200 zł) – 1410 zł.
• Wymiana końcówek drążków kierowniczych (2x50zł) i koszt usługi – 150 zł. Ustawienie geometrii 80 zł, łącznie – 230 zł.
• Wymiana oleju silnikowego (zalecany przez producenta) wraz z filtrem oleju – olej 100 zł, filtr oleju 14 zł, wymiana 20 zł.
• Wymiana filtra powietrza – 30 zł samodzielna
• Dwie wymiany sezonowe ogumienia z wyważeniem – 120 zł.
• Ustawienie geometrii – 80 zł.
Razem: 4064 zł.

Trzeci rok eksploatacji


Przebieg 201000 – 223000 kilometrów


Naprawy:
• Montaż nowego uniwersalnego katalizatora trójdrożnego, montaż nowych mocowań układu wydechowego – 450 zł.
• Wymiana sprzęgła (Oyodo 350 złotych, wymiana oleju w skrzyni biegów) – 800 zł.
• Wymiana łożysk kół przednich i tylnych (2×160 zł przód, 2×250 zł tył całe piasty, wymiana 550 zł) – 1370 zł.
Wydatki eksploatacyjne
• Wymiana oleju silnikowego (zalecany przez producenta) wraz z filtrem oleju – olej 100 zł, filtr oleju 14 zł, wymiana 20 zł.
• Wymiana filtra powietrza – 30 zł samodzielna
• Wymiana filtra paliwa – 30 zł, koszt usługi 50 zł
• Serwis układu klimatyzacji z dezynfekcją – 150 zł
• Dwie wymiany sezonowe z wyważeniem – 120 zł.
• Ustawienie geometrii – 80 zł.
• Wymiana płynu chłodniczego (dobry jakościowo uniwersalny, nie zalecany przez producenta) – 70 zł.
• Wymiana żarówek – 35 zł.
Razem: 3319 zł.

Czwarty rok eksploatacji


Przebieg 223000 – 242000 kilometrów


Naprawy:
• kompleksowy remont zawieszenia auta (wahacze osi przedniej 800 zł, łącznik stabilizatora 120zł, wymiana 200 zł) – 1120 zł.
• Wymiana amortyzatorów (4×250 zł) i sprężyn (4×130 zł) plus usługa 300 zł i ustawienie geometrii (80 zł), razem 1900 zł.
Wydatki eksploatacyjne:
• Wymiana oleju silnikowego (zalecany przez producenta) wraz z filtrem oleju – olej 100 zł, filtr oleju 14 zł, wymiana 20 zł.
• Wymiana filtra powietrza – 30 zł samodzielna
• Serwis układu klimatyzacji z dezynfekcją – 150 zł
• Wymiana filtra osuszacza klimatyzacji – 200 zł.
• Dwie wymiany sezonowe ogumienia z wyważeniem – 120 zł.
• Ustawienie geometrii – 80 zł.
• Wymiana świec zapłonowych (4×10 zł, wymiana 60 zł) – 100 zł.
Razem: 3904 zł.

Piąty rok eksploatacji


Przebieg 242000 – 260000 kilometrów.


Naprawy:
• Wymiana rozrusznika (500 zł) – 700 zł
• Wymiana alternatora (680 zł Lukas) – 750 zł.
• Naprawa lakiernicza zarysowanego boku drzwi – 450 zł.
Wydatki eksploatacyjne:
• Wymiana oleju silnikowego (zalecany przez producenta) wraz z filtrem oleju – olej 100 zł, filtr oleju 14 zł, wymiana 20 zł.
• Wymiana filtra powietrza – 30 zł samodzielna
• Wymiana filtra paliwa – 30 zł, koszt usługi 50 zł
• Serwis układu klimatyzacji z dezynfekcją – 150 zł
• Dwie wymiany sezonowe z wyważeniem – 120 zł.
• Ustawienie geometrii – 80 zł.
• Wymiana płynu chłodniczego (dobry jakościowo uniwersalny, nie zalecany przez producenta) – 70 zł.
• Wymiana świec zapłonowych (4×10 zł, wymiana 60 zł) – 100 zł.
Razem: 2664 zł.


Jest pewien problem z zakwalifikowaniem niektórych czynności. Bo np. wymianę sprzęgła zakwalifikowaliśmy do napraw. Ale jakby się ktoś uparł, albo pojawiłby się specjalista od szkoleń, to uświadomiłby nas, że sprzęgło (w niektórych autach współpracujące z drogim dwumasowym kołem zamachowym) to też część eksploatacyjna. Zatem powinniśmy zaliczyć to do wydatków eksploatacyjnych.

Toyota Avensis T25 - autor Michał Lisiak www.motorewia.pl

Toyota Avensis T25 – autor Michał Lisiak www.motorewia.pl

 

Sprzedaż samochodu


W 2019 roku trzynastoletnie auto miało na liczniku ponad 260 tys. kilometrów. Właściciel doszedł do wniosku, że czas je sprzedać i przesiać się do nowszego pojazdu.
Duży, rodzinny pojazd marki cenionej za bezawaryjność, nadal cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku. Tym bardziej, że w naszym przypadku auto było w stu procentach sprawne, wolne od rdzy i dalej bezwypadkowe (zaliczyło jedna rysę na nadwoziu). Jego wygląd może już nieco odstawać od obecnych trendów, ale nie aż tak bardzo.
Po wystawieniu auta do sprzedaży od razu pojazdem zainteresowały się dwa lokalne komisy. Jednak w obydwu przypadkach właściciele chcieli utargować jak najwięcej z ceny, a równocześnie… nie mieli zamiaru zapłacić za auto. Pojazd miał czekać na nowego właściciela w komisie.
Starcie z dwoma prywatnymi klientami też było wyjątkowo męczące. Pojazd zakupiła firma Auto Skup Bielany.


Wszystko odbyło się szybko i w ciągu jednego dnia. Auto zostało przetestowane, sprawdzone i zakupione. Pojazd został sprzedany za 19500 zł. Spadek wartości auta był zatem niewielki.

Dużym plusem było to, że właściciel samochodu zbierał wszystkie faktury za zakup części, za wszystkie wymiany i naprawy.

Podsumowanie


Wiele osób złapie się za głowę po przeczytaniu tego artykułu. Ale jak to? Przecież japońskie auta są mało awaryjne? Faktycznie, takie są. Przedstawiona lista to potwierdza. Właściciel samochodu dbał o swoje auto. Czy mogłoby być taniej? Mogłoby być, gdyby na przykład stosować tańsze części zamienne, kupić tańsze opony, albo jeden komplet opon wielosezonowych.


Ta seria będzie z pewnością kontynuowana, dzięki czemu będzie można mieć porównanie w stosunku do innych aut. A gwarantujemy, że w przypadku wielu aut europejskich, powyższa lista będzie o wiele dłuższa.


Zakup: 37000 zł
Koszty sprawdzenia: 450 zł
Pierwszy rok: 4929 zł
Drugi rok: 4064 zł
Trzeci rok: 3319 zł
Czwarty rok: 3904 zł
Piąty rok: 2664 zł


Do tego dochodzi jeszcze koszt 5 lat ubezpieczenia OC (ok. 4200 zł), koszt parkingu strzeżonego (60×80 zł – 4800 zł), wizyty na myjniach i kosmetyki (policzmy łącznie 500 zł), olej na dolewki, płyny do spryskiwaczy (500 zł). W ciągu pięciu lat właściciel wydał na auto 66330 zł.
Jaki był koszt paliwa?
Auto przejechało 95000 kilometrów. Średnie spalanie tego modelu (wg naszych wyliczeń) to 7 l/100 km. Właściciel zużył ok. 6650 litrów, co przy cenie 4,80 za litr daje 31920 złotych.
Zatem w ciągu pięciu lat właściciel auta wydał łącznie 98250 złotych.
Każda część jest opodatkowana, a paliwo w szczególności. Ile kierowca oddaje do kasy państwa? No właśnie.
Udało się odzyskać 19500 zł.
Przyjemności z jazdy, tysięcy załatwionych spraw służbowych i codziennych, radości i wygody z posiadania Avensis II nikt nie jest w stanie wycenić. Ale z pewnością miało to większą wartość, niż wydane pieniądze.


A jeśli ktoś wpadnie na genialny pomysł, że kupi sobie zeroemisyjnego pączunia z tworzywa sztucznego, na kołach jak od wózka dziecięcego, z silnikiem elektrycznym od pralki i bateryjką litowo jonową, to ostrzegamy – nie będzie taniej. A do tego na pewno nie będzie można jeździć w dalekie trasy. Sam pączuniu jest drogi, jakby był ze złota. Tak samo jego bateryjka. Prądzik do ładowania pączunia, na stacyjkach szybkiego ładowania,kosztuje ponad 2 złote za kilowacik. A będzie drożej. Partia rządząca bohatersko, jak to w socjalizmie, walczy ze stworzonymi przez siebie problemami, ale patrząc na jej heroiczne wyczyny, zwłaszcza na arenie międzynarodowej, pewnego dnia ulegnie. A wtedy kilowacik będzie kosztował jeszcze więcej. No i sama bateryjka swoją ceną przewyższy koszty wszystkich napraw.


Niebawem, dla porównania koszty 5 letniej eksploatacji auta kompaktowego.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się