Każdy warsztat samochodowy (za wyjątkiem blacharsko lakierniczych), wykonujący naprawy mechaniczne, powinien mieć na wyposażeniu komputer diagnostyczny (skaner diagnostyczny) a także analogowe przyrządy diagnostyczne. To na przykład manometry, manowakuometry, albo proste testery do pomiaru stanu płynu chłodniczego. O takich przyrządach powinni także pamiętać Ci kierowcy, którzy samodzielnie naprawiają swoje samochody.
Bez komputera diagnostycznego ani rusz. Także w przypadku samodzielnych napraw samochodów, niewykonywanych w warsztatach. W garażowych warunkach do podstawowej diagnostyki (odczytania kodu błędu i znalezienia przyczyny problemu na tej podstawie) wystarczy zwykły ELM327.
Komputer diagnostyczny (zaawansowany, stosowany przez jest potrzebny nie tylko do odczytywania kodów błędów. Jego zastosowanie jest znacznie szersze. W autach z filtrem FAP trzeba wprowadzać informacje o tym, że został uzupełniony poziom płynu katalitycznego.
W niektórych samochodach premium komputer diagnostyczny jest niezbędny do cofnięcia tłoczków w zaciskach, aby móc wymienić klocki. Są tysiące innych zastosowań.
Jednak jest też wiele sytuacji, w których niezbędne jest stosowanie analogowych urządzeń diagnostycznych.
Diagnostyka samochodu bez skanera diagnostycznego. Analogowe urządzenia diagnostyczne
Spójrzmy na kilka przykładów analogowych urządzeń do diagnostyki samochodowej i ich praktycznego zastosowania.
Tester płynu chłodniczego. Urządzenie proste i bardzo przydatne. Pozwala na sprawdzenie temperatury zamarzania oraz temperatury wrzenia płynu chłodniczego.
Manometr. Są różne wersje manometrów. I wiele z nich znajduje zastosowanie w diagnostyce samochodowej. Najpopularniejszy manometr znajdziemy oczywiście w pompce do kół. Służy on do mierzenia ciśnienia w oponach.
Poza tym manometry służą między innymi do mierzenia ciśnienia sprężania, mierzenia ciśnienia oleju silnikowego i wielu innych rzeczy.

Peter Southwood, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
Manoakuometr. To analogowe urządzenie diagnostyczne, które służy do mierzenia ciśnienia i podciśnienia. Umożliwia sprawdzanie poprawności pracy sterowania turbosprężarki ze zmienną geometrią, servo, pompy vacuum w dieslach, a także wykrycie cieknących wtryskiwaczy. Manowakuometr pozwala także na kontrolę czujników MAP (czujników ciśnienia powietrza dolotowego) czy też sterowania podciśnieniowego zaworu EGR.
Standardowy miernik elektryczny. Proste urządzenie, które pozwala np. sprawdzić przewody i to, czy przewodzą prąd.
Kiedyś stosowano jeszcze analogowe czujniki do sprawdzania stanu elektrolitu w akumulatorach. Od wielu lat stosuje się akumulatory bezobsługowe (bez dostępu do wnętrza), co sprawia, że jest to już całkowicie niepotrzebne.
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ