Tester płynu chłodniczego można kupić za mniej niż 10 złotych. To proste urządzenie diagnostyczne jest niezwykle przydatne dla każdego kierowcy. Przygotowanie samochodu do zimy powinno obowiązkowo obejmować test płynu chłodzenia, wykonany właśnie za pomocą tego urządzenia. Przygotowanie samochodu do lata również.

Dlaczego warto kupić taki prosty przyrząd pomiarowy do diagnostyki stanu płynu chłodniczego? Już wyjaśniamy.

Przygotowanie samochodu do zimy – sprawdź, w jakiej temperaturze zamarza Twój płyn chłodniczy

Jeden pomiar – dwa ważne wyniki. Pierwszy wynik – temperatura zamarzania płynu chłodniczego, jaki jest w układzie chłodzenia Twojego auta. Dobry płyn zamarza w okolicach -30 do – 35 st. C.
Dlaczego to ważne? Wiesz, że przy silnym mrozie nie rozerwie Ci chłodnicy oraz innych elementów układu chłodniczego. Wiesz, że musisz wymienić płyn chłodniczy na nowy.
Taki pomiar jest też ważny przed zakupem auta używanego. Można sprawdzić, czy w układzie jest np. woda albo woda z minimalną ilością koncentratu chłodniczego.

chłodnica2

 

Sprawdź w jakiej temperaturze zagotuje się Twój płyn chłodniczy

Jeden pomiar – dwa ważne wyniki. Drugi wynik – temperatura zagotowania (wrzenia) płynu chłodniczego, jaki jest w układzie chłodzenia Twojego auta. Dobry płyn wrze w temperaturze 120 – 130 st. C.
W starszych silnikach płyn chłodzący powinien być odporny na zagotowanie się w temperaturze przekraczającej 100 st. Celsjusza. W nowszych jednostkach napędowych płyn powinien być odporny na zagotowanie w temperaturach do 120 – 128 st. C.

Jeśli płyn nie będzie odporny na odpowiednio wysoką temperaturę, to będzie dochodziło do przegrzewania silnika. A to będzie mieć fatalne skutki. Od przyspieszonego zużycia (przegrzania) oleju silnikowego, poprzez przyspieszone zużycie uszczelek w silniku (uszczelki pod pokrywą zaworów, uszczelki pod głowicą, uszczelnień wału korbowego i wałków rozrządu), aż po zatarcie silnika.

chłodnica1

Jednak… tester nie zbada wszystkich parametrów

Temperatura zamarzania i wrzenia płynu chłodniczego to nie są wszystkie parametry, opisujące stan tego bardzo ważnego płynu eksploatacyjnego.
Tester nie wskaże spadku właściwości antykorozyjnych, utraty skuteczności dodatków, chroniących elementy gumowe przed uszkodzeniami (np. uszczelnienia pompy cieczy chłodzącej), ani nie pokaże, że płyn jest zanieczyszczony.

Niemniej jednak jest to bardzo przydatna rzecz i warto ją kupić.

Jak korzystać z takiego testera?

Pobiera się do niego odrobinę płynu ze zbiorniczka wyrównawczego. Już po kilku chwilach widoczny jest wynik pomiaru.
UWAGA! Płyn zawsze pobiera się z zimnego silnika! Płyn chłodniczy może być bardzo gorący i na dodatek jest pod ciśnieniem!

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się