Tester płynu chłodniczego można kupić za mniej niż 10 złotych. To proste urządzenie diagnostyczne jest niezwykle przydatne dla każdego kierowcy. Przygotowanie samochodu do zimy powinno obowiązkowo obejmować test płynu chłodzenia, wykonany właśnie za pomocą tego urządzenia. Przygotowanie samochodu do lata również.
Dlaczego warto kupić taki prosty przyrząd pomiarowy do diagnostyki stanu płynu chłodniczego? Już wyjaśniamy.
Przygotowanie samochodu do zimy – sprawdź, w jakiej temperaturze zamarza Twój płyn chłodniczy
Jeden pomiar – dwa ważne wyniki. Pierwszy wynik – temperatura zamarzania płynu chłodniczego, jaki jest w układzie chłodzenia Twojego auta. Dobry płyn zamarza w okolicach -30 do – 35 st. C.
Dlaczego to ważne? Wiesz, że przy silnym mrozie nie rozerwie Ci chłodnicy oraz innych elementów układu chłodniczego. Wiesz, że musisz wymienić płyn chłodniczy na nowy.
Taki pomiar jest też ważny przed zakupem auta używanego. Można sprawdzić, czy w układzie jest np. woda albo woda z minimalną ilością koncentratu chłodniczego.
Sprawdź w jakiej temperaturze zagotuje się Twój płyn chłodniczy
Jeden pomiar – dwa ważne wyniki. Drugi wynik – temperatura zagotowania (wrzenia) płynu chłodniczego, jaki jest w układzie chłodzenia Twojego auta. Dobry płyn wrze w temperaturze 120 – 130 st. C.
W starszych silnikach płyn chłodzący powinien być odporny na zagotowanie się w temperaturze przekraczającej 100 st. Celsjusza. W nowszych jednostkach napędowych płyn powinien być odporny na zagotowanie w temperaturach do 120 – 128 st. C.
Jeśli płyn nie będzie odporny na odpowiednio wysoką temperaturę, to będzie dochodziło do przegrzewania silnika. A to będzie mieć fatalne skutki. Od przyspieszonego zużycia (przegrzania) oleju silnikowego, poprzez przyspieszone zużycie uszczelek w silniku (uszczelki pod pokrywą zaworów, uszczelki pod głowicą, uszczelnień wału korbowego i wałków rozrządu), aż po zatarcie silnika.
Jednak… tester nie zbada wszystkich parametrów
Temperatura zamarzania i wrzenia płynu chłodniczego to nie są wszystkie parametry, opisujące stan tego bardzo ważnego płynu eksploatacyjnego.
Tester nie wskaże spadku właściwości antykorozyjnych, utraty skuteczności dodatków, chroniących elementy gumowe przed uszkodzeniami (np. uszczelnienia pompy cieczy chłodzącej), ani nie pokaże, że płyn jest zanieczyszczony.
Niemniej jednak jest to bardzo przydatna rzecz i warto ją kupić.
Jak korzystać z takiego testera?
Pobiera się do niego odrobinę płynu ze zbiorniczka wyrównawczego. Już po kilku chwilach widoczny jest wynik pomiaru.
UWAGA! Płyn zawsze pobiera się z zimnego silnika! Płyn chłodniczy może być bardzo gorący i na dodatek jest pod ciśnieniem!
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ