Awaria świec żarowych. Objawy awarii świec żarowych. Co powoduje awarie świec żarowych? Dlaczego świece żarowe się psują?

Świece żarowe to bardzo ważne części osprzętu silników wysokoprężnych. Zadaniem świec żarowych jest podgrzewanie komór spalania. Dzięki temu silnik wysokoprężny (silnik diesla) uruchamia się znacznie łatwiej. Dogrzewanie komór spalania wpływa również pozytywnie na mniejsze zużycie paliwa, mniejszą emisję szkodliwych spalin i na równomierną pracę jednostki napędowej. Świece żarowe znajdziemy również w układach ogrzewania postojowego (znanych też jako webasto), zasilanych olejem napędowym.
Świece żarowe pracują w wielu sytuacjach, nie tylko podczas uruchamiania silnika. Sterownik silnika może je uruchomić także podczas jazdy, a nawet podczas hamowania silnikiem.
Świece żarowe montuje się tak, jak świece zapłonowe w silnikach benzynowych. Czyli dokładnie – po jednej sztuce na każdy cylinder. Świece żarowe są wkręcane w głowicę silnika. Ich elementy grzejne znajdują się wewnątrz komory spalania.
W starszych samochodach stosowano świece żarowe, wykonane w technologii metalowej. W nowoczesnych stosuje się również świece ceramiczne. Nowoczesne ceramiczne świece żarowe są znacznie szybsze w działaniu i osiągają wyższe temperatury. Są również cieńsze. Przez to jednak są łatwiejsze do uszkodzenia (ukręcenia) podczas montażu. I zazwyczaj, są nawet kilkakrotnie droższe od starszych, metalowych świec.

Świece żarowe – jak działają

Przy próbie uruchomienia silnika, świece żarowe są zasilane przez prąd z akumulatora samochodu. Na desce rozdzielczej samochodu wyświetla się kontrolka świec. W ciągu 2 sekund świece żarowe metalowe mogą rozgrzać się nawet do 1000 st. C, a świece żarowe ceramiczne nawet do 1350 st. C. Po udanym rozruchu jednostki napędowej, świece żarowe są zasilane przez alternator. Czas pracy świec żarowych zależny jest od szeregu warunków – temperatury zewnętrznej, parametrów jazdy itd. W niektórych przypadkach dogrzewanie po uruchomieniu silnika może trwać nawet 10 minut. Świece żarowe mogą być również uruchamianie w trakcie jazdy, jeśli zajdzie potrzeba dogrzania komór spalania.

Metalowa świeca żarowa - https://www.Motorewia.pl Michał Lisiak

Metalowa świeca żarowa – https://www.Motorewia.pl Michał Lisiak

 

Objawy awarii świec żarowych

Teoretycznie świece żarowe są elementem eksploatacyjnym, który powinien być wymieniany na nowy po pewnym, określonym czasie albo przebiegu. Niestety, sytuacja nie jest tak wygodna, jak w przypadku świec zapłonowych, gdzie producent dokładnie określa, po jakim czasie powinno się je wymieniać.
Można przyjąć, że co 100.000 kilometrów przebiegu. Chyba, że wcześniej pojawią się awarie.
Jakie są objawy awarii świec żarowych?
• Problemy z uruchomieniem, albo całkowita niemożność uruchomienia silnika. Zazwyczaj przy niskich temperaturach zewnętrznych.
Uwaga: problemy z uruchomieniem silnika wysokoprężnego mogą być wywoływane przez cały szereg innych czynników. Może to być po prostu rozładowanie akumulatora samochodowego, problemy z rozrusznikiem samochodu, albo poważna awaria (zużycie) układu paliwowego (najczęściej dotyczy wtryskiwaczy).
• Długi czas uruchamiania potrzebny do uruchomienia jednostki napędowej.
• Brak wyświetlającej się kontrolki świec żarowych na desce rozdzielczej.
• Długo czas świecenia się kontrolki świec żarowych, przez co trzeba długo czekać na możliwość uruchomienia jednostki napędowej.
Awarie świecy żarowej są widoczne po jej demontażu.
• Świeca żarowa może mieć spuchniętą końcówkę żarnika, złamaną z przegrzania końcówkę żarnika, żarnik zdeformowany (pofałdowany, nadtopiony), żarnik popękany, a także żarnik pokryty nagarem.
• Świeca żarowa może nie działać właściwie ze względu na zły montaż. Najczęstszym błędem montażowym jest ukręcenie świecy żarowej na skutek przyłożenia zbyt dużej siły podczas jej dokręcania. Dlatego zawsze zaleca się, aby podczas montażu świec żarowych stosować klucz dynamometryczny i dokręcać świece zgodnie z momentem, ustalonym przez producenta pojazdu.

Metalowa świeca żarowa - https://www.Motorewia.pl Michał Lisiak

Metalowa świeca żarowa – https://www.Motorewia.pl Michał Lisiak

 

Co wpływa na zużycie/uszkodzenie świec żarowych?

Przechodzimy do odpowiedzi na najważniejsze pytanie, zawarte w tytule naszego tekstu. Co powoduje awarie świec żarowych? Spójrzmy.
Świece żarowe pracują w bardzo trudnych warunkach. Czynnikiem przyspieszającym ich zużycie są nagłe zmiany ciśnienia i temperatury gazów spalinowych. Powodów awarii jest jednak zdecydowanie więcej.
• Zbyt duże napięcie prądu elektrycznego, kierowanego do zasilania świecy żarowej. Powodem może być awaria regulatora napięcia i alternatora.
• Zastosowanie niewłaściwej świecy żarowej, która nie została właściwie dobrana do konkretnego modelu silnika. Ma przykład montaż świecy żarowej, dostosowanej do zasilania 5V, zamiast świecy żarowej, dostosowanej do zasilania 12V. Podobna sytuacja może mieć miejsce w autobusach i ciężarówkach. Tam może być zastosowana świeca żarowa, dostosowana do napięcia 12V, zamiast do 24V.
• Zbyt długi czas nagrzewania świecy – spowodowany montażem świecy 24V w układzie, w którym świeca powinna być zasilania prądem o napięciu 12V. Albo montaż w silniku samochodu osobowego świecy, dostosowanej do napięcia 5V, podczas gdy świeca powinna być zasilana prądem 12V.
• Problemy z właściwym kątem rozpylenia paliwa.
• Problemy z nieregularnym wtryskiem paliwa.
• Złe działanie układu wtryskowego paliwa.
• Zbyt słabe dokręcenie świecy żarowej – co sprawia, że świeca jest niewłaściwie ułożona w komorze silnika.

Podsumowując: stan świec żarowych zależny jest od stanu technicznego silnika. Problemy z układem zasilania paliwem, albo z układem elektrycznym, zawsze odbijają się negatywnie na stanie świec żarowych. Niezwykle ważny jest również właściwy dobór świec żarowych do konkretnego pojazdu, a także ich właściwy montaż. Niezbędne są dane producenta auta, dotyczące parametrów świecy, jaka powinna być zastosowana w danym aucie (silniku), a także dane, dotyczące momentu obrotowego, w jakim należy dokręcić świece żarowe.
Dlatego też, naszym zdaniem, wymianę świec żarowych powinno się zlecić mechanikom. Tym bardziej, że dokonuje się jej raz na kilka lat. A ryzyko ukręcenia świecy (zwłaszcza bardzo drogiej), ceramicznej, jest bardzo duże.
Podczas demontażu i montażu świec żarowych warto stosować specjalne środki chemiczne, które wspierają demontaż. To np. środki do demontażu świec żarowych oraz smary wysokotemperaturowe (ceramiczne, miedziane) do smarowania gwintu świecy.

DSCF0307

MENU

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się