Samochody potrafią nas zaskakiwać. I niekiedy trudno jest rozpoznać prawdziwą przyczynę awarii pojazdu. Ale kiedy współpraca na linii mechanik samochodowy – dziennikarz motoryzacyjny układa się idealne, to każdy problem da się wyjaśnić. Tak jak smród spalonego oleju silnikowego spod maski i spod kabiny auta.

Smród spalin spod kabiny samochodu – diagnoza

W pewnym dość wiekowym pojeździe (20 lat) czuć było smród spalonego oleju silnikowego dochodzący spod kabiny samochodu. I spod maski, choć bardziej jednak spod auta.

Pan diagnosta na przeglądzie powiedział, że przepuszcza pojazd na przeglądzie warunkowo. Albowiem auto ma bardzo mocno zużyte pierścienie tłokowe i pali olej silnikowy. I to właśnie zużyte pierścienie tłokowe są przyczyną tego smrodu. Dlatego trzeba wyremontować silnik i problem się skończy. Kolejnego przeglądu kolumbryna nie przejdzie.

Kto przy zdrowych zmysłach remontowałby silnik 20 letniego auta? Wymiana pierścieni tłokowych to jak generalny remont silnika. Musisz wymienić uszczelki pod głowicą i pod pokrywą zaworów, cały rozrząd na łańcuchu i wiele innych elementów.
Spryciarz na pewno nalałby Moto Doktora i tak leczenie by się zakończyło.

Ale nie tędy droga.
Samochód trafił do innego diagnosty w SKP. Chodziło o zbadanie, co tak tłucze w trakcie jazdy, jakby diabeł grał na perkusji. W trakcie badania zawieszenia, diagnosta pociągnął nosem i powiedział, że cuchnie spalinami. Grat ma wyraźnie skorodowany układ wydechowy. Trzeba wyciąć chorą tkankę, wstawić nową rurę, przyspawać i będzie po problemie.
Bo smród spalonego oleju silnikowego przypomina trochę smród spalin. Ale nie do końca. Trudno go określić. Jest kwaśny, o ile smród może być kwaśny.

Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie. A co ma zrobić biedny Żyd?

 smrod2

Smród spalonego oleju pod kabiną auta – co było powodem?

Do pracy przystąpiło jednak dojrzałe, pedagogiczne grono entuzjastów motoryzacji. Doświadczony mechanik samochodowy i ciekawy dziennikarz motoryzacyjny. Rozpoczęła się burza mózgów. W jej trakcie nie obawialiśmy się zadawać trudnych pytań i udzielać na nich odpowiedzi. Co ważne, kolejne odpowiedzi rodziły kolejne pytania. Na koniec zebraliśmy materiał teoretyczny i przystąpiliśmy do badań, wykorzystując dostępne narzędzia techniczne.

Co było przyczyną?
Uszczelka pod pokrywą zaworów, od strony kolektora wydechowego. Przy kabinie auta. Silnik ustawiony poprzecznie i nieco nachylony w stronę tyłu.
Uszczelka pod pokrywą zaworów była wymieniana 3 lata temu. Jednak został zastosowany zamiennik, a nie oryginał, jak na pierwszy montaż. Czy po prostu uszczelka wypaliła się w tak krótkim czasie, czy inny mechanik, który to robił, nie dokręcił szpilek mocujących z właściwą siłą? To drugie też jest możliwe, albowiem pan mechanik z północnej części Łodzi popełnił wiele błędów i niechlujstwa w trakcie pracy.

Układ chłodzenia jest sprawny. Jak pamiętacie, drodzy Czytelnicy, z poprzednich poradników motoryzacyjnych na Motorewia.pl -> niesprawny układ chłodzenia powoduje wzrost temperatury silnika. Przez to dochodzi do przyspieszonego zużycia uszczelki pod pokrywą zaworów i uszczelki pod głowicą silnika samochodu.

Rozwiązanie problemu:
Przez nieszczelną uszczelkę wydostawał się olej silnikowy. Trafiał on na rozgrzany blok silnika i kolektor wydechowy. Tam się smażył i wydawał się z siebie obrzydliwy smród. Z racji ułożenia silnika i pędu powietrza (który wpada przez grill, opływa silnik i daje nura pod auta, w stronę skrzyni biegów), smród wydostawał się pod autem, albo z tyłu auta, jak kierowca docisnął pedał, nie patrząc na zaawansowany wiek auta.

Jak to sprawdzić?
Weź chusteczkę higieniczną i przejedź dookoła pokrywy zaworów, przy rozgrzanym silniku. Nie poparz się, wszystko jest gorące!
Jeśli na chusteczce są ślady oleju silnikowego -> uszczelka w Twoim aucie jest prawdopodobnie wypalona, albo źle dokręcona.
Jeśli uszczelka jest nieszczelna/ wypalona – to co pewien czas może obniżać się poziom oleju silnikowego w Twoim aucie, co jest niebezpieczne. I może powstawać smród.

Jak to naprawić?
Metoda trwała: kup uszczelkę pod pokrywę zaworów i jedź do mechanika, któremu ufasz.
Albo sam działaj, jeśli masz narzędzia, nowe szpilki i dane producenta auta, dotyczące momentu dokręcenia szpilek (kluczem dynamometrycznym) oraz kolejności ich dokręcenia.

Metoda w miarę trwała: zastosuj dobry silikon wysokotemperaturowy. Jaki to jest dobry silikon? Taki, który nie śmierdzi octem. Jeśli śmierdzi octem – możesz nim co najwyżej uszczelnić akwarium.
Przed nałożeniem silikonu, dokładnie odtłuść miejsce naprawy (czyli styk głowicy silnika z blokiem silnika). I oczywiście, poczekaj aż to wszystko ostygnie, nie nakładaj silikonu na gorący silnik. Po nałożeniu silikonu poczekaj kilka godzin, aż wszystko wyschnie.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się