Wymiana oleju silnikowego to podstawowa czynność eksploatacyjna, dzięki której silnik samochodu może pracować we właściwy sposób. Co przygotować do wymiany oleju silnikowego? Co trzeba kupić do wymiany oleju silnikowego? Jak dobrać olej silnikowy, filtr oleju i pozostałe potrzebne części? Czy wymieniać olej silnikowy samodzielnie, czy zlecić wymianę oleju mechanikowi?

Regularna wymiana oleju silnikowego ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Olej silnikowy smaruje pracujące części silnika. Odbiera od niego zanieczyszczenia. Uszczelnia komory spalania. Chłodzi i wycisza. Olej silnikowy ma wpływ na właściwą pracę układów zmiennych faz rozrządu i hydraulicznych napinaczy łańcucha rozrządu. Równie ważne jest stosowanie oleju silnikowego o specyfikacji, ustalonej przez producenta samochodu. Olej silnikowy jest płynną częścią silnika. Właściwa specyfikacja ma kluczowe znaczenie dla odpowiedniej pracy jednostki napędowej i jej osprzętu.
Do usuwania zanieczyszczeń z oleju silnikowego służy filtr oleju. Producenci samochodów (silników) stosują różne rozwiązania. W danym silniku może znajdować się filtr oleju w metalowej puszce, albo sam wymienny wkład filtrujący. W tym drugim przypadku puszka jest stała. Stosowanie samych wymiennych wkładów ma także aspekt ekologiczny. Takie wkłady składuje się łatwiej, niż np. filtry w metalowej obudowie.
Naszym zdaniem warto także stosować płukanki do silnika. Są one przeznaczone do usuwania z silnika zanieczyszczeń nisko i wysokotemperaturowych. Teoretycznie, każdy olej silnikowy zawiera w swoim składzie środki czyszczące, które powinny sobie poradzić z nagarami, szlamem i lakami. Ale w trakcie eksploatacji olej silnikowy traci swoje właściwości, między innymi czyszczące. Dodatki się starzeją. Zwłaszcza wtedy, gdy auto jest eksploatowane w trudnych warunkach. Na przykład samochód jeździ tylko na krótkich trasach. Płukanka usunie wszystko to, z czym nie poradził sobie olej.

Co ile wymieniać olej silnikowy? Co ile wymieniać filtr oleju?

Najlepsza metoda to wymiana oleju silnikowego raz na rok, albo co 15 tys. km przebiegu. Maksymalnie co 17 tys. km przebiegu. Tyle wytrzymuje filtr oleju. W ostatnich latach pojawiły się nowe rodzaje filtrów oleju. Oferują one bardziej wydajną technologię filtracji. Poza tym są bardziej odporne na zużycie. Produkuje się je przede wszystkim pod kątem nowoczesnych silników małolitrażowych i ciężarówek. W tego typu filtrach stosuje się nowe rodzaje przegród filtracyjnych. Są one produkowane ze specjalnego, kilkuwarstwowego papieru filtracyjnego, który stopniowo pochłania zanieczyszczenia z oleju. Taki papier powinien być również odporny na wodę, kwasy i inne produkty uboczne reakcji chemicznych, pojawiające się w silniku. Jednak stosowanie serwisów olejowych long life (czyli wymiany oleju i filtra co 30 albo co 60 tys. km) nie ma większego sensu w przypadku typowego użytkownika samochodu. Serwisy long life zostały wymyślone pod kątem firm leasingujących auta, którym zależało na maksymalnym obniżeniu kosztów eksploatacji pojazdu. Firma wypożycza auto dla swoich pracowników (np. przedstawicieli handlowych) na maksymalnie 6 lat. Po tym czasie oddaje pojazd do leasingodawcy i bierze następne auto. Nie martwi się tym, w jakim stanie jest silnik auta. Zupełnie inaczej, niż w przypadku właściciela prywatnego. W razie zużycia silnika, albo uszkodzeń, to on poniesie koszty napraw. Zwiększenie przebiegów pomiędzy wymianami oleju nie przynosi żadnych wielkich oszczędności. Dlatego zalecamy jednak stosowanie się do standardowych zasad wymiany – co 15, maksymalnie, co 17 tys. km przebiegu. Jeśli samochód jest bardzo mało używany, albo nie jest używany wcale – olej z filtrem należy wymienić co rok.

Czy opłaca się wymieniać olej silnikowy samodzielnie? Czy lepiej zlecić to mechanikowi?

Wymiana oleju silnikowego z wymianą filtra oleju kosztuje w Polsce od 20 do 50 zł. Cena zależy od warsztatu, regionu, jego lokalizacji itd. Wymiana trwa maksymalnie 30 minut. Mechanik po wymianie odbiera zużyty olej silnikowy. Dzięki podnośnikowi albo kanałowi, mechanik ma łatwy dostęp do korka spustu oleju i do filtra oleju (od spodu samochodu). Przez to może bez problemu odkręcić korek i filtr. Dlatego jednak najlepiej skorzystać z wymiany u mechanika. Samodzielnie warto za to kupić wszystko, co jest potrzebne do wymiany. Dzięki temu uda się zaoszczędzić czas i pieniądze. Będzie można też na spokojnie dobrać wszystko, zgodnie z zaleceniami producenta. W większości przypadków, wszystko uda się kupić w jednym sklepie, płacąc np. raz za przesyłkę.

Co przygotować do wymiany oleju silnikowego?

Aby móc przeprowadzić serwis olejowy, właściciel samochodu musi kupić następujące rzeczy: olej silnikowy, filtr oleju, uszczelkę korka oleju i płukankę do silnika  (np. polska płukanka do silnika K2 Motor Flush kosztuje mniej niż 10zł). Serwis olejowy można połączyć z wymianą filtra powietrza.

Bagnet oleju. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl  Autor: Michał Lisiak

Bagnet oleju. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl Autor: Michał Lisiak

 

Jak dobrać olej silnikowy do samochodu?

Producent samochodu podaje specyfikację oleju w instrukcji samochodu. Producent podaje specyfikację oleju według norm SAE i ACEA. Na przykład SAE 5W30 A3/B4. Może też podać specyfikację oleju według własnego oznaczenia. Np. Ford WSS-M2C-913-C w przypadku Forda Focusa z silnikiem benzynowym 1.4l. Nie oznacza to, że trzeba kupić olej silnikowy marki Ford. Trzeba kupić olej silnikowy, który spełnia normę Ford WSS-M2C-913-C. Spełnia ją mnóstwo olejów: Lotos A5/B5, Orlen Platinum MaxExpert, Ravenol FO, Comma X Flow, Total Quartz 9000, Mobil Super 3000 X1, Castrol Magnatec 5W30 i wiele innych. Czasami jest prościej. W naszym testowym aucie producent zaleca stosowanie oleju silnikowego o specyfikacji SAE 5W30 ACEA A3/B3. Spełnia ją szereg olejów silnikowych. Między innymi zastosowany do wymiany polski Qualitium Protec 5W30. Jeśli nie mamy dostępu do instrukcji samochodu, można skorzystać z wyszukiwarek na stronach dużych producentów olejów silnikowych. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce „dobierz olej mobil”, „dobierz olej castrol”, „dobierz olej Total” itd. Po wprowadzeniu danych, dotyczących samochodu (marka, model, pojemność silnika itd.), wyszukiwarka pokaże, jaki olej powinien być stosowany do danego pojazdu.
Producent samochodu określa ilość oleju silnikowego, jaka jest niezbędna do wymiany. Dzięki temu można wiemy, ile oleju trzeba kupić. Jeśli producent określa, że potrzeba 3,75l, warto kupić opakowanie 4 litrowe. Jeśli 4,25 l – 5 litrowe, albo 4 litrowe i 1 litrowe. Zawsze trzeba wziąć pod uwagę to, że niezbędny będzie olej na tzw. dolewki. Takie opakowanie trzeba zawsze mieć w samochodzie.

Filtr oleju silnikowego. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl  Autor: Michał Lisiak

Filtr oleju silnikowego. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl Autor: Michał Lisiak

 

Jak dobrać filtr oleju do samochodu?

Filtr oleju dobiera się do konkretnego modelu samochodu (marka, model, pojemność silnika, rocznik itd.). Jeśli jest to filtr przykręcany (w metalowej obudowie), to najważniejszy jest wymiar gwintu (np. ¾-16 UNF). W przypadku wymiennych wkładów, producent podaje wysokość wkładu i dane dotyczące średnicy. W zdecydowanej większości przypadków do odpowiedniego doboru filtra wystarczą podstawowe dane. Filtr oleju wymienia się przy każdej wymianie oleju silnikowego.

 Filtr powietrza  - nowy i stary. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl  Autor: Michał Lisiak


Filtr powietrza – nowy i stary. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl Autor: Michał Lisiak

 

Jak dobrać filtr powietrza do samochodu?

Filtr powietrza również dobiera się do konkretnego modelu samochodu (marka, model, pojemność silnika, rocznik itd.). Filtry powietrza mają różne kształty. Producent samochodu określa, co ile wymieniać filtr powietrza. Najczęściej co 40 – 60 tys. kilometrów. Filtry są jednak tanie, dlatego warto wymieniać je częściej. Na zdjęciu jest filtr, który służył rok czasu. Jak widać, jest już mocno zabrudzony, po ok. 15 tys. km przebiegu. Jak wyglądałby po 60 tys. kilometrów? Powyżej nowy filtr, dla porównania. Zabrudzony filtr powietrza ma bardzo duży wpływ na właściwą pracę jednostki napędowej. Co oczywiste, jakość filtra powietrza ma znaczenie. Najtańsze filtry mogą przepuścić mikro zanieczyszczenia, które zabrudzą element pomiarowy przepływomierza powietrza. Albo uszkodzą wirnik turbosprężarki. Wymiana filtra powietrza w większości aut jest bardzo prosta. Czasami wystarczy tylko unieść kasetę, w której filtr się znajduje. Wyjąć stary filtr i umieścić nowy, zgodnie z wycięciami i strzałkami, pokazującymi przepływ powietrza. Czasami trzeba zdemontować górną osłonę silnika. Ale są auta, w których wymiana filtra jest skomplikowana i możliwa tylko po uniesieniu pojazdu.

 Podkładka pod korek oleju. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl  Autor: Michał Lisiak


Podkładka pod korek oleju. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl Autor: Michał Lisiak

 

Jak dobrać podkładkę pod korek oleju do samochodu?

Wystarczy marka, model, pojemność i moc silnika samochodu. Zawsze trzeba zastosować nową podkładkę pod korek oleju. Podkładka kosztuje od 2 do 4 zł. Warto stosować jak najlepsze, markowe, przeznaczone do konkretnego modelu auta. Produkowane są różne podkładki – miedziane, silikonowe, hybrydowe (np. metalowo – silikonowe).

Płukanka do silnika Tec2000. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl  Autor: Michał Lisiak

Płukanka do silnika Tec2000. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl Autor: Michał Lisiak

 

Jak dobrać płukankę do silnika?

Trzeba zastosować płukankę do konkretnego rodzaju paliwa – benzyny, albo oleju napędowego. Przy wyborze płukanki należy kierować się opiniami i testami danego produktu, aby wybrać jak najlepszy i bezpieczny. My zastosowaliśmy płukankę Tec2000, która cieszy się świetnymi opiniami i była wielokrotnie testowana, z pozytywnym wynikiem. Płukanka skutecznie chroni silnik przed powstawaniem nagaru. Jej stosowanie jest bardzo proste.
W przypadku stosowania innych płukanek, zawsze należy dokładnie zapoznać się z instrukcją stosowania, podaną na opakowaniu.

Klucz do filtra oleju. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl  Autor: Michał Lisiak

Klucz do filtra oleju. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl Autor: Michał Lisiak

 

Wymiana oleju silnikowego – krok po kroku

Jeśli udało się już zgromadzić wszystkie akcesoria, niezbędne do serwisu olejowego (olej silnikowy, filtr oleju, filtr powietrza, podkładkę pod korek i płukankę), można działać. Najpierw należy umówić się na określoną godzinę w warsztacie mechanicznym.
Przed wyruszeniem w drogę, należy wlać płukankę silnika do zimnej jednostki napędowej. Wystarczy odkręcić wlew oleju i wlać do niego całe opakowanie płukanki. Dlaczego na zimnym silniku? Wlanie zimnej płukanki do gorącego silnika mogłoby spowodować pęknięcie głowicy.
W naszym przypadku producent płukanki Tec2000 zaleca wlanie całego opakowania do układu smarowania i uruchomienie silnika na biegu jałowym na 15 minut. Naszym zdaniem można również te 15 minut przejechać. Nic się nie stanie, jeśli będzie to 20 czy 30 minut.
Po wlaniu płukanki do układu uruchamiany silnik i kierujemy się do warsztatu. Pamiętamy o tym, że silnik musi pracować minimum 15 minut.

Skuteczna płukanka do silnika Tec2000. Jak stosować płukankę? Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl  Autor: Michał Lisiak

Skuteczna płukanka do silnika Tec2000. Jak stosować płukankę? Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl Autor: Michał Lisiak

 

Wymianę oleju przeprowadza się przy rozgrzanym silniku. Pozwala to na łatwe usunięcie starego oleju. Auto jest umieszczane na podnośniku. W dobie pandemii koronawirusa, właściciel auta wjeżdża na niego sam. W niektórych warsztatach wymiana może być również prowadzona przy użyciu kanału. Mechanik odkręca korek spustowy oleju i usuwa stary olej silnikowy. Wraz z płukanką i zanieczyszczeniami, które udało się dzięki niej wypłukać. Olej zbierany jest do specjalnego naczynia. Następnie mechanik, przy pomocy specjalnego klucza, odkręca stary filtr oleju, albo obudowę, jeśli wymieniony ma zostać tylko wkład filtra (zależnie od zastosowanej konstrukcji). Po usunięciu całego oleju z silnika, mechanik smaruje nowym olejem uszczelkę gumową filtra w obudowie metalowej i przykręca go. Albo, umieszcza nowy wkład filtra w metalowej puszce. Kolejny krok to przykręcenie korka miski olejowej, wraz z nową podkładką. Następnie do silnika wlewa się odpowiednią ilość świeżego oleju silnikowego. Kontroluje się jego ilość za pomocą bagnetu. Po uzupełnieniu poziomu oleju do odpowiednich wartości, pozostaje już tylko wymiana filtra powietrza.

Po przejechaniu kilkunastu kilometrów warto (na zimnym silniku) sprawdzić, czy nie trzeba dolać oleju.

MENU

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się