Coraz więcej aut ma silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Kluczowym elementem bezpośredniego wtrysku paliwa są wtryskiwacze. Wtryskiwacze są elementami eksploatacyjnymi i zużywają się w trakcie eksploatacji. Możliwe są też awarie wtryskiwaczy, spowodowane różnymi czynnikami. Wtryskiwacze są bardzo drogie. Dlatego najlepszym rozwiązaniem, które przywraca sprawność silnikowi, jest regeneracja wtryskiwaczy. W niniejszym tekście pokażemy, jak wygląda regeneracja wtryskiwaczy w profesjonalnej firmie.
Od wielu lat w silnikach diesla stosowane są wtryskiwacze Common Rail. Pracują one z paliwem, które jest sprężane do bardzo wysokiego ciśnienia przez pompy wtryskowe. W niektórych starszych silnikach stosowano także pompowtryskiwacze (popularnie: pompowtryski), które samodzielnie sprężały paliwo do bardzo wysokiego ciśnienia (miały wbudowany tłok, na który oddziaływały krzywki wałka rozrządu).
W silnikach benzynowych wtrysk bezpośredni stosowano rzadko, aż do czasu masowego wprowadzenia downsizingu. Wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego są dziś obowiązkowym elementem wyposażenia małolitrażowych silników benzynowych. Jednak w przypadku silników benzynowych są one bardziej trwałe niż w dieslach i bardziej odporne na uszkodzenia. Nie oznacza to, że nie będą wymagały wymiany.
Jaka jest trwałość wtryskiwaczy wtrysku bezpośredniego?
Wtryskiwacze w systemach wtrysku pośredniego (np. wielopunktowego MPI) potrafiły pracować bezawaryjnie przez cały okres eksploatacji silnika. Czyli np. 300, 400 lub 500 tys. km przebiegu.
Wtryskiwacze w systemach wtrysku bezpośredniego (np. Common Rai, stosowanego w dieslach) pracują w zupełnie innych warunkach. Są narażone na wysoką temperaturę i wysokie ciśnienie, panujące we wnętrzu komory spalania. Paliwo również jest do nich podawane pod bardzo dużym ciśnieniem. Wtrysk bezpośredni pracuje także wielokrotnie bardziej intensywnie, niż wtrysk pośredni. W trakcie jednego cyklu pracy silnika może być inicjowanych nawet 7 wtrysków paliwa.
Poza tym wtryskiwacze są narażone na zanieczyszczenia w paliwie, które mogą je zapchać (dlatego tak ważna jest regularna wymiana filtra paliwa).
Można przyjąć, że w najlepszych warunkach (stosowanie dobrego paliwa, regularna wymiana filtra paliwa) wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego Common Rail mogą pracować do 200 – 250 tys. km przebiegu. W przypadku silników benzynowych okres ten może być dłuższy.
W nieodpowiednich warunkach wtryskiwacze mogą ulec uszkodzeniu po znacznie mniejszym przebiegu. Nawet po kilkudziesięciu tys. kilometrów.
Objawy awarii wtryskiwaczy wtrysku bezpośredniego
Co świadczy o tym, że wtryskiwacze uległy uszkodzeniu? Jakie są objawy awarii wtryskiwaczy?
• Problemy z uruchamianiem silnika – te najczęściej powodują zapchane wtryskiwacze, które nie są w stanie odpowiednio rozpylać paliwa.
• Zmniejszone osiągi (utrata mocy).
• Czarny dym – świadczy o tym, że wtryskiwacze przelewają paliwo, a samo paliwo nie jest do końca spalane. Duża ilość dymu i sadzy powstająca przy tzw. lejących wtryskach powoduje przyspieszone zapchanie filtra cząstek stałych.
• Gaśnięcie silnika na niskich obrotach.
Awaria wtryskiwaczy – sposoby naprawy
Są cztery sposoby naprawy uszkodzonych wtryskiwaczy.
Sposób pierwszy: zastosowanie środka do czyszczenia wtryskiwaczy, który dolewa się do paliwa w odpowiednim stosunku do ilości paliwa (np. jedno opakowanie na 40 l paliwa). To raczej metoda wspomagająca utrzymanie wtrysków w odpowiednim stanie, niż ratunek w razie zapchania. Jednak można spróbować.
Sposób drugi: podłączenie wtryskiwaczy w warsztacie do pompy czyszczącej i zastosowanie specjalnego środka czyszczącego. Może pomóc w przypadku zapchania. Nie pomoże w przypadku lejących wtrysków.
Sposób trzeci: montaż nowych wtryskiwaczy. Nowy wtryskiwacz kosztuje od 1200 do 2500 zł (1 sztuka) w zależności od silnika i zastosowanego rozwiązania (wtryskiwacz piezoelektryczny, wtryskiwacz elektromagnetyczny). Koszt montażu nowych wtryskiwaczy jest bardzo wysoki. W przypadku kilkunastoletniego auta może przekroczyć wartość samochodu (trzeba jeszcze doliczyć cenę montażu i instalacji – wtryskiwacze trzeba zaprogramować).
Sposób czwarty: jeśli nie działa sposób pierwszy i drugi, pozostaje regeneracja wtryskiwaczy w profesjonalnej firmie. Profesjonaliści są w stanie przywrócić pełną sprawność wtryskiwaczy po wymianie uszkodzonych elementów oraz po dokładnym czyszczeniu wtrysku.
Odpowiednio zregenerowane wtryskiwacze mogą znów pracować nawet do 150 tys. km przebiegu. A to prawie 10 lat jazdy.
Profesjonalna regeneracja wtryskiwaczy wtrysku bezpośredniego
Dlaczego podkreślamy słowo profesjonalna? Regeneracja wtryskiwaczy wymaga zastosowania bardzo precyzyjnej i bardzo drogiej aparatury. Niezbędny jest także odpowiednio wyszkolony personel.
Jak przebiega profesjonalna regeneracja wtryskiwaczy w firmie Bosch Service Pawlik ze Stalowej Woli?
Firma obsługuje klientów z całej Polski. Zatem wiele wtryskiwaczy dociera tutaj z warsztatów za pomocą poczty kurierskiej. W dowolnym regionie Polski mechanik stwierdza problemy z wtryskiwaczami, demontuje je i proponuje klientowi regenerację. Większość klientów się zgadza. Nic w tym dziwnego – po co płacić kilka razy więcej za nowe wtryskiwacze.
Wtryskiwacze trafiają do Bosch Service Pawlik. Najdalej po dwóch dniach wracają naprawione do mechanika, który je montuje i instaluje.
Jak przebiega cały proces regeneracji wtryskiwaczy?
• Wtryskiwacze są poddawane oględzinom i czyszczone w myjce ultradźwiękowej.
• Wtryskiwacze trafiają do testowania. Sprawdza się je na wiele sposobów, w zależności od typu wtryskiwacza. Stosowane są różne metody, od testu przelewowego, po pomiar napięcia wtryskiwaczy, w przypadku wtrysków piezoelektrycznych. Testów dokonuje się na specjalistycznym stole probierczym.
• Po zakończonych testach specjaliści wiedzą, które części należy wymienić, a które wystarczy tylko wyczyścić. Montuje się nowe części i uszczelnienia, wtryskiwacze się czyści i poddaje przepłukiwaniu.
• Po zakończonej naprawie wtryskiwacze lub pompowtryskiwacze wracają na stół probierczy. Tutaj są znów testowane. Jeśli mają odpowiednie parametry, są zabezpieczane i odsyłane do klienta.
• W warsztacie mechanik montuje je z powrotem do auta klienta i instaluje je w oprogramowaniu. Silnik odzyskuje sprawność. Warto od razu wymienić filtr paliwa, aby chronić naprawione wtryskiwacze przed uszkodzeniami.
Jak skorzystać z profesjonalnej regeneracji wtryskiwaczy w Bosch Service Pawlik?
Wystarczy kliknąć na poniższy link: https://www.wtryskiwacz.com/
Odpowiedzi na wszystkie pytania, dotyczące usługi regeneracji wtryskiwaczy – i nie tylko, można uzyskać pod poniższym linkiem (wystarczy kliknąć).
https://www.wtryskiwacz.com/aktualnosci/kat/szybkie-pytania-szybkie-odpowiedzi
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ