Im większa zawartość alkoholu we krwi kierowcy, tym większe niebezpieczeństwo spowodowania wypadku. Jak zmienia się zachowanie kierowcy po spożyciu alkoholu? Jak zachowuje się kierowca, kiedy poziom alkoholu w jego krwi wzrasta? Sprawdźmy!

Jazda samochodem wymaga stałego zachowania ostrożności, umiejętności przewidywania i natychmiastowej reakcji na niebezpieczeństwa. Dobry kierowca to człowiek opanowany, który reaguje na znaki drogowe, zmieniającą się sytuację pogodową, a także sytuacje na drodze.
Kierowca musi być skupiony (nieprzesadnie). Pomimo tego, że współczesne nowe samochody są naszpikowane elektroniką i dziesiątkami systemów ostrzegających o wypadku i chroniących przed poślizgiem, to dalej człowiek prowadzi. I to od niego zależy, czy uniknie niebezpieczeństwa, czy narazi się na nie i narazi innych uczestników.

Przesadna wiara w nowoczesną technikę – to się zawsze kończy źle

W nowoczesnych samochodach montuje się systemy chroniące przed wypadkiem. Jednym z nich jest system przeciwzderzeniowy.
Korzysta on z szeregu czujników, na przykład dwóch głowic radarowych (zamontowanych za atrapą chłodnicy) a także kamery za przednią szybą, która monitoruje sytuację na drodze.
Kiedy na drodze zaistnieje niebezpieczeństwo (na drogę wejdzie pieszy, albo zwierzę, inne auto zacznie hamować) system powinien ostrzec kierowcę (poprzez szarpnięcie). Równocześnie system sam powinien przygotować się do gwałtownego hamowania. W tym celu zwiększane jest ciśnienie w układzie hamulcowym, a klocki hamulcowe są przybliżane do tarcz (na tyle, aby nadal umożliwić normalne toczenie się kół, ale aby skrócić czas rozpoczęcia hamowania).
Jeśli kierowca sam nie zahamuje, albo zrobi to zbyt wolno, system samodzielnie uruchomi hamowanie z pełną siłą. Dodatkowo może także uruchomić tylne światła awaryjne, aby ostrzec kierowców, znajdujących się na pasie z tyłu.
Wszystko dzieje się w ułamkach sekund. W praktyce działanie systemu przeciwzderzeniowego pozwala co najwyżej na zmniejszenie strat. Ale nie pomaga uniknąć wypadku.

Jeśli kierowca samodzielnie reaguje na zagrożenia na drodze i jedzie autem z odpowiednią prędkością, dostosowaną do warunków na drodze, system przeciwzderzeniowy nie jest do niczego potrzebny.
Trzeba też pamiętać o odpowiednim stanie technicznym auta, w tym o oponach z wysokim bieżnikiem (dostosowanych do pory roku, albo całorocznych), sprawnym układzie hamulcowym, kierowniczym i sprawnym zawieszeniu.

Jeśli za kierownicą siedzi kierowca po spożyciu alkoholu – nawet najlepszy system nie ochroni go przed wypadkiem. Ani innych uczestników ruchu drogowego.

Jak alkohol wpływa na zachowanie kierowcy na drodze?

Warto pamiętać, że każdy człowiek reaguje inaczej. Ponadto taka sama ilość alkoholu dla jednego człowieka może wywoływać większe skutki, niż u drugiego. Wpływ na to mogą mieć też warunki fizyczne (wzrost, waga).

Przy zawartości do 0,3 ‰ człowiek nie może się skupić a jego uwaga jest rozproszona. Teraz warto sobie wyobrazić takiego kierowcę na zatłoczonej, wielopasmowej drodze w centrum miasta, albo na skomplikowanym skrzyżowaniu.
Przy zawartości do 0,8‰ człowiek może robić się pobudliwy, może reagować agresywnie, jego działanie cechuje obniżony krytycyzm. Dzięki temu może mu się wydawać, że jest w stanie robić rzeczy, których nigdy nie zrobiłby będąc trzeźwym. Do tego dochodzi upośledzenie koordynacji ruchowo – wzrokowej, przez co kierowca może widzieć podwójnie, nie widzieć wyraźnie, może mu się wydawać, że będzie w stanie zmieścić się pomiędzy dwa inne auta.
Przy zawartości powyżej 1,5 ‰ pojawia się brawura i błędy w logicznym myśleniu. Do tego dochodzi opóźniona reakcja na zagrożenia i bodźce. A co gorsza, pojawia się agresja.
Przy zawartości powyżej 2‰ pojawiają się kolejne problemy: senność (pijany może zasnąć w trakcie jazdy), zaburzenia mowy, coraz gorsza kontrola nad własnym zachowaniem i sterowaniem własnym ciałem.

m3

Kontroluj się sam, zanim skontroluje Cię Policja

Policja korzysta z nowoczesnych alkomatów elektrochemicznych, które cechują się wyjątkową precyzją pomiaru i wygodną obsługą. Nowoczesny alkomat elektrochemiczny pozwala na przeprowadzenie pomiaru nawet wtedy, gdy osoba po spożyciu nie chce współpracować z Policją, a nawet wtedy, gdy śpi. Co ważne, wynik pomiaru otrzymuje się od razu – kilkanaście sekund po wykonaniu badania wydychanego powietrza. Nie trzeba czekać na wyniki badań laboratoryjnych.
Całe badanie alkomatem trwa do 30 sekund. Policjant może zatrzymać auto w najmniej spodziewanym momencie. Następnie każe otworzyć szybę i dmuchać w alkomat. Po kilkunastu sekundach odczyta wynik pomiaru.
Jeśli wynik pomiaru nie wykaże zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu, Policjant podziękuje i będzie życzył szerokiej drogi. Jeśli wynik pomiaru będzie mieścił się w ramach ustalonych przez prawo (do 0,1 ‰), kierowca otrzyma ostrzeżenie.
A jeśli nie będzie się mieścił w granicach pomiaru – rozpoczną się poważne problemy.

Dlatego warto mieć własny alkomat. Aby samodzielnie się kontrolować. Dobre alkomaty do użytku prywatnego także pozwalają na uzyskanie precyzyjnego wyniku badania w czasie do 30 sekund. Są niewielkie, zatem kierowca może taki alkomat mieć zawsze przy sobie.
Dzięki prywatnemu alkomatowi kierowca zawsze wie, kiedy może zasiąść za kierownicą, albo kiedy może wsiąść na motor albo motorower.

Przeczytaj również: Jak prawidłowo korzystać z alkomatu?

Chcesz mieć dobry alkomat do użytku własnego? Wybierz urządzenie marki Promiler

Jeśli szukasz urządzenia, które będzie trwałe, świetnie wykonane, precyzyjne, które obsłużysz jednym przyciskiem bez konieczności czytania instrukcji obsługi – wybierz alkomat marki Promiler albo innych marek, należących do firmy Promiler (tańszych, przeznaczonych dla użytkowników indywidualnych). Urządzenia Promiler są projektowane w Polsce i produkowane w Korei Południowej, przez największego na świecie producenta alkomatów.
Promiler dostarcza alkomaty dla najbardziej wymagających klientów – w tym dla polskiej Policji.

Bez problemu znajdziesz urządzenie dla siebie – jest ich mnóstwo! Sprawdź ofertę, wybierz alkomat i dbaj o niego tak, jak zalecamy w naszym artykule. Alkomat będzie Ci służyć bardzo długo. Promiler zapewnia serwis i kalibrację urządzeń wszystkich sprzedawanych przez siebie marek w swoim serwisie.

Promiler działa na polskim rynku od wielu lat. Zapewnia serwis, obsługę i kalibrację. W ofercie firmy znajdują się alkomaty różnych marek, takich jak PROMILER, PRO-X, GTX i AlcoForce. Są tu alkomaty tanie i alkomaty Premium. Wszystkie są proste w obsłudze i bardzo dobrze wykonane. Pod adresem https://www.Alkotester.pl znajduje się sklep internetowy z najlepszymi alkomatami.
Alkotester - strona główna

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.