Stuki podczas gaszenia silnika to denerwujący objaw, który pojawia się w samochodach z dwumasowym kołem zamachowym. I to właśnie dwumasowe koło zamachowe jest najczęściej obwiniane o powodowane stuków. Nie zawsze jest to prawdą.

Mechanik może się pomylić. Nikt nie jest doskonały. W dzisiejszych czasach wielu kierowców samodzielnie stara się rozpoznać, co jest przyczyną awarii. Oni mylą się jeszcze częściej, niż mechanicy. Stuki podczas gaszenia silnika? To na pewno dwumasowe koło zamachowe.
Wydatek jest bardzo duży.
Albowiem dwumasowe koło zamachowe kosztuje minimum 1.600 złotych. Do tego dochodzi sprzęgło (600 – 800 zł) i koszt wymiany (600 – 800 zł). Może być oczywiście, znacznie drożej, albowiem wszystko zależy od marki auta i marki części.

Photo by ND-Photo.nl on Foter

Photo by ND-Photo.nl on Foter

Dwumasowe koło zamachowe może być powodem stuków podczas gaszenia silnika…

To jeden z podstawowych objawów awarii dwumasowego koła zamachowego. Zazwyczaj do stuków dochodzi wtedy, gdy uszkodzone są sprężyny łukowe, nity mocujące masę wtórną, albo sprzęgło przeciążeniowe (nie występuje w każdym dwumasowym kole zamachowym).

Standardowo, sprawne dwumasowe koło zamachowe może ugiąć się o kąt 60 stopni. Kiedy wartość ta jest przekraczana (na skutek wymieniowych wcześniej awarii), pojawia się stuk.

Jednak, zanim właściciel auta zdecyduje się na drogą wymianę, warto sprawdzić inne opcje. Znacznie tańsze.

Bo może okazać się, że po wymianie dwumasowego koła zamachowego stuki występują dalej.

Dwumasowe koło zamachowe nie musi być powodem stuków podczas gaszenia silnika. Co może powodować stuki?

No właśnie, co może jeszcze powodować stuki, poza dwumasowym kołem zamachowym?

Nieszczelny układ dolotowy.
W dieslu ze szczelnym układem dolotowym (doprowadzającym powietrze do silnika) przepustnica „gasi” silnik. Przepustnica zamyka dolot (zamyka się metalowy talerz, odcinający dopływ powietrza), w kolektorze dolotowym powstaje podciśnienie. To podciśnienie powoduje zatrzymanie pracy układu korbowo tłokowego.

W jakich sytuacjach mamy do czynienia z nieszczelnym układem dolotowym?
-> Kiedy przepustnica jest uszkodzona. Zepsute może być sterowanie, przewody podciśnieniowe, zaworki itd.
-> Kiedy wokół metalowego „talerza” przepustnicy, odcinającego dopływ powietrza, zgromadziło się mnóstwo zanieczyszczeń i nie można całkowicie go zamknąć. Często wystarczy przeczyścić przepustnicę (bez demontażu) standardowym środkiem w sprayu do czyszczenia przepustnicy.
-> Nieszczelny kolektor dolotowy – np. pęknięty.
-> Nieszczelne przewody dolotowe.

Powodem może być też nieszczelny zawód recyrkulacji spalin EGR.

Zanim podjęta zostanie decyzja o wymianie dwumasowego koła zamachowego, warto sprawdzić stan układu dolotowego. Może okazać się, że zamiast wydawać 3 – 5 tysięcy na wymianę dwumasowego koła zamachowego ze sprzęgłem, wystarczy kupić spray do czyszczenia przepustnicy za kilkanaście złotych.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się