Czterysta lat temu bogaty Holender stworzył pojazd, napędzany siłą wiatru, który był w stanie przewieźć ponad dwadzieścia osób. Minęło pół wieku i technologia aut napędzanych darmową energią nabrała wiatru w żagle. Być może już niedługo na ulicach dalekowschodnich miast zobaczymy auta, napędzane siłą wiatru, które nie tylko nie zużywają paliwa, ale jeszcze potrafią wyprzedzać, mając ponad 100km/h na liczniku.

Wszystko jednak zaczęło się w Holandii. Urodzony w 1548 roku Simon Stevin był słynnym matematykiem oraz wielkim wielbicielem morza. Wolne chwile spędzał na holenderskim wybrzeżu, gdzie obserwował pracę tamtejszych rybaków. Pewnego dnia wpadł na pomysł, aby stworzyć łódź, która poruszałaby się po lądzie, wykorzystując żagiel i siłę wiatru. Ponieważ Simon Stevin nie należał do ludzi ubogich, realizacja planu była bardzo szybka. Tak powstał pierwszy pojazd Stevina – duża łódź z przymocowanymi do niej dwiema parami kół i z jednym, a potem z dwoma żaglami.

Simon Stevin By nieznany - Digitool Leiden University Library, http://socrates.leidenuniv.nl, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=72690

Simon Stevin By nieznany – Digitool Leiden University Library, http://socrates.leidenuniv.nl, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=72690

Do sterowania pojazdem służył ster. Do obsługi pojazdu potrzebne były dwie osoby – jedna obsługiwała ster, a druga żagle. Pierwszy pojazd Stevina był jednak bardzo niestabilny i wystarczyło mocniejsze uderzenie wiatru, aby się przewrócił. Konstruktor się jednak nie poddawał. Na dnie pojazdu umieścił kamienie, dzięki czemu dociążony pojazd był bardziej stabilny. Stevin obniżył także maszty z żaglami. Pojazdy przestał się przewracać, jednakże miał problemy z hamowaniem. Mimo tej ogromnej niedogodności, która uniemożliwiała zatrzymanie się na właściwym przystanku, pojazdy Stevina rozpoczęły przewóz osób na pomiędzy dwoma holenderskimi miastami – Schweningen i Petten. Kursowały na trasie liczącej 68 kilometrów i pokonywały ją w dwie godziny, nie zużywając ani grama paliwa. Do tego pojazd brał na pokład dwudziestu pasażerów. Można powiedzieć, że tak powstała pierwsza linia autobusowa, która nie potrzebowała koni.

By Hendrik Gerritsz. Pot (circa 1580–1657) - The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. Distributed by DIRECTMEDIA Publishing GmbH., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=156615

By Hendrik Gerritsz. Pot (circa 1580–1657) – The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. Distributed by DIRECTMEDIA Publishing GmbH., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=156615

Konstruktor zmarł bardzo młodo, w 1620 roku, ale jego pojazd przyjął się w wielu krajach Europy. W Anglii żaglowozy kursowały na trasie Bristol – Londyn z prędkością 30km/h.  Anglicy wprowadzili turbodoładowanie – poza standardowymi żaglami, zamontowali do żaglowozu także dwa latawce, zapewniające dodatkowy napęd. Ale to nie wszystko. Stworzyli także napęd hybrydowy. Na wypadek braku wiatru do akcji wkraczał konik, transportowany z tylu pojazdu, na wypadek braku podmuchów powietrza.

Podobne żaglowozy powstawały w Chinach, w tych samych latach, w których tworzył je Stevin. Dowodem na to są ilustracje, zawarte w niemieckim atlasie Abramaha Ortela, wydanym w 1603 roku, które przedstawiają chińskie żaglowozy na tle mapy Chin. Istnieje zatem podejrzenie, że być może pierwsze żaglowozy powstały właśnie w Chinach, a holenderski twórca widział przedstawiające je ilustracje, które go zainspirowały. Być może także podobne technicznie pojazdy powstały w tym samym czasie w dwóch różnych regionach świata.

By Bain News Service - George Grantham Bain Collection (Library of Congress), call number LC-B2- 2452-14[P&P], Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3915605

By Bain News Service – George Grantham Bain Collection (Library of Congress), call number LC-B2- 2452-14[P&P], Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3915605

Pojazdy napędzane wiatrem przetrwały do naszych czasów. W małym stopniu wykorzystywano je do celów komercyjnych – w niektórych rejonach świata służyły do transportu towarów na pustyniach czy po dnie wyschniętych jezior. Żaglowozy stały się jednak popularne wśród wielbicieli sportu, który nazwano żeglarstwem lądowym, w języku angielskim zwanym landsailingiem. Ludzie w wielu krajach świata zaczęli konstruować lądowe żaglówki, a potem pokonywali nimi pola, plaże, dna wyschniętych jezior i inne powierzchnie. Kwestią czasu było zorganizowanie pierwszych wyścigów pomiędzy wielbicielami tego sportu. Pierwsze wyścigi żaglowozów zorganizowano w 1909 roku, na plażach Belgii i Francji.

W Polsce landsailing nie ma zbyt wielu zwolenników, ale mimo tego Polacy mają ogromne sukcesy w tym sporcie. Już w 1978 roku Wojciech Skarżyński, polski podróżnik, pokonał zaglowozem ponad 800km po Pustyni Gobi. Jego pojazd miał aluminiową konstrukcję, a zawieszenie pochodziło z motocykla Junak.

FAL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=283493

FAL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=283493

Co ciekawe, pojazdy napędzane siłą wiatru, służą nie tylko do uprawiania bardzo ciekawego i widowiskowego sportu.

W 2012 roku Chińczyk Tang Zhengping stworzył auto elektryczne, w którym część energii wytwarzana jest przez wiatr lub podmuch powietrza w czasie jazdy. Dziwaczny pojazd posiada zamontowany z przodu wentylator. W czasie jazdy, na skutek pędu powietrza, wentylator obraca się i napędza prądnicę, która ładuje baterie. Oprócz tego, pojazd posiada jeszcze dwa panele słoneczne. Jednakże ani wentylator, ani dwa panele nie są w stanie całkowicie zaspokoić zapotrzebowania auta na prąd – jego baterie i tak trzeba co dwa dni doładować. Ale już osiągi elektro – wiatro – solarowozu są imponujące, bo pojazd potrafi osiągnąć nawet `140 km/h.

Źródło ChinaNews.Com

Źródło ChinaNews.Com

Dla porównania, rekord prędkości, ustanowiony przez żaglowóz, wynosił 188 km/h.

Przed inżynierami jeszcze wiele wyzwań. Można wykorzystać słońce i wiatr, aby stworzyć przyjazne dla środowiska, tanie w utrzymaniu i dynamiczne auta. Oby tylko nie wyglądały jak pojazd Tang Zhenpinga. Jeśli będą przypominać obecnie wykorzystywane pojazdy, z pewnością znajdą nabywców.

 

Jeśli interesuje Państwa historia motoryzacji, to zapraszamy do przeczytania: 

Samochód to dzieło diabla.

By nieznany based on an engraving by Jacques de Gheyn - Het Geheugen van Nederland, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2659198

By nieznany based on an engraving by Jacques de Gheyn – Het Geheugen van Nederland, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2659198

 

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

 

Podziel się